recyclage van oude Proximus decoder

Abramelin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

recyclage van oude Proximus decoder

#1 , 11 apr 2016 17:45

De buurman huurt zijn decoder van Proximus. Deze blijft dus eigendom van Proximus dacht ik toch.
Nu kreeg hij een brief van Proximus. Er word een nieuwe decoder geleverd via B-post. Dit omdat de oude decoder niet meer ondersteund word in de toekomst. Nu, ca 2 jaar terug was er een interventie bij hem. Hij bezit dus de kleinere decoder met uitneembare harde schijf links in het toestel.
De Proximus vertelde mij 2 verontrustende dingen. Als je een ondersteunde decoder hebt en je belt de nieuwe decoder niet zelf op eigen initiatief af, dan zal je indien je beide decoders in huis hebt wel dubbel worden gefactureerd. Dus je zal 2x 8 euro/maand betalen. Dus de facturatiedienst van Proximus weet welke decoder je in huis hebt. De dienst die de nieuwe decoders verzend weet dit duidelijk niet. De klant moet zelf weten of vervanging nodig is???

ten tweede. Indien je een oude binnenkort niet langer ondersteund toestel bezit, dan moet je die aldus de Proximus medewerker niet terug meegeven met de post of naar een Proximus center doen. Je mag die dan eenvoudig houden. De huur gaat dan blijkbaar over op het nieuwe toestel. Wil je het oude toestel niet behouden wegens niet meer bruikbaar dan mag je dat zelf recycleren. Maar het toestel was toch eigendom van Proximus??
Word de klant van Proximus dan een containerpark? Kan dat zo maar worden toegepast?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 11 apr 2016 19:54

Ik vraag me steeds af waarom is het nodig bij die vragen altijd de naam van een bedrijf te plaatsen. Blijkbaar is dit ook zo bij andere bedrijven. Ik zou het erger vinden als ik die afval zou moeten naar het postkantoor brengen. Laat staan dat ik de postzegels zou moeten betalen.

mava105

#3 , 11 apr 2016 20:01

Heb hier nog 2 oude decoders/digicorder van T..... liggen. Indien gewenst mag je ze komen halen.

Reclame

Abramelin
Topic Starter

#4 , 11 apr 2016 20:35

de moderator mag dan de topic even bewerken, want dat kan ik nu niet meer doen. Maar bij mij blijft het naar aanvoelen. Iets wat je huurt is niet van jou. Dat mag je enkel gebruiken. Dus als de medewerker van ... aan de telefoon zegt dat de decoder mag gerecycleerd worden dan voelt dat niet goed.
Hoe zit de regelgeving dan precies in elkaar over huren? Zelf koop ik mijn toestel altijd aan, dus daar heb ik totaal geen weet over. En de regelgeving over recyclage? De vervuiler betaald is het motto. En dat is toch de eigenaar, die in dit geval dus niet de klant is???
Heb hier nog 2 oude decoders/digicorder van T..... liggen. Indien gewenst mag je ze komen halen.
Dat is nu precies wat ik bedoelde. Blijkbaar liggen die dingen flink in de weg?

Blaatpraat

#5 , 12 apr 2016 09:23

Je kunt ze altijd terug brengen naar P.... (of T....). Hun winkels doen daar niet lastig over (al zal het bij de ene met een glimlach zijn, en bij de andere zul je de deur uit gekeken worden, maar dat terzijde).

En mocht je ze zelf naar het containerpark brengen: is gratis. Het is elektronica, dus er is recupel betaald op het toestel.

giserke

#6 , 12 apr 2016 09:53

Ik zie het probleem niet, aangezien er voldoende mogelijkheden zijn dat oud toestel gratis te dumpen..
U had wel een punt indien ze U onkosten zouden aanrekenen voor de wissel.

