Volmacht gevaarlijk of niet

Pelter
Topic Starter

Volmacht gevaarlijk of niet

#1 , 07 jan 2014 16:43

Even de situatie uitleggen .

Mijn vader is vroeger hertrouwd met een andere vrouw .
Ik was toen 10 jaar.
Ik en mijn zuster waren de kinderen uit een vorig huwelijk van mijn vader .
Stiefmoeder is kinderloos gebleven en wij zijn nooit geadopteerd door haar .
Vader is verleden jaar in september overleden en dus stiefmoeder blijft alleen over.
Stiefmoeder is ondertussen ook wel oud en heeft ook niet echt meer zicht over haar gelden en betalingen , maar toch mogen wij hier niet aankomen .
Maar nu heb ik met mijn zuster ( ook niet geadopteerd) een serieuze onenigheid gehad , want nu blijkt dus dat mijn stiefmoeder de volmacht heeft gegeven aan de dochter van mijn zuster .
Ik heb het hier enorm moeilijk mee en ben toch een beetje wantrouwig .
Is dit wantrouwen misschien terecht want na de verdeling van de erfenis van mijn vader heb ik toch geen enkel recht meer om de financieele gegevens van mijn stiefmoeder te controleren wanneer ze later zou sterven , want ik ben geen officieel kind?
Wat zou de volmachthouder allemaal in het slechtste geval kunnen doen ( bvb wanneer stiefmoeder in het ziekenhuis zou komen te liggen en stervende is )?
Zou zij tussentijds financiele transacties ten voordelen van haarzelf kunnen doen ?

En wat kan een volmachthouder allemaal zonder dat de bank de rekeninghouder hiervan informeert ?

Bankkaart aanvragen , uittreksels afdrukken , gelden afhalen ( en de uittreksels hiervan wegmoffelen ) , ..........

Stiefmoeder heeft dus nog weinig benul over haar rekeningen enz .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2014 16:45

Laat een bewindvoerder aanstellen.
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#3 , 08 jan 2014 18:28

Beste pelter ,
u heft geen relatie of verwantschap met uw stiefmoeder. U erft er niet van. Ik durf veronderstellen dat , vorig jaar , bij het overlijden van uw vader het nodige gedaan is om zijn erfenis veilig te stellen to; jullie. Indien jullie alles aan stiefmoeder hebben gelaten , is de kans groot dat jullie niets meer gaan krijgen. Jullie zijn geen erfgenaam , zonder testament.
Een volmachthouder kan in principe alle verrichtingen doen , zonder bemoeienis van iemand , ook niet van de bank. Maar een volmacht betekent dat men 'in de plaats van' handelt. Dat wil zeggen dat verrichtingen tot persoonlijke verrijking eigenlijk diefstal zijn. En dit is strafbaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 09 jan 2014 08:31

“Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders, grootouders of verdere bloedverwanten in de opgaande lijn, zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘na de verdeling van de erfenis van mijn vader heb ik toch geen enkel recht meer om de financieele gegevens van mijn stiefmoeder te controleren wanneer ze later zou sterven , want ik ben geen officieel kind ?‘ is correct . Erfrechtelijk bent u m.a.w. een vreemde ten aanzien van uw stiefmoeder.

Indien het echter de nalatenschap van uw vader zou betreffen waarop uw stiefmoeder het vruchtgebruik erfde,maak dan toepassing van : “Art.745ter.Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

basejumper

#5 , 09 jan 2014 20:27

Volmachten zijn een legitiem wettelijk instrument. Het is niet aan bankbedienden om daar geval per geval een appreciatie van te maken. Daarenboven kan ik u als bankier een gense avond bezighouden met verhalen van volmachtgevers die bewust volmacht geven aan één kind om het te bevoordelen. Of nog echtgenoten die elkaar onderling volmacht geven. Zeer gebruikelijk, tot er een kink in de kabel komt en de relatie op de klippen loopt. Moet de bankier dan elke avond ook gaan controleren of de echtelieden nog samen slapen, en/of de volmacht niet moet worden ingetrokken? Ik heb als bankier een aantal keer de vrederechter gebeld mbt misbruik van ouderen door familie, buren enz. Met als gevolg soms een "voorlopig bewind", maar soms ook laaiende ruzie met zich benadeeld voelende familieleden...
De tendens om altijd de eigen verantwoordelijkheid af te willen schuiven op bankier, leerkracht, dokter enz is soms ergerlijk...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”