nuon weigert af te sluiten

jvc1972
Topic Starter

nuon weigert af te sluiten

#1 , 09 feb 2012 20:10

Ik heb onlangs mijn huis verkocht. De nieuwe eigenaar neemt geen nieuwe energiecontract en daarom weigert nuon het contract af te sluiten met mij. Maar ze sturen wel een slotafrekening. Ze hebben geen meterstanden binnengekregen maar ze sturen wel een slotafrekening. Op wat hebben die zich dan gebaseerd?
Ze doen wel een slotafrekening maar ze weigeren wel het contract op te zeggen.
Wat kan hier tegen gedaan worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 feb 2012 17:50

Dit is typisch NUON en neem van mij aan dat ze hardleers zijn en uitermate moeilijk over dergelijke zaken doen. Waarschijnlijk baseren zij zich op een schatting of op meterstanden die zij doorgekregen hebben van uw ditributieleverancier (bvb EANDIS).

Wat hiertegen gedaan kan worden is zeer onduidelijk tenzij u nr. de vrederechter wenst te stappen, die zulke zaken al meer meegemaakt zal hebben met NUON.

Om terug te komen op mijn ervaring heb ik ooit geweten dat bij verhuis het "gemeeschappelijke" document door mijn vroegere huisbaas niet ondertekend werd omdat hij er niets meer mee te maken wou hebben. Het betrof hier het document waarbij de meterstand bij verlaten van de huurwoning door nieuwe huurder of bij ontstentenis hiervan door de eigenaar van het pand samen ondertekend word met de oude huurder.

Ik heb dan blijven betalen voor het geschatte verdere verbruik (alsof ik dus noch de reeds verlaten huuwoning nog bewoonde). Later en na veel aandringen werd dit omgezet naar een forfaitaire "leegstand" verbruik. Ik kon de netwerkbeheerder ook niet nr. de woning sturen omdat ik het appartement immers niet meer bewoonde en het mij bovendien nog een xtra bom geld zou kosten om die mensen buiten hun normale periodieke controle te laten langsgaan. Men heeft het contract dus slechts opgezegd nadat de periodiek meteropname gedaan werd door de netwerkbeheerder. Pittig detail: ik heb wel blijven betalen voor het verbruik dat ontstond doordat de oude verhuurder allerlei zaken let verbruiken in de woning die ik verlaten had (licht, boiler etc...)
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2012 18:18

Het contract wat u hebt blijft in principe bestaan.
Indien u ergens anders gaat wonen is uw leverancier nog steeds de door u genoemde leverancier.
De eindafrekening is diegene met de door u opgegeven eindmeterstand op de laatste dag dat het uw eigendom is.
In hun vragenlijst spreken ze van de distributeur wat de meterstand betreft. Misschien daar eens vragen
http://www.nuon.be/faqwiththemes.aspx?id=932#meter1" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Saar_

#4 , 12 feb 2012 07:30

Welke stappen heb je ondernomen om je contract te laten stopzetten? Heb je eenzijdig een verhuisdocument ingevuld met de laatste meterstanden op ingevuld? Indien ja, mag Nuon niet weigeren om het contract stop te zetten. Zelfs indien dit slechts door 1 van beide partijen is ingevuld.

Nuon heeft trouwens de slotafrekening gemaakt op basis van een schatting gemaakt door de netbeheerder op basis van gemiddeld vroeger verbruik.

Wat ik niet begrijp in dit verhaal, je krijgt een slotafrekening, maar je contract wordt niet stopgezet? Heb je op je nieuw adres ook voor Nuon gekozen? Anders bedoelen ze misschien gewoon dat je vroegere contract van adres gewijzigd moet worden.

Je had ook je netbeheerder (Eandis/infrax) kunnen contacteren om de meter af te sluiten.

Wanneer de problemen blijven aanslepen, kan je altijd contact opnemen met de ombudsdienst voor energie.