Ecologisch vind ik het wel bedenkelijk dat in deze tijd hier in België nog altijd moet worden gewerkt met een energieverslindende decoder. Ik heb nu wel een gewone kaart van T, maar daarbij heb je niet alle functionaliteiten van een deecoder.

mava105

#7 , 12 apr 2016 11:24

Je kan hem zelfs afgeven in eender welke Electro handel, ook al komt hij niet van daar.

Abramelin
Topic Starter

#8 , 12 apr 2016 16:38

Mijn probleem is simpel. U betaald maandelijks, de tegenpartij ontvangt gaarne. Indien tegenpartij deze niet meer verhuurt aan u wegens in dit geval verouderd dan blijft u er mee zitten. Niet iedereen zal blijven oude toestellen bewaren of zelf recycleren. Er komt sluikstorten van, en de schuld ligt dan zogezegd bij de huurder.

Waar ik wel een groot probleem mee heb is dat de buurman een nieuw toestel zou ontvangen terwijl na tussenkomst van de verhuurder voor een technisch probleem zijn toestel reeds werd vervangen. Dat was ca 2 jaar terug.
Mijn nog groter probleem is dat wanneer ik voor hem bel naar de verhuurder en de vraag stel wat er gebeurt indien het nieuwe toestel wordt geleverd terwijl er een nog ondersteund toestel in huis is, dat die persoon mij ca 3 minuten in de wacht moet zetten om dat zelf na te vragen.
Indien ik niet had afgebeld zou er wel degelijk betaald moeten worden.
De fout zou door de verhuurder worden ontkend. De huurder moet zelf uitzoeken of hij een toestel van 2 jaar oud dient te vervangen. Wanneer de verhuurder een brief zend waarin staat dat u gratis via de post een nieuw toestel gaat ontvangen dan denk je dat het effectief gratis is, en dat het ook werkelijk noodzakelijk is.Maar niets is minder waar. En voor je het weet ben je gerold.
tevens dient de huurder zelf de oude decoder los te koppelen, en de nieuwe te installeren. Ik heb 2 buren die in zulk geval aan mij komen vragen dat voor ze te doen omdat ze dat niet zelf durven.
Dus de verantwoordelijkheden van de verhuurder zijn lijkt het wel nihil.
Bijhouden wie een niet langer ondersteund toestel huurt (kassa kassa wel, bijhouden niet).
installeren nieuwe decoder = trek uw plan of vraag het een buur.
Denken dat de gratis nieuwe decoder gratis is (noooot). Niet afgebeld en een decoder in huis die niet door u werd gevraagd en die binnenkort niet meer zal werken = betalen. Niet gevraagd is (meestal) niet betalen word vaak gezegd.
Hoe kan jij dit als volslagen leek nu op voorhand weten? Hoe kan jij weten of jouw toestel nog recent genoeg is wanneer het 2 jaar of ouder is?? En bij wie ligt deze verantwoordelijkheid?

chantika

#9 , 12 apr 2016 17:47

Ik denk helemaal niet dat je de verhuurder hier moet in betrekken. Dat niet iedereen even handig is om dit toestel te vervangen dat geloof ik wel. Daarom kan je voor die zaken beroep doen op de pwa. Is verzekerd en door de belastingen gesponsord. Het is ook die persoon die het oude toestel naar het recyclage bedrijf in de buurt kan brengen. En nee die kosten moet je niet aan de verhuurder door rekenen. Wat kan hem dat welke modem van welk bedrijf je gebruikt.

artemis

#10 , 12 apr 2016 18:09

Als een containerpark teveel moeite is kan je die afgedankte decoder ook naar de dichtstbijzijnde kringloopwinkel brengen. Die zijn eveneens verplicht om dat aan te nemen en voor verdere recyclage in te staan, of door te spelen naar...

sloeberken

#11 , 12 apr 2016 18:52

Je kan ook kiezen dat ze het komen plaatsen, uiteraard mits betaling, dan nemen ze u oude decoder graag mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”