faktuur vorige elek. en gas leveransier

martine
Topic Starter
Berichten: 99

faktuur vorige elek. en gas leveransier

#1 , 21 okt 2012 13:14

Reeds van in mei dit jaar ben ik van gas en elektriciteits leveransier veranderd door in een groepsaankoop in te tekenen.
Nu heden krijg ik van mijn oude leveransier nog een schrijven en faktuur met titel,"extra bijdrage door decreet van de vlaamse overheid".

Men zegt dat het decreet pas op 1 augustus 2012 in werking is getreden ,maar dat dit geld met terugwerkende kracht vanaf het begin van dit jaar.
Ben ik verplicht daar ik toch al van mei 2012 een andere leveransier heb om dit bedrag nog te betalen.
hartelijk dank
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 22 okt 2012 09:24

M.i. dient u een pro-rata bedrag te betalen voor de 5 maanden dat u nog abonnee was bij leverancier X.

martine
Topic Starter
Berichten: 99

#3 , 26 okt 2012 10:17

dank voor uw tegenberichtje,maar toch raar,mijn contrakt was ten einde op 31 mei 2012 zodat ik naar de andere leveransier ben overgestapt,en op deze faktuur die ik nog krijg staat vermeld "hernieuwing conttract 31 mei 2012

Reclame

mava105
Berichten: 22841
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 okt 2012 10:38

Dit stond er vandaag in De Standaard:

BRUSSEL - Stroomleveranciers moeten voor dit jaar extra groenestroom-certificaten kopen. Die rekenen ze door aan hun klanten. Nuon stuurt zelfs een factuur naar ex-klanten.

Wie tijdens het afgelopen jaar van Nuon overstapte naar een andere stroomleverancier, vindt deze dagen toch nog een factuur van het bedrijf in de bus. Ook wie nog steeds klant is maar dit jaar al een eindafrekening betaalde, moet bijbetalen voor de periode vanaf januari tot het moment van de afrekening. Voor een gemiddeld gezin bedraagt de meerkost op jaarbasis ongeveer 20 euro. Wie ook op elektriciteit verwarmt, kijkt al snel tegen een extra factuur aan van meer dan 60 euro.

Nuon zelf zegt verveeld te zitten met de zaak, maar schuift alle verantwoordelijkheid door naar Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche. Het nieuwe Vlaamse energiedecreet verplicht immers alle energieleveranciers meer groene stroom aan te kopen. En hoewel het decreet pas op 1 augustus in werking trad, geldt het voor alle leveringen vanaf 1 januari dit jaar.

De klanten en ex-klanten van Nuon krijgen nu dus de rekening doorgeschoven voor de extra groenestroomcertificaten die de leverancier moet aankopen om in regel te zijn met dat nieuwe decreet. Volgens Nuon kost de hele operatie ettelijke miljoenen euro’s, een verlies dat het bedrijf zegt niet te kunnen slikken.

Het kabinet-Van den Bossche erkent dat de nieuwe groenestroomambitie voor meer kosten zorgt. ‘Maar investeren in groene stroom blijft essentieel in het kader van de bevoorradingszekerheid. Trouwens, door de leveranciers extra certificaten te laten opkopen in plaats van de netbeheerders, zorgen we ervoor dat grote bedrijven die niet op het distributienet zitten ook hun deel van de meerkost dragen. Zo hebben we een veel grotere prijsstijging voor de gezinnen vermeden’, zegt woordvoerder Gorik van Holen. Hij stipt ook aan dat niemand Nuon verplicht om de extra kosten te recupereren zoals het nu doet.

Electrabel

Het kan inderdaad anders. Electrabel zal dit jaar de extra groenestroomkosten niet doorrekenen aan de klanten, een commerciële geste van een marktleider die al een pak klanten heeft zien vertrekken. Electrabel produceert ook zelf groene stroom, waardoor het goedkoper is de groene stoomquota te halen.

Lampiris – een energieleverancier, geen producent – rekent net zoals Nuon dit jaar al de meerkost door. Voor een deel weliswaar. Lampiris stuurt geen bijkomende facturen naar vroegere klanten of naar wie al een eindafrekening betaalde. De overige klanten zullen dit jaar bij hun afrekening wel een extra kost betalen. Opvallend: bij Lampiris ligt die met 8,5 euro per gemiddeld gezin een pak lager dan bij Nuon.