JohnD

#5 , 12 feb 2012 09:03

Welke stappen heb je ondernomen om je contract te laten stopzetten? Heb je eenzijdig een verhuisdocument ingevuld met de laatste meterstanden op ingevuld? Indien ja, mag Nuon niet weigeren om het contract stop te zetten. Zelfs indien dit slechts door 1 van beide partijen is ingevuld.
Mag ik daar mijn twijfels over hebben. Lees mijn ervaring op dat gebied hierboven.
Je had ook je netbeheerder (Eandis/infrax) kunnen contacteren om de meter af te sluiten.
Dat kost wel veel geld, en zoals ik hierboven in mijn 1ste commentaar gezegd heb komen die enkel op door hen zelf bepaalde periodes.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Turaki

#6 , 12 feb 2012 17:07

Indien problemen te verwachten zijn, neem dan foto's van de meter met de krant van die dag ernaast. Via AS opsturen naar uzelf, en ongeopend bewaren. En alle facturen na de slotfactuur betaalt u niet. Het enige dat u verplicht bent is uw verhuis binnen de 7 dagen aan uw leverancier laten weten (met meterstanden), anders kan men u wel tot 45 dagen na vertrek laten betalen.
Op uw nieuwe woonplaats bent u wel ook automatisch klant bij uw vorige leverancier, en daar dient u wel voor te betalen natuurlijk.

Dat een leverancier hier moeilijk over doet, kan natuurlijk niet. Ik vermoed dan ook dan in een rechtszaak hun eis om de oude bewoner te laten betalen zal afgewezen worden, indien hij de correcte stappen onderneemt (maar geen ervaring mee). Dat de nieuwe bewoner of verhuurder hier zwaar voor kan betalen in een zelfde rechtszaak, lijkt mij ook logischer, zeker indien deze daadwerkelijk energie verbruikt.

VDG2

#7 , 12 feb 2012 19:14

Beste,

ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad toen mijn grootvader een appartement van hem verkocht had. De nieuwe eigenaars deden ook wat moeilijk, zij bleven beweren dat mijn grootvader de meterstanden moest doorgeven, wat uiteraard niet zo is. De nieuwe eigenaar en de vorige ondertekenen samen het document voor overdracht waarna de nieuwe eigenaar dit doorstuurt naar de leverancier van zijn keuze. Soit, dit geheel terzijde zal ik u even vertellen hoe ik de zaak heb opgelost. Mijn grootvader bleef aldus facturen ontvangen hoewel de eigendom intussen was overgedragen.

Mail naar nuon met omschrijving van de situatie + kopie van de verkoopakte. Na enig heen en weer gemail de ombudsdienst energie ingeschakeld die binnen afzienbare tijd kon melden dat nuon de levering had stopgezet.

Dus ik raad u aan de meterstanden die u (hopelijk) heeft genoteerd bij de verkoop (ondertekend door beide partijen) door te sturen naar nuon, samen met een kopie van de verkoopakte. Noteer ook duidelijk dat de nieuwe eigenaar vanaf datum verkoop dient in te staan voor de betaling van de energielevering. Best ook doorsturen naar Eandis, want die kwamen nadien ook nog af met een factuurtje.

JohnD

#8 , 13 feb 2012 07:14

NUON schijnt hier dan toch koploper te zijn in het moeilijk doen bij afsluiting meterstanden, mijn ervaring word hiermee bevestigd. En hetgeen zij enkel aanvaarden is dat door beide partijen ondertekende document. Mijn contact met hen was zuiver telefonisch, waarbij ze telkens benadrukten dat het totaal geen zin had om hen andere documenten op te sturen buiten dat ene document.

