Laptop herstelling: niet hersteld toch 50 euro

kasperfish
Topic Starter
Berichten: 5

Laptop herstelling: niet hersteld toch 50 euro

#1 , 31 jan 2012 12:27

Beste,
een vriendin van mij heeft twee identieke laptops binnen gebracht bij een lokale computerwinkel (buiten garantie) met vraag tot herstelling van minstens één laptop (er is geen backup vd gegevens gevraagd). De computers zijn onherstelbaar verklaard door de techniekers van desbetreffende winkel. Mijn vriendin vroeg of ik de laptops wou ophalen. Tot mijn grote verbazing werd er 50 euro gevraagd voor het "werk" dat ze hebben gehad aan de laptops. Toen ik vroeg wat ze dan precies gedaan hadden, werd het even stil. Ik ben zelf licentiaat informatica en heb een grondige hardware kennis waardoor ik meteen kon uitmaken dat ze zelfs de moeite niet hebben gedaan om het probleem op te sporen (enkel de harde schijf is eruit geweest). Al snel moest ik nog maar 30 euro betalen maar ook dit vind ik principieel niet kunnen. Ondertussen was de zaakvoerder er al komen bijstaan en die zei dat backups maken tijdrovend is en geld kost. Allemaal goed en wel maar er is in eerste instantie niet gevraagd voor een backup en uit ondervinding weet ik dat dit proces vooral bestaat uit -u raadt het goed- wachten. Bovendien vind ik het niet meer dan normaal dat ze een backup maken voor het geval ze zelf iets verprutsen tijdens de herstelling -als die er al is tenminste. Naar mijn inzien is het helemaal niet de intentie geweest om de laptops te herstellen, maw zij wisten bij het indienen van de laptops al dat ze "onherstelbaar" zouden worden verklaard. Dit levert de zaakvoerder een leuk extraatje op zonder iets te doen. Of hij ontvangt 50 euro, of hij heeft dure wisselstukken (ram, hd, scherm enz) indien de klant beslist de 50 euro niet te betalen. Ik ben dan maar vertrokken zonder de laptops en zonder duidelijke diagnose van het defect. Nu mijn vraag, is het wettelijk dat er geld wordt gevraagd voor niets? Mag ik als consument assertief genoeg zijn om de laptops terug te eisen zonder er voor te betalen? Alvast bedankt voor uw advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 657

#2 , 31 jan 2012 12:36

(los van het communicatie aspect dat prijzen normaal aangekondigd moeten worden)

Ik vrees dat uw winkel in zijn volste recht is.

Zelf 15min kijken naar iets zou al 50€ kunnen rechtvaardigen...

Als licentiaat informatica zal u wel op de hoogte zijn van de prijzen dat een IT-er kan vragen...

Ken meerdere mensen (in de IT) die tussen 80 a 120€ per uur verkrijgen voor hun diensten,
en die reken per blok van begonnen half uur.

Neemt dat ze niet meer als een half uur ernaar gekeken hebben, (iets van +/- 15min ben je vlug kwijt)

Dus dan zou je tussen de 40€ & 60€ zitten, waar jouw geval perfect tussen zit.


Het feit dat ze 30€ aanbieden, kan als commerciële geste al tellen.
Maar die mensen werken dus ook voor hun geld...
En werken ook niet gratis...

kasperfish
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 31 jan 2012 12:49

Dat zei de zaakvoerder ook. Maar ik weet met zekerheid dat ze er niets aan hebben gedaan behalve een backup gemaakt van de harddisks (wat niet gevraagd is). Ik wil wel betalen maar dan moet ik toch op zijn minst weten wat het probleem is met de laptops. Zoals ik al zei hebben ze de laptops aangenomen in de winkel zonder intentie tot herstelling. De meeste mensen zouden de "onherstelbare" laptops gewoon niet meer afhalen. Zou het niet beter zijn geweest moest de zaakvoerder bij het binnen brengen van de laptops gewoon hebben gezegd dat ze onherstelbaar zijn en het voor hen niet voordelig is om ze terherstellen? aangezien het twee identieke laptops zijn konden ze ook niets verdienen aan onderdelen.

