Wedstrijd van ECI.be

Jonas_VO
Topic Starter
Berichten: 4

Wedstrijd van ECI.be

#1 , 17 feb 2015 17:55

Hallo iedereen,

Gisteren kreeg ik jammer genoeg te maken met de malafide praktijken van de boekenservice ECI.be en zou daarom om jullie opinie willen vragen:

In de nabije toekomst is een van mijn leesgrage vrienden jarig en toevallig zag ik gisteren op een ander forum iemand iets vertellen over een wedstrijd van ECI.be waarmee je een boekenpakket kon winnen. Het enige wat je daarvoor moest doen was een account aanmaken op http://www.eci.be" onclick="window.open(this.href);return false;. en ,zonder erbij na te denken, ging ik een kijkje nemen en besloot uiteindelijk toch een account aan te maken (het zag er niet bepaald een oplichterssite uit), iets wat ik beter niet had gedaan... Tijdens het aanmelden vroeg men naar mijn adres en telefoonnummer, privegegevens die ik liever niet deelde en daarom besloot ik zowel een vals adres (100% zeker dat het niet bestaat in België) als een valse gsmnummer (wederom 100% zeker dat het niet bestaat) in te vullen aangezien bij eventuele winst er toch sowieso een e-mail ging worden gestuurd naar mijn mailadres (deze was wel m'n echte). Vervolgens verscheen er een pop-up met de gebruikersvoorwaarden en na een korte blik (geloof het of niet, ik heb er weldegelijk een vluchtige blik op geworpen) heb ik het 'Ik accepteer de voorwaarden'-vakje aangetikt waardoor mijn account een feit was. Eenmaal achter de rug, verscheen er een nieuw scherm waarop stond aangegeven dat ik vanaf nu elk kwartaal voor minstens 7,50€ aan boeken zou bestellen, iets helemaal anders als die zogezegde wedstrijd...
Aanvankelijk gaf ik er geen aandacht aan, maar toen ik toch eens ben gaan googlen, merkte ik op dat er weldegelijk mensen problemen hebben gehad met deze maffiosi (bij gebrek aan een beter woord in mijn ogen).

Het komt er nu op neer medeforumgenoten; denken jullie dat ik weldegelijk problemen kan krijgen met dit alles wetende dat ikzelf 17 jaar (en dus minderjarig) ben, geen correcte contactgegevens op mijn mailadres na heb gegeven en op geen enkel moment mijn eigenlijke handtekening heb geplaatst? Hoe dan ook, ik heb mijn lesje geleerd en zal vervolgens de voorwaarden wel lezen!

Alvast bedankt om de tijd te nemen om dit alles te lezen!

MVG
Jonas_VO

PS: Mijn welgemeende excuses als deze topic in het verkeerde subforum staat, ik verzet hem met plezier mocht dit het geval zijn!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 feb 2015 18:26

Een overeenkomst via internet is ook een overeenkomst, en mensen moeten echt eens leren lezen waar ze mee instemmen..

Er zijn hier enkele specialisten die de consumentenwetgeving beter kennen, dus laat ik het aan hen over om te oordelen hoe u er nog onderuit kan, maar m.i. is de bedenktermijn voor verkoop op afstand hier wel van toepassing.

Jonas_VO
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 feb 2015 18:44

Een overeenkomst via internet is ook een overeenkomst, en mensen moeten echt eens leren lezen waar ze mee instemmen..

Er zijn hier enkele specialisten die de consumentenwetgeving beter kennen, dus laat ik het aan hen over om te oordelen hoe u er nog onderuit kan, maar m.i. is de bedenktermijn voor verkoop op afstand hier wel van toepassing.
Beste,

Allereerst bedankt voor de reactie en ik kan u niet anders dan gelijk geven dat ik de voorwaarden had moeten lezen, het is mijn eigen fout :(. Ivm het bedenktermijn; ik heb na zoektocht op de website gevonden dat er mij een boekenpakket zal worden opgestuurd en dat, als ik deze niet wou aanvaarden, hem moest terugsturen binnen de 7 dagen. Het probleem zit hem nu in het feit dat ik een fictief adres heb opgegeven en dus helemaal niks kan terugsturen (als het goed is, doet de post dat automatisch) maar hoe zit het dan met de bedenkermijn? Deze is meestal iets van een 7 dagen dus stuur ik dan gewoon een aangetekend schrijven naar de postbus van eci waarin staat dat ik alsnog wens geen gebruik te maken van hun diensten?

MVG
Jonas_VO

Reclame

LeenW

#4 , 17 feb 2015 18:48

In dat geval zit u met een serieus probleem, u hebt het leveradres opgegeven, dus daar gaan ze alles effectief afleveren. De kosten gaan in dat geval voor u zijn wegens het geven van valse informatie.

