base - factuur

Misscelaneaus
Topic Starter

base - factuur

#1 , 22 feb 2010 23:00

Beste,

een vraagje ivm een gsm factuur.. Net voor oudejaar werd bij ons ingebroken, de gsm's van mij en m'n vriendin werden gestolen. We probeerden meteen onze providers (mobistar en base) te verwittigen. Bij base was dat nogal moeilijk aangezien zij geen gratis oproepnummer voorzien (en we geen gsm meer hadden..)
Uiteindelijk reed m'n vriendin rechtstreeks naar politiekantoor, daar mocht ze bellen naar base terwijl een pv werd opgemaakt. De dienst van base was echter niet te bereiken (constant een wachttoon)
De politie inspecteur stelde m'n vriendin echter gerust dat de pv op zich al voelde is als bewijs. En dat we dus niet bang moesten zijn voor gsm-rekeningen.
Natuurlijk heeft de inbreker net met mijn gsm uitgebreid gebeld, met m'n vriendin haar gsm helemaal niet...
Met als gevolg dus...een mooie gsm rekening.. Nu beweert base dat de pv toch niet voldoende is en dat ik met een telefoonfactuur moet kunnen aantonen dat we hen probeerden te bereiken die avond van de feiten.
De politie wil hier echter niet op ingaan en blijft erbij dat de pv voldoende is. Hierbij eindigt blijkbaar ook alle discussie voor base. Hun antwoord is dat ze m'n factuur niet tijdelijk willen vastzetten (tot de zaak uitgeklaard is) en dat ze m'n nummer zullen blokkeren als ik niet meteen betaal..

Ik lijk wel blok te zitten tussen twee partijen die beiden hun mening hebben, en er bij blijven. En ik kan straks geen van beiden nog opbellen :)

Nu vraag ik me af wat ik zelf kan doen om dit alsnog op te lossen. En waar ik me mag aan verwachten als ik dit z'n beloop laat gaan?
Deurwaarder aan de deur?

mvg,
Marieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 23 feb 2010 08:35

Ik denk dat Base hier gelijk heeft. Je had Base moeten contacteren om je gsm en nummer te laten blokkeren. De PV is enkel een verklaring dat je gsm gestolen werd. Kon dat de dag nadien niet? Kon dat niet via het internet?

Misscelaneaus
Topic Starter

#3 , 23 feb 2010 20:50

Ik heb Base de volgende morgen nogmaals telefonisch gecontacteerd. De inbraak was de zondagavond, op dat moment hebben we ook gebeld (om 23u) maar niemand kunnen bereiken. Op maandag morgen werd het nummer geblokkeerd.

Reclame

Misscelaneaus
Topic Starter

#4 , 23 feb 2010 22:07

ter aanvulling..
ik vraag me gewoon af hoe ik nu best reageer?

Een klacht indienen via de ombudsdienst? En ondertussen betalen? Of net niet..
Ik heb eigenlijk geen zin om er zomaar aan toe te geven. Ze maken je als 'kleine' klant gemakkelijk bang, en verdienen wel erg gemakkelijk als ik die factuur gewoon betaal..

lili

#5 , 24 feb 2010 08:50

Toen jullie bij de politie naar Base belden, was dat naar een specifiek noodnummer voor dergelijke gevallen? Of gewoon naar het algemene onthaalnummer?

Misscelaneaus
Topic Starter

#6 , 24 feb 2010 22:51

da's een nummer dat op de site van base terug te vinden is voor het blokkeren van je gsm (bij diefstal of verlies).

Maar eigenlijk is het gewoon de klantendienst als je op dit nummer belt, je kunt wel meteen je keuze doorgeven (diefstal gsm), en bij aangifte van diefstal beweert Base dat je steeds meteen met een operator wordt doorverbonden en dus voorrang krijgt op alle andere oproepen! In praktijk was dat dus al niet zo zondag den 27ste dec ..

k Heb ondertussen al klacht ingediend via een ombudsdienst voor telecom, aangezien dat (na meermaals bellen naar base en iedereen uitvragen) een mogelijkheid blijkt te zijn om de factuur even uit te stellen.

bartvdv

#7 , 24 feb 2010 23:03

Over welk bedrag hebben we het hier eigenlijk?

lili

#8 , 25 feb 2010 08:54

Aangezien u effectief naar het noodnummer belde;

Op 4 december 2008 sprak de burgelijke rechtbank van Kortrijk zich uit in een gelijkaardige zaak; een koppel was op reis bestolen, GSM's verdwenen; die mensen belden zo snel mogelijk het noodnummer en konden, net zoals jullie, niemand bereiken. De operator vorderde een hele gepeperde factuur van die mensen, kosten voor gesprekken die werden gevoerd nà de diefstal.