Nuon speelt het dus een pak harder en duurder dan andere leveranciers. Critici vrezen dat Nuon meer doorrekent dan de aankoopprijs van de certificaten – iets wat wettelijk niet mag. Nuon ontkent formeel: ‘Wij rekenen alleen de reële meerkost door. Maar onze kostenstructuur is niet noodzakelijk dezelfde als die van Lampiris.’

De Vlaamse energieregulator Vreg volgt de zaak op. Als Nuon effectief winst maakt op de groenestroomoperatie, dan riskeert de leverancier op zijn beurt een boete nagestuurd te krijgen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 26 okt 2012 11:21

TS: u moet de Vlaamse Regering "bedanken" voor deze "maatregel"!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Heavy_buzz
Berichten: 23

#6 , 26 okt 2012 13:45

De juridische dienst van Test aankoop raadt voorlopig aan een aangetekende protestbrief te sturen en daarmee de aanrekening te betwisten en een kopie van je brief naar test aankoop te sturen. Zij zijn momenteel bezig met het bekijken wat er juist kan aan gedaan worden om dit aan te pakken.
Volgens mij persoonlijk kan een leverancier na afsluiting van je contract, in dit geval door betaling van je eindafrekening, geen bijkomende betalingen meer opeisen.

Joeri_J
Berichten: 657

#7 , 26 okt 2012 15:20

Aangetekend opsturen kost je haast meer als wat je moet betalen... sop... kolen...

Heavy_buzz
Berichten: 23

#8 , 26 okt 2012 17:21

We hebben het over facturen van 19€ tot ongeveer 70€. (aangetekende zending 5,5€).

Het gaat hem hier al over het eenvoudige principe dat Nuon eens moet leren zijn contracten correct af te handelen voor beide partijen. Anders zou volgens mij gelijk welk bedrijf na afsluiting van een aankoop zomaar nog eens een bijkomend factuurtje kunnen sturen. Stel je gerust eens voor dat je 6 maanden na de plaatsing van een gaswandketel en correcte betaling van je factuur, van de loodgieter ineens nog een factuur krijgt van nog eens 60€ extra met een bijbehorende brief die u uitlegt dat de prijzen van de ketels, voor je uw afgesproken bedrag betaald had (en dus uw contractuele overeenkomst nog open stond) lichtjes gestegen waren en hij dus alle stijgingen over zijn ex klanten doorrekent. Zou u dat goed vinden en zonder tegenstand gewoon betalen? (eerlijk is wel dat ik geen specialist ben inzake energiecontracten, maar volgens mij hebben die geen wettelijk speciala voorwaarden bovenop andere contracten)
Volgens mij staat de eindafrekening voor een geldige sluiting van je contract met die firma en hebben zij daarna niks meer te zoeken bij jou, tenzij ze u een nieuw produkt kunnen verkopen natuurlijk.
Verder staat er in hun eigen contractuele voorwaarden dat de klant 65 dagen op voorhand van de prijsstijging op de hoogte moet worden gebracht en pas daarna de factuur zal stijgen. Bij mijn weten heeft Nuon noch mij, noch iemand anders van de getroffenen niks van voorafgaandelijke verwittiging gestuurd.(feit blijft dat we hier reeds over correct afgesloten ex-klanten spreken, die "Nuon Nieuws" of dergelijke dingen niet meer ontvangen.)

