volmacht gezamelijke rekening

Fill
Topic Starter

volmacht gezamelijke rekening

#1 , 15 okt 2011 19:58

Kan mijn vrouw haar moeder mijn vrouw de volmacht geven over een gezamelijke rekening ( stiefvader en moeder ) zonder dat haar stiefvadervader hiervan op de hoogte komt ?

Dit zuiver ter controle naar waar de pensioengelden van mijn vrouw haar moeder naartoe gaan .

Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat stiefvader het pensioen van mijn vrouw haar moeder naar andere rekeningen doorsluist en met deze gelden de kosten van zijn bezittingen ( die trouwens later niet aan ons toekomen ) betaald .

Welke andere stappen kunnen wij hiertegen ondernemen ?

Moeder van mijn vrouw beseft dit blijkbaar niet zo erg hoe de situatie aan het ontsporen is .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2011 20:06

mijn vrouw haar moeder = een schoonmoeder
haar stiefvadervader = een stiefschoonvader
Door deze woorden te gebruiken zou uw bericht veel begrijpelijker zijn.

Franciscus

#3 , 15 okt 2011 20:59

Uw schoonmoeder kan op het kantoor toch de uittreksels gaan opvragen?
Pensioen op een eigen NIET gezamenlijke rekening laten storten.

Reclame

Creatief

#4 , 15 okt 2011 21:06

Uw schoonmoeder kan op het kantoor toch de uittreksels gaan opvragen?
Pensioen op een eigen NIET gezamenlijke rekening laten storten.
Dit vind ik ook de meest logische oplossing. Indien je schoonmoeder zo wantrouwig is t.o.v. haar nieuwe partner, dan zou ik dat dan ook onmiddellijk zo regelen. Ik zou dan zelfs geen volmacht meer geven aan de stiefschoonvader.

Fill
Topic Starter

#5 , 16 okt 2011 12:03

Ik schrijf dat moeder dat allemaal niet echt meer beseft dat dit gebeurd en wil dus ook niet mee naar de bank .
Andere reden waarom ze waarschijnlijk toch niet mee naar de bank wil
- omdat schoonmoeder bang heeft dat stiefschoonvader haar het leven zuur maakt
- omdat schoonmoeder het huis ook niet echt meer durft te verlaten wegens slecht te been
- omdat schoonmoeder ook nog eens in het eigendom woont van stiefschoonvader

Ik verneem wel dat de bank bllijkbaar een document heeft dat ze hiervoor thuis kan ondertekenen .
Misschien kunnen we ze thuis beter overtuigen dit dan te tekenen en haar gerust stellen dat stiefvader dit niet te weten zal komen .

Nogmaals het bewijs is er toch wel echt hoor dat hij de gelden versluist .

Zo hebben we een document gevonden dat aantoont dat hij de rekening die op haar naam stond en waar haar pensioen op gestort werd heeft opgezegd en heel het bedrag dat erop stond heeft overgesluisd naar een andere rekening .

Franciscus

#6 , 16 okt 2011 13:22

Toch eens gaan praten met een advocaat lijkt me nodig.
Psychische druk..... reden tot voorlopige maatregelen bij vrederechter.
Gezien ze in het huis woont kan hij haar daar zo maar niet buitenzetten. Integendeel. Het zou wel eens kunnen dat de rechtbank haar het woonrecht geeft en stiefschoonvader uit huis moet.
Daarom met het ganse verhaal eens naar een advocaat.

Fill
Topic Starter

#7 , 17 okt 2011 16:35

Eigenlijk willen we gewoon bewijsmateriaal verzamelen moest schoonmoeder vroeger overlijden dan stiefvader.
Indien dit zou gebeuren zijn de kinderen de pineut denk ik .

Franciscus ik begrijp uw voorstellen volkomen , maar eigenlijk vinden we die stap net iets tever .Wij willen dat schoonmoeder toch nog een rustig leven kan leiden .

Maar nogmaals eigenlijk zijn we opzoek naar manieren om hier bewijzen over te verzamelen .