De operator is teruggefloten door de rechtbank; het voorzien van een noodnummer maar het niet laten functioneren er van is een contractuele fout van de operator zelf.

Altijd handig om dit eens voor te leggen aan jouw dossierbeheerder bij de ombudsdienst...

Jullie deden alles wat je kon doen; meer kon van jullie niet verwacht worden op dat ogenblik. Bovendien is het nogal "leep" van Base om te vragen dat jullie zelf aantonen wanneer jullie belden naar het noodnummer, Base kan dat perfect zelf uitvogelen ( en vermoedelijk véél sneller dan jullie dat kunnen)

Goed dat je al klacht ingediend hebt bij de ombudsdienst; je geniet inderdaad vier maanden opschorting voor dat precieze bedrag. Let wel op, Base kan nog altijd jouw abonnenment opzeggen én het is belangrijk dat je alle niet - betwiste sommen betaalt.

Ook volg je best jouw dossier bij de ombudsdienst zelf actief op, die mensen zijn serieus overbevraagd, en de behandeling van dossiers kan snel aanslepen.

Misscelaneaus
Topic Starter

#9 , 26 feb 2010 00:22

hey,

bedankt voor alle uitleg hé! k Hoorde vandaag ook van een collega die hetzelfde probleem had na een diefstal. Ook bij Base, niemand kunnen bereiken op het nummer (al vier jaar geleden gebeurd!)
Blijkbaar is dit probleem niet helemaal nieuw dus...

Ze hebben ondertussen wel al m'n nummer geblokkeerd (uitgaande gesprekken) dus nu ben ik efkes pay en go :) Ik heb wel braafjes alle kosten betaald, maar natuurlijk niet deze van de avond na de diefstal. Nu hopen dat het dossiertje van de ombudsdienst snel bij hen belandt. Bij Base probeerden ze me ondertussen warm te maken om toch ook het resterende bedrag te betalen, maar ondertussen heb ik nog weinig vertrouwen in de 'freedom of speech' firma.

Ter info: t gaat 'maar' om 150euro. Maar ik had al van in het begin het gevoel dat we behoorlijk reeht in de schoenen staan. En ze waren net iets te onvriendelijk om 't zomaar, zonder commentaar, te betalen.
En door het feit dat alles in het bijzijn van een politie agent (op kantoor) gebeurde. Kunnen we deze keer misschien ook echt iets bereiken met dit soort klacht.. De politie onze vriend voor ene keer?!

Tope

#10 , 26 feb 2010 00:43

TER INFO:

Ben even op het internet gaan zoeken wat ik nu juist moet doen bij verlies of diefstal van mijn GSM:

Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn GSM ?
Je doet aangifte bij de politie.
Zorg dat je in het bezit bent van je IMEI nummer ( staat vermeld op de doos), je SIM kaart nummer en je telefoonnummer.
Alvorens je SIM kaart te laten blokkeren, probeer je enkele keren naar je ontvreemde GSM te bellen. Noteer de tijdstippen van deze oproepen en geef deze door bij aangifte. Dit is nuttig bij het verder onderzoek door de politiediensten.
Laat je SIM kaart blokkeren :
Mobistar: 0800/95958
Proximus: 0800/20486
Base: 0800/15210
Na de aangifte ontvang je een attest van aangifte ( eventueel nodig voor verzekering ).
Unquote

Voor de rest ook een interessante site trouwens: http://www.politieregioturnhout.be/faq.htm