Artikel 3.
c) De leveringsduur bedraagt een jaar (of, bij Nuon Comfort 3 jaar, Nuon
Aardgas Fix 3 jaar, Nuon Budget 3 jaar en Nuon Nature 3 jaar, drie
jaar) gerekend vanaf het moment waarop de Levering aanvangt.
Bij het verstrijkenvan iedere looptijd zal de Overeenkomst telkens
automatisch worden verlengd voor een nieuwe periode van één
jaar (of, bij Nuon Comfort 3 jaar, Nuon Budget 3 jaar, Nuon Nature 3
jaar en Nuon Aardgas Fix 3 jaar, drie jaar), tenzij de Klant ten laatste
één (1) maand of Nuon ten laatste twee (2) maanden vóór de afloop
van de dan lopende periode de andere contractpartij schriftelijk
meedeelt dat geen verlenging gewenst wordt en de Levering
door Nuon eindigt op de verjaardag van de Overeenkomst. Als de
Netbeheerder Nuon, met naleving van dezelfde termijnen, meedeelt
dat u van energieleverancier verandert, geldt dat voor Nuon als
geldige kennisgeving van uw opzegging. Nuon zal uiterlijk 65 dagen
voor het einde van de lopende leveringsperiode nieuwe prijzen en/
of voorwaarden voor het volgende jaar schriftelijk (zoals in “Nuon
Nieuws”) of per elektronische drager aan de Klant meedelen. De Klant
kan niet weigeren deze mededeling in ontvangst te nemen en zal
Nuon verwittigen indien hij geen nieuwe prijzen en/of voorwaarden
heeft ontvangen bij het verstrijken van de vermelde 65-dagentermijn.
De Klant aanvaardt dat deze nieuwe prijzen en/of voorwaarden op
de volgende leveringsperiode van toepassing zullen zijn, tenzij hij
de Overeenkomst beëindigt conform de opzegmodaliteiten zoals
hierboven bepaald in artikel 3 c.



"schriftelijk (zoals in “Nuon Nieuws”) of per elektronische drager aan de Klant meedelen"
Het zijn ex-klanten die niet meer in contact staan met Nuon, geen mails, geen newsletters, geen brieven meer dus

"Nuon verwittigen indien hij geen nieuwe prijzen en/of voorwaarden heeft ontvangen bij het verstrijken van de vermelde 65-dagentermijn."
nogmaals, geen klant meer, en ex-klanten zitten nu eenmaal niet constant de website van hun ex-leverancier af te schuimen om te zien of ze geen nieuwe prijzen hanteren.

"De Klant aanvaardt dat deze nieuwe prijzen en/of voorwaarden op de volgende leveringsperiode van toepassing zullen zijn"
Voor de derde maal reeds, er komt geen nieuwe leveringstermijn aangezien het lopende contract reeds beëindigd werd.


"tenzij hij de Overeenkomst beëindigt conform de opzegmodaliteiten zoals hierboven bepaald in artikel 3 c."
Het contract werd correct beëindigt aangezien we het dus nog steeds over ex-klanten hebben, die reeds enige tijd naar een andere levera,cier overgestapt zijn.

Volgens de meeste rapporten is Nuon trouwens de meest hardleerse leerling van allemaal en gaat het voor mij alleen al over het uit hun zakken houden van gelden waar ze geen recht op hebben. Ze moeten de groenstroomcertificaten maar opkopen met hun eigen fondsen en hun klanten van wie het contract reeds lange tijd afgesloten is met rust laten, daar hebben ze niks meer te zoeken.
Bijkomend rekent Nuon waarschijnlijk op een redenering als de uwe, dat het sop de kool niet waard is dus, en strijken ze terug een groot extra bedrag op bij mensen die dit gewoon zonder verzet braafjes betalen.

tiny1977
Berichten: 31

#9 , 29 okt 2012 14:41

ik ben ook ex klant.
Ben zelfs al verhuisd ondertussen.
Maar kreeg per mail dus ook zo een mooie brief.
Ga een aangetekend schrijven sturen dat ik niet akkoord ga en ga de brief ook naar test-aankoop sturen.
einde contract dan moeten ze maar zorgen dat ze alles ontvangen hebben. ik moet ook niet gaan zeggen bij een verlaging van seg ik wil ook mijn centen terug

martine
Topic Starter
Berichten: 99

#10 , 29 okt 2012 15:59

op mijn factuur hier staat na de vermelding elektriciteit terug een klantnummer,dus ze hebben gewoon een nieuw contrakt opgestelt denk ik,er staat naast het nummer "hernieuwing contrakt 31 mei 2013".
ik heb dit vergeleken met mijn vroegere facturen en de nummer is het zelfde,naargelang mijn contrakt op 31 mei van dit jaar is overgenomen door een andere leveransier.
dat kunnen ze volgens mij toch niet.
er staat ook bij dat dit contrakt een looptijd heeft van 1 jaar er vervalt of automatish word verlengd voor een zelfde duur.

Joeri_J
Berichten: 657

#11 , 06 nov 2012 07:35

Heb zelf dus factuur gekregen van iets meer als 7euro.

Terug naar “Andere”