Jonas_VO
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 feb 2015 19:04

In dat geval zit u met een serieus probleem, u hebt het leveradres opgegeven, dus daar gaan ze alles effectief afleveren. De kosten gaan in dat geval voor u zijn wegens het geven van valse informatie.
Ik heb mezelf weer iets aangedaan zo te zien...
Wel heb ik volgende informatie teruggevonden bij hun gebruikersvoorwaarden:
[Artikel 2: Recht van herroeping (art. 46 W. MCB 6/4/2010)

De consument resp. het lid heeft het recht om de verkoper resp. de dienstverrichter (ECI) mee te delen dat hij afziet van de overeenkomst resp. van het lidmaatschap met eventuele aankoop van artikelen zonder boete en zonder opgave van motief binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op de levering van de artikelen resp. vanaf de dag die volgt op het aangaan van het lidmaatschap middels terugzending van de geleverde artikelen resp. terugzending van de lidmaatschapskaart inclusief de geleverde artikelen. De terugzending naar het maatschappelijk adres van ECI geschiedt op kosten van ECI.

Indien de verzegeling van toegezonden audio- en video-opnamen of van computerprogrammatuur werd verbroken of indien dagbladen, tijdschriften en magazines werden gelezen, gebruikt of beschadigd, beschikt de consument cfr. Art. 47 W. MCB 6/4/2010 nooit over het recht om van de aankoop van deze artikelen af te zien doch wel om binnen de voormelde periode af te zien van het eventueel aangegane lidmaatschap.

De consument beschikt niet over het recht van herroeping indien de uitvoering van de levering van diensten is begonnen met diens instemming voor het einde van de herroepingstermijn, noch voor elektronische artikelen en diensten (E-books, E-games, edm. ) die via een techniek voor communicatie op afstand onmiddellijk ter beschikking worden gesteld of in één keer worden verleend.
]
Daarbij heb ik zelf nog geen enkele info verkegen van eci dat ze mij een pakket hebben opgestuurd, deze info heb ik gewoon opgevangen van het internet van mensen met hetzelfde probleem. Verder is het fictieve adres 100% zeker onbestaand dus als de post iets moet afleveren op een adres dat niet bestaat, dan sturen ze dat toch gewoon terug? Lijkt het een goed idee zo snel mogelijk het aangetekend schrijven te versturen (zo heeft eci zelf niet eens de tijd om mij allerlei zaken op te sturen) of beter wachten? Ik betaal liever een paar euro's om die brief te versturen dan dat ik 1 jaar gebonden ben aan dat contract.

EDIT: ik heb ondertussen al een opzegging van mijn account aangevraagd via hun website waarna een bericht kwam dat men mij binnen 2 werkdagen iets gingen laten weten.

Jonas_VO

LeenW

#6 , 17 feb 2015 19:13

Die 14 dagen is inderdaad de wettelijk voorziene periode bij verkoop op afstand, dus dat lijkt mij correct te zijn. Blijft het probleem dat je het bestelde goed moet terugbrengen terwijl je dat niet hebt. Ik zou ze zo snel mogelijk contacteren en hopen dat er nog niets verzonden is.

Jonas_VO
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 feb 2015 19:23

Die 14 dagen is inderdaad de wettelijk voorziene periode bij verkoop op afstand, dus dat lijkt mij correct te zijn. Blijft het probleem dat je het bestelde goed moet terugbrengen terwijl je dat niet hebt. Ik zou ze zo snel mogelijk contacteren en hopen dat er nog niets verzonden is.
'Bestelde goed' is wel relatief, ik weet helemaal niet of men mij iets gaat opsturen of al heeft opgestuurd, ik heb daar tot op heden geen enkele bevestiging van gekregen. Hoe dan ook, ik zal straks nog een mail sturen naar de klantendiest en daarin zetten dat er een fout is met het adres en op die manier de boel vertraging laten oplopen. In de tussentijd zie ik of er nog anderen advies hebben en, zoniet, verstuur ik mijn aangetekend schrijven.

Oh en uiteraard hartelijk bedankt voor uw advies!

Jonas_VO

ongelukbelaagd
Berichten: 563

#8 , 24 feb 2015 12:35

Omdat jij de voorwaarden niet leest, ga je ECI malafide noemen?
Tja, ik heb de voorwaarden wel gelezen en ben zonder problemen jaren lid geweest van ECI, zonder problemen.
En heb me jaren zonder problemen uitgeschreven.

Waarom bel je hun niet even? Ik vond hun klantendienst altijd uitstekend. ('k Vraag me af of ik geen commissie kan krijgen als ik hun zo bestoef).
Vraag of het pakket al opgestuurd is en of je het nog kan annuleren. Je hebt je bedacht over het lidmaatschap en wil hun de portkosten besparen.

En in andere gevallen vraag je hoe je de opzeg moet regelen.

Succes

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 feb 2015 12:50

Werd er gevraagd naar uw geboortedatum? Zo ja, heeft u die correct opgegeven?

Terug naar “Andere”