Gehoorschade door game

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

Re: Gehoorschade door game

#16 , 23 mar 2015 19:51

Mijn persoonlijk idee is net zoals Tom dat je speakers gewoon te hard staan, maar dit is naar mijn mening ook juridisch irrelevant. ddanck geeft in zijn post duidelijk aan wat u dient te doen en het lijkt me quasi onmogelijk voor u om punt c aan te tonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 23 mar 2015 21:57

Zoals ik het zie heeft TS zich niet anders gedragen dan enige andere gebruiker van dit type spel en computersysteem, en heeft hij voldoende voorzorgen genomen om geen overmatig geluid te produceren. Indien er in het spel wel degelijk een bug zit die een (naar verhouding) zeer luid geluid voortbrengt, en dit niet te voorzien was, zie ik niet in wat TS anders had moeten doen. Zijn koptelefoon stond misschien wel ver open, maar door dit in het programma (wat een spel in feite is) te verminderen, heeft hij dit gecompenseerd.

Huppakee
Topic Starter
Berichten: 13

#18 , 23 mar 2015 22:33

Beste

U kan terecht bij de wet van 25 februari 1991. Zij regelt de productaansprakelijkheid.

Op grond van artikel 7 van die wet bent u wel degene die moet bewijzen dat
a) de bug bestaat
b) u schade hebt ondervonden
c) de schade is veroorzaakt door de bug
Kan ik hiervoor bij iedere advocaat terecht of een meer gespecialiseerde advocaat?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 24 mar 2015 09:48

Dit is mijn methode:

Mastervolume van speakers/headset(draaiknop):90%
Volume in Windows Soundmanger(spoor van het spel en Teamspeak):90%
Volume in driver(spoor van spel):90%
Volume in driver(spoor van Teamspeak):60%
Mastervolume in spel:20%

Deze bug overruled het mastervolume in spel.
Wat is er mis met deze, veel veiligere methode?:

Mastervolume van speakers/headset(draaiknop):20%
Volume in Windows Soundmanger(spoor van het spel en Teamspeak):90%
Volume in driver(spoor van spel):90%
Volume in driver(spoor van Teamspeak):60%
Mastervolume in spel:90%

Je hebt zelf je speakers/headset op bijna het maximum gezet! Dit is alles behalve voorzichtig. Je beseft toch dat dit soort firma's een leger aan advocaten klaar staan heeft voor dit soort zaken? Ik geef je persoonlijk weinig kans om je gelijk te halen. Als je er toch mee verder wil gaan, schakel dan een zeer goede (= dure) advocaat in. De kans dat dit je meer gaat kosten dan opleveren is zeer groot.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#20 , 24 mar 2015 09:59

Wat is er mis met deze, veel veiligere methode?
Niets, maar als je in een programma de mogelijkheid voorziet om het geluid te regelen, moet je er ook voor zorgen dat deze werkt. En in dat geval is de methode gebruikt door TS even veilig.

Huppakee
Topic Starter
Berichten: 13

#21 , 24 mar 2015 10:20

Dit is mijn methode:

Mastervolume van speakers/headset(draaiknop):90%
Volume in Windows Soundmanger(spoor van het spel en Teamspeak):90%
Volume in driver(spoor van spel):90%
Volume in driver(spoor van Teamspeak):60%
Mastervolume in spel:20%

Deze bug overruled het mastervolume in spel.
Wat is er mis met deze, veel veiligere methode?:

Mastervolume van speakers/headset(draaiknop):20%
Volume in Windows Soundmanger(spoor van het spel en Teamspeak):90%
Volume in driver(spoor van spel):90%
Volume in driver(spoor van Teamspeak):60%
Mastervolume in spel:90%

Je hebt zelf je speakers/headset op bijna het maximum gezet! Dit is alles behalve voorzichtig. Je beseft toch dat dit soort firma's een leger aan advocaten klaar staan heeft voor dit soort zaken? Ik geef je persoonlijk weinig kans om je gelijk te halen. Als je er toch mee verder wil gaan, schakel dan een zeer goede (= dure) advocaat in. De kans dat dit je meer gaat kosten dan opleveren is zeer groot.
Met deze settings zal je spel en Teamspeak bijna niet hoorbaar zijn.De draaiknop voor je volume op speakers/headset,regelt elk audiospoor dat door je speakers/headset komt.DWZ alle audio die je systeem produceert.Als je dus bv. belt of gebeld wordt in Skype,zal je de oproep en gesprek dus niet horen omdat je mastervolume van de speakers/headset zo laag staat.Je moet deze dan weer hoger zetten wat dan weer als gevolg heeft dat elk audiospoor luider gaat klinken en het gesprek dus nog altijd niet hoorbaar zal zijn als er simultaan audio door je systeem wordt geproduceerd.
Je masterknop heeft ook geen geheugen.Het blijft gewoon op het niveau dat je laatst hebt gebruikt.Als je dus eens ff muziek hebt zitten luisteren op een luider volume,bv. 70%,en je lanceert je spel met headset daarna,zal dit spel een hard volume produceren.Software heeft een geheugen en kan de ingevoerde settings onthouden.Daarom dat je je ideale audiosetting voor software moet vinden met de masterknop zo hoog mogelijk.De enige fout die je dan kan maken,is dat je masterknop te laag staat en dus een te stil geluid produceert.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 mar 2015 10:28

't Is maar een voorbeeld. Het moet perfect mogelijk zijn om je instellingen zo te zetten dat je headset niet op (bijna) het maximum moet staan.

