Iedere persoon die zich in de instellingen of in de treinen van de NMBS bevindt, is gehouden de wetten,
de besluiten, de Algemene Voorwaarden en de tarieven in acht te nemen, de aanwijzingen van het
stations- en begeleidingspersoneel op te volgen en zijn identiteitskaart te tonen op verzoek van het daartoe
gemachtigd personeel.
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 022009.pdf
bron: p15 artikel 5 §1.
Zo is er benoeming van statutaire treinbegeleiders tot beëdigd ambtenaar met een legitimatiekaart en het opstellen van modellen van processen-verbaal inzake onregelmatigheden in het reizigersverkeer, het nazicht van de processen-verbaal opgemaakt door de treinbegeleiders en het overmaken van die processen-verbaal aan de parketten.
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 83&LANG=nl
bron: 7de laatste paragraaf
Treinbegeleiders hebben een beperkte politionele bevoegdheid. Zij kunnen de identiteit van reizigers opvragen en PV's opmaken indien de reiziger niet beschikt over een geldig vervoersbewijs. Indien er zich problemen voordoen met een reiziger, bijvoorbeeld wanneer deze andere reizigers lastigvalt of weigert zijn identiteit kenbaar te maken ten opzichte van de treinbegeleider, kunnen zij de Interne Veiligheidsdienst inschakelen.
http://www.senaat.be/www/?MIval=/public ... id&LANG=nl
De conducteur is dus gemachtigd om uw identiteitskaart te vragen.
Indien het iemand in opleiding is dan is deze nog niet hiertoe bemachtigd,
maar dan lopen ze met 2 rond en zal er bij problemen altijd de bemachtigde (beëdigde) deze problemen mee afhandelen.
U kan de ombutsman van de nmbs contacteren.
http://www.b-rail.be/ombudsman/N/
U verteld (op vriendelijke manier) dat u een fout erkent,
en bereid bent de 17,90€ te betalen,
maar dat u niet in het bezit was hiervan op het moment.
Wie niet probeert...