Franciscus

#8 , 18 okt 2011 00:33

Wel met een advocaat kan je met de juiste info en documenten ook de juiste strategie bepalen.
zoals de term volmacht op een gemeenschappelijke rekening. Op een gemeenschappelijke rekening heeft men GEEN volmacht men is rekeninghouder is totaal anders dan volmachtdrager.
Haar pensioen is van haar niet van haar echtgenoot ...dit moet zo wie zo op haar rekening gestort worden indien op iemand anders zijn rekening moet dacht ik getekend worden door uw moeder ( toelating gegeven).
Een advocaat kent het klappen van de zweep zodanig ....
Ik kreeg regelmatig verhalen van cliënten over bepaalde zaken tot ik dan al hun papieren eens vroeg en dan bleek dat het iets totaal anders was dan wat de personen vertelde.
Want meestal dook er dan op een document wel iets op wat een totaal andere kijk op de zaak gaf.
En als er dan iets misloopt moet je niet meer naar de info gaan zoeken je weet perfect wat dan in DAT geval de volgende stap moet en zal zijn. Om uw moeder haar rechten te beschermen En je hebt al heel de tijd op een wettige wijze alle nuttige info kunnen verzamelen die in rechte kan gebruikt worden.

roharro

#9 , 18 okt 2011 00:41

Indien ze gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel speelt het geen rol op wiens naam de rekening staat. Ze is dan toch steeds gemeenschappelijk bezit. Misschien is het "pensioen van schoonmoeder" een gezinspensioen? Dan moet het sowieso op een gemeenschappelijke rekening gestort worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fill
Topic Starter

#10 , 22 okt 2011 15:33

Hoi

Schoonmoeder pensioen werd altijd op een rekening van een bepaalde bank gestort .
Schoonmoeder heeft dan een tijdje in ziekenhuis gelegen .
In die tijd heeft stiefschoonvader allees aan het uitpluizen geweest.
Stiefmoeder was terug thuis van ziekenhuis en blijkbaar heeft stiefschoonvader haar een volmacht laten ondertekenen zodat haar pensioen naar een andere rekening gestort zou worden .
Bewijs van per toeval gevonden documenten .
We vragen ons af of dit een rekening is enkel op zijn naam of een gezamelijke .
Dit wil de bank niet zeggen .
Wat wel zo is is dat wij echt twijfelen of ze wel beseft heeft wat ze ondertekende want stiefmoeder beseft niet alles even goed , hoort niet goed en ondertekent volgens ons documenten zonder iets deftig te lezen .

Wij stellen ons dan ook even de vraag dat indien er blijkt dat bij haar opname in ziekenhuis toen bleek ( volgens verslag dokter ) dat ze toch wat tekenen van dementie ofzo vertoonde of geen realiteitszin meer heeft , het document dat ze ondertekende voor volmacht , wel kan aanschouwd worden als een document voor goedkeuring volmacht ?

De bank zegt ons tot onze grote verbazing na dit verhaal dat wanneer elke persoon ondertekent dit allemaal geldig word geacht bij hen .

Zodus als ik morgen naar de bank ga met een persoon die dement is , of zwaar onder invloed van drugs en vraag voor een volmacht of weet ik veel en deze persoon dit ondertekent , vind de bank dit geldig .

Dit is toch echt wel lachwekkend .

Trouwens ze zijn getrouwd onder het stelsel gemeenschap van aanwinsten en dit nog voor 1970 dacht ik .

eylis

#11 , 22 okt 2011 16:51

En is dit misschien de oplossing:
Schoonmoeder opent nieuwe persoonlijke EIGEN rekening bij een bank naar keuze (u gaat mee naar de bank om dit in orde te brengen) U stelt haar voor om ook een volmacht daar op te nemen zodat u de verrichtingen kan blijven opvolgen (of laat de uittreksels naar uw adres sturen). De partner krijgt géén volmacht.
jullie verwittigen samen het pensioenfonds en zij tekent de papieren dat het pensioen op de nieuwe rekening gestort moet worden.
Voila, de oude bank heeft daar niets meer in te zeggen dan.
Als de partner van uw schoonmoeder tegen haar tegenpruttelt, zeg haar dat ze dan gewoon zegt dat dit voor haar zo in orde gebracht is omdat het pensioenfonfs eist dat stortingen gebeuren ten persoonlijke titel van de persoon zelf en niet op een gemeenschappelijke rekening. (ik weet dat dit zo is voor kinderbijslagen, maar zelfs als het zo niet is voor een pensioen, zou het me verwonderen dat ,die kerel dat weet :-)
courage, en bezoek eens de behandelend arts van je schoonmoeder om te zien in welke mate ze mentaal beinvloedbaar is en of daar beschermende stappen voor ondernomen kunnen worden.

roharro

#12 , 22 okt 2011 20:43

Zijn die twee personen gehuwd.
Met huwelijkskontrakt (welk) of zonder?
Indien zonder huwelijkskontrakt dan maakt het NIETS uit op wiens naam de rekening staat. Alles is toch gemeenschappelijk.
Bij overlijden van één van hen worden ALLE rekeningen geblokkeerd....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Bank & Beurs”