21% of 25%

jefke007
Berichten: 1834

Re: 21% of 25%

#16 , 24 jan 2012 20:32

http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/c ... -23-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

volgens de fiscus wordt de rv op dividenden van aandelen 21%, voor de rijkeren onder ons 25 % ( plus 20 020 euro per jaar )

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 24 jan 2012 20:36

http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/c ... -23-05.htm

volgens de fiscus wordt de rv op dividenden van aandelen 21%, voor de rijkeren onder ons 25 % ( plus 20 020 euro per jaar )
Wel alles lezen! Dan zal u zien dat het 25 percent is....

Het derde bolletje op die website zegt immers:
het tarief van de roerende voorheffing op dividenden en intresten die nu aan de roerende voorheffing van 25% zijn onderworpen, blijft ongewijzigd......

Dus: op dividenden was en blijft het tarief ook nu 25 percent!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#18 , 24 jan 2012 22:33

Dus de grote kapitalen (boven de 20020 interesten) zullen niet gekend zijn door de fiscus , de kleine kapitalen van de gewone man dus wel wel. Vloeit daar geen grote discriminatie uit?

Ok de kleine man kan ook kiezen voor 25% RV, maar dan is hij meteen verdacht.
Want a) er wordt verondersteld dat hij iets te verbergen heeft
b) er wordt verondersteld dat hij meer dan 20020 interesten heeft.

Zoals gezegd de uitvoeringsbesluiten zijn nog niet gekend en ik veronderstel dat het omgekeerd zal worden, dat zij die 4% extra moeten betalen hun RV moeten aangeven en niet de rest. ( dit kan dan gecontroleerd worden door het meldpunt van de Nationale Bank ( want anders geeft niemand iets aan)

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 24 jan 2012 23:04

Degenen die 25 percent laten afhouden moeten niets meer aangeven.
Al de anderen wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 5143
Locatie: Diest

#20 , 28 jan 2012 12:05

Roerende voorheffing op dividenden:
het tarief van 15% wordt opgetrokken naar 21%.
Het tarief van 25% blijft ongewijzigd van toepassing.
Liquidatie-uitkeringen blijven onderworpen aan 10%.
Roerende voorheffing op interesten:
het tarief van 15% wordt opgetrokken naar 21%.
Inkomsten uit Staatsbons waarop werd ingeschreven tijdens de periode van 24.11.2011 tot 02.12.2011, blijven belast aan 15%.
Belastbare inkomsten uit gereglementeerde spaarrekeningen
Voor particulieren: de vrijstelling van de eerste schijf blijft ongewijzigd, het excedent blijft ook aan 15% belast.
Voor rechtspersonen: er is momenteel nog onzekerheid of er een RV van 15% of 21% moet afgehouden worden (hier is er geen vrijgestelde schijf en dit blijft van toepassing).

bijkomende heffing 4 %

Er wordt ten laste van belastingplichtigen onderworpen aan personenbelasting een bijkomende heffing op roerende inkomsten ingevoerd
Deze heffing wordt vastgelegd op 4% van het deel van de dividenden en interesten die onderworpen zijn aan het RV-tarief van 21% dat meer bedraagt dan 20.020 EUR.
Om de drempel van 20.020 EUR te bepalen:
worden de aan het RV-tarief van 25% onderworpen dividenden en interesten en het belast gedeelte van gereglementeerde spaarrekeningen mee in aanmerking genomen en eerst aangerekend;
inkomsten uit Staatsbons waarop werd ingeschreven tijdens de periode van 24.11.2011 tot 02.12.2011 worden niet meegerekend.
De wet voorziet dat een bijkomende heffing zal worden geïnd volgens het volgend onderscheid:
Wanneer de verkrijger van de inkomsten kiest voor een inhouding van de bijkomende heffing bovenop de roerende voorheffing (waardoor de inhouding dan de facto 25% wordt), wordt het bedrag van die inkomsten niet meegedeeld aan het centraal aanspreekpunt (zie verder).Wanneer de inhouding aan de bron het verschuldigde bedrag van de heffing overschrijdt, kan het teveel ingehouden bedrag verrekend worden met de personenbelasting en, in voorkomend geval, terugbetaald aan de belastingplichtige
Wanneer de verkrijger van de inkomsten niet kiest voor een inhouding van de bijkomende heffing wordt die bijkomende heffing in voorkomend geval gevestigd op het moment van de berekening van de personenbelasting op basis van de gegevens uit de aangifte, eventueel aangevuld met de bij het aanspreekpunt gemelde gegevens die niet waren aangegeven.