eylis

#9 , 13 feb 2012 09:16

misschien een (listige) tip die je kan helpen:
Wat ik gedaan heb (en het werkte wonderwel... :-)
- ik zeg mijn engerigecontract op met de medeling dat ik het niet kan verderzetten omdat ik verhuis naar een woning waar mijn partner al een contract met een ander nutsbedrijf heeft lopen.
Dat was werkelijk de situatie, maar als dat niet zo geweest zou zijn, dan kan een nutsbedrijf niet eens nagaan of dat zo is. Dat zijn privégegevens van een andere mens waar ze geen uitstaans (lees contract) mee hebben.
Ik weet niet goed of het juridische helemaal juist geformuleerd is hoe ik het uitleg: maar de reden van contract houdt op te bestaan: jij hebt géén locatie meer waar je de energie kan opnemen en het bedrijf heeft geen locatie méér waar ze de contractueel beloofde energie kunnen leveren. Dit is buiten je wil om: vermits je nieuwe woonst een contract heeft met een andere titularis :-))
Dit is een soort van patstelling: jij stelt hen voor dat ze je gerust hun energie mogen leveren: maar dat ze dan een oplossing moeten zoeken voor het feit dat het niet leverbaar is aan jou. Het contract mag wat jou betreft gerust verderlopen: als ze het maar kunnen leveren. maar dat ze vermits ze de contractuele levering niet kunnen nakomen je dan maar elke maand ( wegens hun nalatigheid het goed niet te kunnen te leveren) terugbetalen :-))
tzal rap geregeld zijn.

Lanox

#10 , 13 feb 2012 09:27

De nieuwe eigenaars deden ook wat moeilijk, zij bleven beweren dat mijn grootvader de meterstanden moest doorgeven, wat uiteraard niet zo is. De nieuwe eigenaar en de vorige ondertekenen samen het document voor overdracht waarna de nieuwe eigenaar dit doorstuurt naar de leverancier van zijn keuze.
Als vertrekkende huurder/verhuurder/eigenaar blijft U verantwoordelijk totdat de energiemaatschappij is ingelicht. Maak dus altijd de overdrachtspapieren op in twee- of meervoud, uiteraard gedateerd en getekend door beide partijen, en stuur zelf Uw versie of een kopie hiervan naar de energiemaatschappij. Vertrouwen op de tegenpartij of zelfs Uw eigen verantwoordelijkheden in zijn schoenen schuiven is gewoonweg dom en U schaadt er mogelijk Uw eigen mee.

mava105

#11 , 13 feb 2012 12:10

Volledig eens met Lanox. Persoonlijk zorg is altijd (als verhuurder) dat ik de overnamedokumenten bij de hand heb op het moment van de meteropname en sleuteloverdracht. Ikzelf neem de metyers op en laat ze nakijken door vertrekkende of aankomende huurder, en we vullen dan samen de dokumenten in.
Ik stuur ze ook altijd zelf op (via internet of de post) en vraag aan de andere partij uitdrukkelijk dat ook te doen. Nog NOOIT problemen gehad, ook vroeger niet tijdens mijn professionele loopbaan, toen ik het beheer deed over bijna 1.500 horecagebouwen en appartementen. (met medewerkers uiteraard)

VDG2

#12 , 15 feb 2012 18:53

@ Lanox:
We hadden ook niet vertrouwd op de nieuwe eigenaar, maar zelf ook het nodige gedaan. Echter Nuon beweerde dat zolang ze niks ontvingen van de nieuwe eigenaar alles op mijn grootvader zijn naam bleef staan. Zelf de verkoopakte en het ondertekende document waarop de meterstanden stonden (door beide partijen ondertekend bij verkoop) mocht niet baten.

Nuon is echt vreselijk in z'n dingen! En de nieuwe eigenaar zei doodleuk aan de telefoon "ik onderneem helemaal niks want ik heb gratis stroom."

Franciscus

#13 , 15 feb 2012 19:22

En hoe is dat afgelopen?

VDG2

#14 , 16 feb 2012 22:18

Als je laatste post op mij bedoeld was Franciscus: Aangezien Nuon geen nieuwe eigenaar/bewoner kon traceren is de levering stopgezet.

Terug naar “Andere”