absurd hoog factuur

lkristofl
Topic Starter

absurd hoog factuur

#1 , 02 okt 2012 13:52

Beste forumleden, ik heb zoals de meeste bezoekers van dit forum een probleem:

Ik heb van de stad een factuur gekregen van 150€ voor het plaatsen van een verkeersbord
voor een parkeerverbod gedurende een week bij de uitvoering van renovatiewerken aan mijn woning.
Alle communicatie hiervoor is via mail verlopen. In deze mails is nooit gesproken over het betalen van
enige vergoeding. Uiteindelijk zat bij de bevestigende email een bijlage die bovenvernoemde bedrag vermeldt.
Deze heb ik toen over het hoofd gezien en pas onlangs gelezen toen ik protest aantekende tegen het bedrag van
de factuur. Blijkbaar zijn de tarieven door de burgemeester en de schepenen vastgelegd. Hier knelt
nu het schoentje. Als je in een verhuurcentrum dergelijk verkeersbord huurt voor een week kost dit om en
bij de €22. De parkeerplaatsen die werden afgezet liggen in een blauwe zone, waar parkeren met een
parkeerschijf verplicht is. Hier genereert de stad geen inkomsten en kan er dus ook geen inkomstenverlies
zijn bij het instellen van een parkeerverbod. Ik vind €150 dus een absurd hoog bedrag. Ik ben het
ermee eens dat er een vergoeding moet betaalt worden, maar ik ben het niet eens met het bedrag. Ik heb
al gemaild met de dienst in kwestie, maar die verwijzen steeds naar de vastgelegde bedragen.
Kan ik op één of andere manier een aanpassing bekomen van het factuur in kwestie?

Dank bij voorbaat,
Kristof

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 okt 2012 14:00

Dit gaat niet enkel over de huur van het bord, maar ook over de prijs van de vergunning, het gebruiken van parkeerplaatsen voor die periode, en de onkosten voor het plaatsen van het bord (en eventuele geparkeerde voertuigen te noteren en te laten takelen) en later terug weg te nemen.

Betreffende het inkomstenverlies, parkeer eens een ganse week een voertuig binnen de blauwe zone, de retributie zal veel hoger zijn dan wat u nu moet betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2012 15:29

Misschien het gemeentelijk reglement er eens op nalezen.
Daar staat, een donkerblauw vermoeden, keurig uitgelegd hoe de gemeente aan dat bedrag komt.
Het is een belastingsreglement dat is goedgekeurd in de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad dus het bedrag voor u laat vallen is dat willekeur.

Daarbij een verhuurfirma kan u wel een bord verhuren dat wegens niet correct en zonder toelating geplaatst met beslag gelegd worden gezien er op een onwettige wijze een usurpatie gedaan wordt van de openbare weg. Om niet te vergeten het achterlaten van een voorwerp op de openbare weg dat gezien geen eigenaar gekend een gevonden voorwerp wordt en/of verbeurd verklaart wordt door de rechter.
Ik zeg maar.

Reclame

Oude Belg

#4 , 02 okt 2012 17:44

Ik had vorige maand eveneens een parkeerverbod nodig (drie weken, Antwerpen). Borden van de stad : € 50 per week. Zelf borden gekocht en geplaatst (uiteraard met toelating politie). Totale prijs: € 15O voor de borden (aankoopprijs), andere kosten : nihil. Als ik, of familieleden, of buren borden nodig hebben kost het dus niets meer : ze staan in m'n kelder. Alleen toestemming "kleine werken" gaan vragen bij de politie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lkristofl
Topic Starter

#5 , 03 okt 2012 13:00

Ik heb net nog eens contact opgenomen met de dienst verkeerssignalisatie. Als ik zelf een bord voorzien had, dan was alles gratis. Dus ik ga ervan uit dat die €150 dan enkel
dient voor de huur van het bord. Tegenover €22 bij een verhuurcentrum. Al zijn de prijzen door de paus vastgelegd, deze zijn toch buiten proportie?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2012 15:27

Je moet ook rekening houden met de camionette en 2 mannen van het stadspersoneel die minstens een uurtje hiermee bezig zijn. En dan moeten ze naderhand de borden ook nog komen ophalen. Ze doen dat niet gratis. En iedereen weet hoe hard die mannen van 't Stad werken. :lol:

Terug naar “Andere”