in de praktijk

Met uitzondering van enkele nichespelers, moeten we vaststellen dat de gehele financiële sector technisch niet klaar is om de vermeerdering met 4% te implementeren.
De sector wacht nog op belangrijke preciseringen vanwege de autoriteiten betreffende de implementering van deze nieuwe heffing. Ondertussen volgt de meerderheid van de banken de positie van Febelfin en houdt RV in zonder de bijkomende heffing van 4% op de roerende inkomsten, in de gevallen waar ze zou verschuldigd zijn.
Dit betekent evenwel niet dat de roerende inkomsten die aan die bijkomende heffing zouden kunnen onderworpen zijn, uitbetaald tussen 01.01.2012 en de datum waarop de keuze van de klant effectief zal kunnen uitgeoefend worden, ook daadwerkelijk aan het centraal aanspreekpunt zullen gemeld worden. Deze melding zal immers in principe maar plaats hebben in 2013 voor de inkomsten van 2012.
Bij ontvangst van de keuze van de klant voor afhouding van de bijkomende heffing van 4% (de modaliteiten van deze keuze moeten nog gepreciseerd worden), zou de bank deze heffing retroactief moeten kunnen implementeren op de uitbetaalde inkomsten vanaf 01.01.2012 en dus deze inkomsten niet meedelen. Deze werkwijze moet evenwel nog gevalideerd worden door de autoriteiten.
Belangrijke opmerkingen die tekenend zijn voor de complexiteit van de nieuwe reglementering en de relativiteit van het anonymaat. Deze opmerkingen komen voort uit de interpretaties van de actuele teksten en zijn onder voorbehoud (van een duidelijke positie van de autoriteiten, eventueel geconcretiseerd in een reparatiewet):

zowel de afhouding van de 4% (volgens keuze van verkrijger) als de melding aan de gegevensbank komt toe aan de schuldenaar van de RV.
De vraag van de klant aan de bank om 4% af te houden kan dan ook enkel betrekking hebben op de interesten en dividenden waarvoor de bank schuldenaar van de RV is.Het gaat in het bijzonder om inkomsten van effecten (aandelen, obligaties, kasbons, enz.) uitgegeven door de bank en rekeningen (zicht-, termijn-, enz) bij de bank, buitenlandse interesten en dividenden onderworpen aan 21% RV, terugkoopopbrengsten van fondsen die meer dan 40% in schuldvorderingen beleggen.
Tenzij preciseringen van de autoriteiten, kan de bank dus niet de heffing van 4% inhouden voor interesten en dividenden van andere Belgische emittenten of depositarissen. Zo bijvoorbeeld: interesten van effecten van andere Belgische banken en fondsen die de klant op zijn effectenrekening aanhoudt of interesten van verzekeringsproducten van Belgische verzekeringsmaatschappijen. Deze Belgische ondernemingen zijn zelf van rechtswege schuldenaar van de RV, die ze aan de bron afhouden. Het zijn dan ook deze ondernemingen die de 4% zouden moeten afhouden.
Inkomsten die aan 4% kunnen onderworpen worden: dit betreft enkel bepaalde interesten en dividenden, namelijk enkel deze die aan 21% RV onderworpen zijn. Niet de andere interesten en dividenden, bvb niet deze die aan 25% RV onderworpen zijn of de interesten van de Staatsbons uitgegeven tussen 24/11 en 2/12/11 met 15% RV. De wet verplicht dus de schuldenaars van de RV (banken en andere Belgische ondernemingen die roerende inkomsten uitbetalen) om deze inkomsten, net zoals de inkomsten aan 21% RV waarvoor niet gekozen werd voor de heffing van 4%, te melden aan het centraal aanspreekpunt, ongeacht de keuze van de klant.

centraal aanspreekpunt

De schuldenaars van de roerende voorheffing (de uitgevende vennootschappen, banken en andere) moeten aan het centraal aanspreekpunt dat wordt gehouden bij de Nationale Bank van België de gegevens toezenden met betrekking tot dividenden en interesten en met identificatie van de verkrijgers van de inkomsten.
De mede te delen dividenden en interesten zijn deze bedoeld in artikel 17§1, 1° en 2° WIB en zijn dus niet beperkt tot de dividenden en interesten die onderworpen zijn aan de bijzondere heffing (en omvatten bijvoorbeeld ook dividenden en interesten die onderworpen zijn aan het RV-tarief van 25% of interesten die onderworpen zijn aan het RV-tarief van 15% voor welke inkomsten geen mogelijkheid bestaat om te opteren voor een inhouding van de bijkomende heffing).
Wanneer de verkrijger van de inkomsten onderworpen aan het RV-tarief van 21% echter kiest voor een inhouding van de bijkomende heffing bovenop de roerende voorheffing (waardoor de inhouding dan de facto 25% wordt), wordt het bedrag van die inkomsten (welke dus onderworpen werden aan die inhouding) niet meegedeeld aan het centraal aanspreekpunt.
Wanneer met betrekking tot een belastingplichtige het totaal van alle tijdens een jaar meegedeelde roerende inkomsten 20.020 EUR overschrijdt, zendt het centraal aanspreekpunt de inlichtingen automatisch toe aan de bevoegde fiscale administratie; het zendt ook de nodige informatie aan de bevoegde fiscale administratie die erom verzoekt.
De modaliteiten voor het toezenden van de informatie aan het centraal aanspreekpunt en aan de fiscale administraties moeten nog bepaald worden bij koninklijk besluit.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#21 , 29 jan 2012 13:56