NB Ik wist niet dat je - in geval van verlies of diefstal van je GSM - zoveel gegevens moet verstrekken en zal in de toekomst zeker mijn IMEI nummer én mijn SIM kaart nummer op zak steken.
'Alvorens je SIM kaart te laten blokkeren, probeer je enkele keren naar je ontvreemde GSM te bellen. Noteer de tijdstippen van deze oproepen en geef deze door bij aangifte.': dit wist ik ook al niet!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 feb 2010 11:07

De politie zal bij diefstal GSM zowel het imei nummer als uw eigen oproepnummer noteren in PV
tevens (moeten) zullen ze de gsm nr bellen en dit in pV vermelden - ik dacht met een tussentijd van 10'.
Dus bij base weet men zeer goed dat vanaf dat nummer er iets mis is met uw gsm
Daarbij zal de politie quasi automatisch bij sommige type van gsm diefstallen opdracht krijgen van pdK bij provider de nodige info op te vragen.

Politie zal inderdaad aan u geen verdere info geven - dat is niet hun taak.
U geeft aan base het PV nr door -
PV nr dat ze nb via de fax ( op een speciaal nr) van de politie krijgen met de opdracht pdK (opvragen gegevens)

Misscelaneaus
Topic Starter

#12 , 26 feb 2010 11:55

weeral een hoop info..

EMEI nummers hebben we doorgegeven. Politie heeft bij mijn weten wel niet gebeld naar onze gsm-nummers om te controleren. Dat hadden we wel thuis zelf geprobeerd..

Dit is natuurlijk wel in 'stad' Gent gebeurd. En ondertussen weten we ook al dat de politie hier nogal overbevraagd is en voor 'simpele' inbraken niet veel moeite doet. We hebben uiteindelijk wel kunnen bekomen (via een omweg) dat onze gsm's geblokkeerd werden bij alle providers. Dit gebeurd via de onderzoeksrechter blijkbaar, en dit wilde de inspecteur op mijn vraag niet doen. Achteraf heb ik gehoord dat, als je in de pv laat opnemen dat je het wil. Ze wel verplicht zijn! Algemene boodschap: je niet te vlug laten afwimpelen dus..

Maar meestal wordt dit dus niet meer gedaan in Gent. De lokale recherche volgt nu toch deze inbraak op.

Dus opvragen van info via provider en zo is in eerste instantie zeker niet gebeurd. (men is zelfs niet bij ons thuis komen kijken na de inbraak)

Ik heb de pv's trouwens integraal aan base doorgestuurd. k Kreeg vandaag ook bericht dat de klacht via ombudsdienst ingediend werd. Had ik dinsdag aan hen gemeld, vandaag ingediend bij base.. Toch nog vlotte reactie :)

Ik keek ook nog even op internet. Die zondagavond vond ik het nummer op de site van base. Misschien ben ik blind geworden maar ik vind het nu niet meer terug op de site van base!? Wel op andere site's (politie beersel bijv...)

k zal nog nie helemaal wakker zijn zeker?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 feb 2010 12:14

Overbevraagd??... bij mijn weten is dit een NATIONALE PRIORITEIT.
het blokkeren van de gsm is echter voor uw rekening- u hebt een contract met base niet de politie. Het signaleren als gestolen is ambtsplicht van de politie. Maar in PV moet dat wel allemaal vermeld worden en DAT is dan weer ambtsplichten.
Het is idd een onderzoeksrechter die verdere info kan opvragen - echter in een aantal arrondissementen doet de pdK dat via een opsporingsonderzoek ( het opvragen van de gegevens). Na een controle van de gegevens door oa recherche zal kan een onderzoeksrechter gevorderd worden om verder doorgedreven onderzoek te doen.... wat en wie nu wat moet doen zal ons te ver leiden en is niet relevant.
Vb is Antwerpen zijn inbraken in woning topprioriteit en worden volgens draaiboek verwerkt en opgevolgd. Oa met sturen technische dienst voor sporenonderzoek. In Antwerpen is het ter plaatse komen van interventie - van een officier EN het Labo aan strikte te volgen regels gebonden en wordt door oa special team recherche en korpschef strikt opgevolgd - is opgenomen in bestuursakkoord met stad EN met parket

Terug naar “Andere”