Begin dit jaar diende mijn vriendin een vruchtwaterpunctie te laten uitvoeren in het UZ Gent. Ook bij mij werd een bloedstaal genomen voor een aantal analyses. Op dat ogenblik werd bij mij echter enkel naar mijn naam gevraagd. Nu, maanden later, krijgen wij van een gerechtsdeurwaarder een betalingsvordering ten bedrage van bijna 700 euro (voor de analyse) met daar bovenop 67 euro kosten. Uit navraag bij het UZ blijkt dat zij een factuur hebben verstuurd naar mijn oud adres (waar ik al 3 jaar niet meer woon) en dat het bedrag zo hoog is omdat ze geen gegevens over mijn ziekteverzekering hadden. Nu laten ze mij weten dat ze een nieuwe factuur zullen sturen ten bedrage van 51 euro (!!) maar dat ik de kosten voor de deurwaarder wel moet betalen "omdat ik maar moest weten dat er een factuur ging volgen". Kan dit? Feit is dat mij nooit werd gezegd dat ik mij die dag moest inschrijven als patient (ik wist niet eens op voorhand dat men een bloedstaal van me nodig had) en dat wij er van uit gingen dat de factuur die wij op naam van mijn vriendin ontvingen, wel het ganse bedrag zou omvatten. Moeten wij de 67 euro betalen of heeft het UZ geen recht om dit te eisen?
Bedankt alvast.