Dus mag ik het zo stellen:
1)ofwel laat men 4% extra afhouden en er wordt niets aan het centraal punt vermeld Het te veel betaaalde kan men langs zijn belastingbrief terugvorderen. Of men vordert niets terug en heeft dus volstrekte anoniminieit( als er te minste nergens foutjes gemaakt worden)

2) ofwel geeft men de inkomsten die een 4% vermeerdering moeten krijgen aan in zijn belastingsbrief ( zal toch door het centraaal punt worden doorgegeven, men kan niet anders dus) en men betaalt later (bijna twee jaar gewonnen dus) de bijkomende 4%

Dit lijkt mij logisch, alhoewel de uitvoering nog heel wat zal inhouden.

Maar wat met de grote hoop. De gepensioneerden enz die een kasbonnetje of een termijnrekening hebben , maar in het geheel niet aan die 20020 per persoon komen. Ik zie het nut er niet van in dat ze allen dit opneuw moeten aangeven. in hun belastigbrief Zij hebben toch hun 21% betaald . Moeten zij dan opnieuw een belastingbrief invullen ( was afgeschaft voor vele categorieen )

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 29 jan 2012 18:37

Volgens de berichten die ik lees in de gespecialiseerde pers en die me ook door mijn bank werden meegedeeld moet men vanaf de eerste EURO zijn roerende inkomsten vanaf aanslagjaar 2013 (inkomstenjaar 2012) in de belastingsaangifte vermelden.
Laatst gewijzigd door roharro op 29 jan 2012 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#23 , 29 jan 2012 20:45

Volgens de berichten die ik lees in de gespecialiseerde pers en die me ook door mijn bank werden meegedeeld moet men vanaf de eerste EURO zijn roerende inkomsten vanaf aanslagjaar (inkomstenjaar) in de belastingsaangifte vermelden.
AL de roerende inkomsten? Tot op heden hebben we nog nooit iets aangegeven. Het geld is verdeeld over verschillende banken en overtreft het intrestbedrag niet.

De wet heeft dit altijd gevraagd, maar of dat daarom werd toegepast is iets anders!

Ik zou eens willen weten wie zijn roerende inkomsten bijeen telt van al de spaarboekjes bij de verschilldende banken en deze aangeeft bij de pensonenbelasting?!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#24 , 29 jan 2012 22:39

Volgens de berichten die ik lees in de gespecialiseerde pers en die me ook door mijn bank werden meegedeeld moet men vanaf de eerste EURO zijn roerende inkomsten vanaf aanslagjaar (inkomstenjaar) in de belastingsaangifte vermelden.
AL de roerende inkomsten? Tot op heden hebben we nog nooit iets aangegeven. Het geld is verdeeld over verschillende banken en overtreft het intrestbedrag niet.

De wet heeft dit altijd gevraagd, maar of dat daarom werd toegepast is iets anders!

Ik zou eens willen weten wie zijn roerende inkomsten bijeen telt van al de spaarboekjes bij de verschilldende banken en deze aangeeft bij de pensonenbelasting?!
Ik had het niet specifiek over spaarboekjes. Wel over de regeling die in voege treedt vanaf het aanslagjaar 2013.

Meer bepaald antwoordde ik op de gestelde vraag: "De gepensioneerden enz die een kasbonnetje of een termijnrekening hebben , maar in het geheel niet aan die 20020 per persoon komen. Ik zie het nut er niet van in dat ze allen dit opneuw moeten aangeven. in hun belastigbrief Zij hebben toch hun 21% betaald . Moeten zij dan opnieuw een belastingbrief invullen ( was afgeschaft voor vele categorieen )"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1834

#25 , 08 feb 2012 21:08

Het kan zijn dat men het nut niet inziet om alles vanaf de eerste euro aan de fiscus te moeten aangeven, maar het heeft voor de belgische staat toch ongetwijfeld een aantal voordelen.

Voor mensen die anders zouden vergeten te vermelden dat zij over spaargelden beschikken en die invloed zouden kunnen hebben op hun
- vergoeding als mindervalide van de FOD-sociale zekerheid
- bij een overlijden, dat er plots veel minder gelden op de aangifte van de successie worden vermeld als in de jaarlijkse belastingsaangifte.

De wetgever zal die verplichte aangifte als een soort geheugensteuntje willen gebruiken voor mensen die nogal "vergeetachtig" zijn.

Terug naar “Bank & Beurs”