Feit blijft dus dat je zelf je headset op 90% van het volume gezet hebt (quasi het maximum). Voor een rechtbank zal je onvoorzichtigheid aangewreven worden. Ik geef je weinig kans dat je dit wint. Maar je bepaalt zelf of je hier wil mee verder gaan of niet, natuurlijk. Als je er mee verder gaat, laat ons dan weten hoe het afgelopen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Huppakee
Topic Starter
Berichten: 13

#23 , 24 mar 2015 10:43

't Is maar een voorbeeld. Het moet perfect mogelijk zijn om je instellingen zo te zetten dat je headset niet op (bijna) het maximum moet staan.

Feit blijft dus dat je zelf je headset op 90% van het volume gezet hebt (quasi het maximum). Voor een rechtbank zal je onvoorzichtigheid aangewreven worden. Ik geef je weinig kans dat je dit wint. Maar je bepaalt zelf of je hier wil mee verder gaan of niet, natuurlijk. Als je er mee verder gaat, laat ons dan weten hoe het afgelopen is...
Dit is juist de meest voorzichtige methode die je kan hanteren.Iedere meer intensievere gebruiker van een PC,zal dit beamen.
Het enige wat er fout kan lopen met deze methode,is een fout in de software zelf.Het is niet mijn verantwoordelijkheid,als betalend en eindgebruiker,ten alle tijde rekening te houden met eventuele fouten die de ontwikkelaar kan maken en op deze manier mijn gebruikscomfort verminderd.
jij zet je inkomende gesprekken op je smartphone toch ook niet zo stil mogelijk omdat de mogelijkheid bestaat dat de ontwikkelaar van je smartphone,een foutieve software-update doet die het volume van je gesprekken om zeep helpt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 mar 2015 11:43

Dit is juist de meest voorzichtige methode die je kan hanteren.Iedere meer intensievere gebruiker van een PC,zal dit beamen.
Ik ben software-ontwikkelaar. Als ik iets weet, is dat de kans dat software faalt vele malen hoger is, dan dat hardware faalt. Als uw hardware op een volume ingesteld is dat je gehoor niet beschadigd, dan mag je software doen wat het wil, je gehoor zal niet beschadigd raken. Dat uw hardware door een defect zelf het volume verhoogt, is zéér, maar dan ook zéér klein.

Als je echter je hardware om maximum zet en je geluid softwarematig dempt, is de kans zeer zeker bestaande dat door een bug van ofwel de game, de audio drivers, het besturings systeem... het geluid plots een piek krijgt.
Het enige wat er fout kan lopen met deze methode,is een fout in de software zelf.Het is niet mijn verantwoordelijkheid,als betalend en eindgebruiker,ten alle tijde rekening te houden met eventuele fouten die de ontwikkelaar kan maken en op deze manier mijn gebruikscomfort verminderd.
Is het dan de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar om te kunnen detecteren hoe hard de hardware van de eindgebruiker ingesteld is, om daar dan rekening mee te houden om gehoorschade te vermijden?

Je gaat wat kort door de bocht: als je een belangrijk Word-document aan het schrijven bent (een thesis of iets dergelijks) en je slaat dit niet op, laat je PC weken aan staan en werkt er om de zoveel tijd aan, is het dan Microsoft die verantwoordelijk is als je Wordt plots chrashed, en je héél je Thesis kwijt bent? Is het dan Microsoft die je gebruikscomfort verminderd omdat je, uit voorzichtigheid, af en toe je document eens moet saven? Dit is een gelijkaardige redenering.

Je wordt nog altijd geacht als een goed huisvader over je eigen gezondheid te waken. Zoals ik al zei: als je speakers / headset op een volume ingesteld stond dat gehoorschade kan veroorzaken, is dat de eerste oorzaak van je gehoorschade. Dat er software op je PC een geluid produceert dat volledig gebruik maakt van alle beschikbare volume van je speakers / headset, is bijkomstig.
jij zet je inkomende gesprekken op je smartphone toch ook niet zo stil mogelijk omdat de mogelijkheid bestaat dat de ontwikkelaar van je smartphone,een foutieve software-update doet die het volume van je gesprekken om zeep helpt?
Mijn volume staat opgemiddeld. Ik ken weinig smartphones waarvan het volume zo hoog kan, dat het gehoorschade oplevert bij een kortstondig gebruik op dat maximum volume.

Zoals gezegd: doe ermee wat je wil. Jij bent overtuigd van je gelijk, dan houdt niets je tegen om te procederen. Mogelijk win je, mogelijk niet. Ik geef je persoonlijk weinig kans, maar mijn mening doet weinig ter zake... Het is ook niet mij die je moet overtuigen van je gelijk, het zal de rechter zijn die je moet overtuigen. Good luck!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#25 , 24 mar 2015 12:05

Dit is juist de meest voorzichtige methode die je kan hanteren.Iedere meer intensievere gebruiker van een PC,zal dit beamen.
Ik ben software-ontwikkelaar.
En daar zit het verschil. Een producent is vaak beter op de hoogte van wat er allemaal kan mis gaan, dan een consument. Je moet hier dus kijken wat de gewone gebruiker, dus consument kan verwachten, en dat is een correct werkend product.

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 24 mar 2015 12:31

Met daarbij nog de moeilijkheid dat je waarschijnlijk in het land van de producent zal moeten dagvaarden. (USA)

Huppakee
Topic Starter
Berichten: 13

#27 , 24 mar 2015 12:38

Als software-ontwikkelaar,lijkt je me weinig op de hoogte van simultane audiobronnen die een PC kan voortbrengen en hoe deze te tweaken.
Verder lijk je me ook het QA gedeelte van software te negeren of helemaal niet te kennen.

Jij praat over verlies van data,ik over lichamelijke schade.Bepaalde secties in de EULA maken een duidelijk onderscheid tussen deze 2.
Jouw acties vergroten juist de kans op het verlies van data(door niet op te slaan,PC weken aan laten staan),mijn acties minimaliseren de kans op gehoorschade.
Met daarbij nog de moeilijkheid dat je waarschijnlijk in het land van de producent zal moeten dagvaarden. (USA)
De uitgever,EA,ligt in USA.
De ontwikkelaar,DICE,ligt in Zweden.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#28 , 24 mar 2015 12:56

De schade doet zich voor in België, het product wordt ook in België verkocht.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 24 mar 2015 13:07

Als software-ontwikkelaar,lijkt je me weinig op de hoogte van simultane audiobronnen die een PC kan voortbrengen en hoe deze te tweaken.
De softaware die ik maak, is (zoals 95% van alle bestaande software) "administratief" (= software op labo-processen op te volgen, te optimaliseren en te analyseren). Maakt dus totaal geen gebruik audio of speciale graphics. Maar als leek weet ik zelfs dat software NOOIT een geluid kan produceren dat luider is dan het volume van je speakers of headphone. Punt andere lijn.
Verder lijk je me ook het QA gedeelte van software te negeren of helemaal niet te kennen.
Jij lijkt me vooral iemand die niet tevreden is met de uitleg die ik je geef. Dit is je goed recht. Negeer wat ik zeg en daag de producent voor de rechtbank. Ik hou je zeker niet tegen.
Jij praat over verlies van data,ik over lichamelijke schade.Bepaalde secties in de EULA maken een duidelijk onderscheid tussen deze 2.
Jouw acties vergroten juist de kans op het verlies van data(door niet op te slaan,PC weken aan laten staan),mijn acties minimaliseren de kans op gehoorschade.
Dus uw actie: zijnde je speakers / headset op een volume zetten dat je gehoor kan beschadigen, minimaliseert de kans op gehoorschade? Ik zou dit soort uitspraken in de rechtbank proberen vermijden. Dit zou door de advocaten van de tegenpartij serieus tegen jou gebruikt worden.
De uitgever,EA,ligt in USA.
De ontwikkelaar,DICE,ligt in Zweden.
Ik zou beginnen met Electronic Arts Belgium (ondernemingsnummer 0871.271.123) te dagvaarden. Zorg voor een zeer goede advocaat die gespecialiseerd is in de materie, om enige kans op succes ta maken. Good luck!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#30 , 24 mar 2015 14:08

Na een software-update van een spel dat ik vaak speel,is er een bug ontstaan die een zeer hard en onverwacht,statisch geluid produceert.Deze bug is meermaals gemeld en met videobeelden(YouTube) vastgelegd.
Afgelopen week,tijdens een gamesessie,deed deze bug zich weer voor.Sindsdien zit ik met een fluittoon in mijn oor.Ik ga hiervoor ZSM mee naar de dokter.
Moest er schade zijn er,kan ik dan iets beginnen tegen de ontwikkelaars/uitgever van dit spel?
onmiddellijk naar een specialist als je er rap bij bent kunnen medicijnen in sommige gevallen nog helpen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”