Reclame

tombe
Berichten: 136

#4 , 31 jan 2012 15:52

Hoe weet jij nu dat dit alles werd gevraagd zonder intentie tot herstelling? Mensen aan het werk zetten en hun dan niet betalen... netjes is dat.

kasperfish
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 31 jan 2012 16:29

@tombe: omdat het 2 medion laptops zijn en bij deze modellen (dit is trouwens bij de meeste laptops zo) is het noodzakelijk om het toetsenbord eerst te verwijderen alvorens je de computer kunt open maken. Het toetsenbord is er bij beide laptops niet uit geweest aangezien er nog stof en vuil tussen de randen zichtbaar was. De verkoper heeft nadien zelf toegegeven dat alleen de harddisks eruit zijn geweest voor een backup te maken en dit is niet gevraagd geweest aangezien ze er 60 euro voor zouden aanrekenen. Indien ze (een vriendin) een nieuwe laptop zou kopen zou de backup gratis zijn geweest. Beide laptops waren onherstelbaar verklaard maar de verkoper nog de zaakvoerder nog de technieker kon mij zeggen wat het defect is. Ik realiseer mij dat het niet rendabel is voor een computerwinkel met hersteldienst om één van deze laptops te herstellen omdat er geen nieuwe onderdelen kunnen worden aangerekend. De ene laptop moest dienen voor onderdelen van de andere. De verkoper had bij het indien van de laptops meteen kunnen zeggen dat het niet rendabel is om ze te maken maar dit levert natuurlijk niets op.
Mensen aan het werk zetten en hun dan niet betalen... netjes is dat.
nogmaals, er is niet aangewerkt. De tijd die ze er hebben ingestoken is gegaan naar het maken van backups, wat niet ist gevraagd.

Mijn vriendin moet dus officieel 50 euro betalen voor te weten dat beide laptops defect en onherstelbaar zijn.

u kunt volgend artikel eens lezen in het bijzonder de eerste 2 regels van de paragraaf "Niet iedereen vindt de fout"
http://www.test-aankoop.be/computers-en ... 733373.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door kasperfish op 31 jan 2012 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 31 jan 2012 16:36

Je kent geen "nerd" bij jouw in de buurt die eventueel eens wil testen wat het probleem is bij het toestel en in zijn vrije tijd zonder garantie de defecte onderdelen met werkende uit het andere toestel wil vervangen? (Nerd is positief bedoeld...)

Joeri_J
Berichten: 657

#7 , 31 jan 2012 16:44

Stel me de vraag, waarom naar winkel doen als u zelf grondige hardware kennis bezit?

Los van wat goed is voor de reputatie van de winkel in uw ogen,

Wettelijk heeft u vriendin een dienst gevraagd.
Ze hebben er naar gekeken, ze deden zelfs meer dat ze niet zouden aanrekenen

Proberen herstellen is niet gelukt,
Doch neemt dit niet weg dat u niet moet betalen...

U kan proberen op goodwill te rekenen, of dreigen...
Maar vrees dat als dit voorkomt u in het stof zal bijten.
Laatst gewijzigd door Joeri_J op 31 jan 2012 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

kasperfish
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 31 jan 2012 16:45

ik ben zelf een nerd ;-)
Ik wou de laptops ophalen om er daarna zelf eens naar te kijken. De ene laptop is van mijn vader en de andere van een vriendin. Ik weet dat ze te herstellen zijn aangezien ik een vermoeden heb van de problemen bij beide laptops. De laptops zijn binnengebracht in de winkel omdat ik op dat ogenblik niet in het land was.

peace

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 31 jan 2012 16:51

Van de Medion toestellen zijn de tech manuals perfect op het net te vinden... Toestellen ophalen, betalen en zelf tijdens weekend eens knutselen...

Hehehe, persoonlijk vind ik dat nog altijd het leukste werk in IT, defecte toestellen terug aan de praat krijgen met een minimum aan kosten. Daar zijn alle vele weekends met weinig nachtrust in gekropen. (met het klassieke scenario dat je schroeven over hebt inbegrepen...)

kasperfish
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 31 jan 2012 17:18

@Vandebos: ik vind het ook leuk om laptops/computers/gsm's/... te herstellen maar er kruip inderdaad veel werk in. Vandaar dat de toestellen perte totale (dus in praktijk nog herstelbaar) zijn verklaard. Iedere eigenaar van een computerwinkel/atelier weet dat het verdomd veel bloed zweet en tranen kost om een laptop helemaal open te halen, om nog maar te zwijgen van 2 laptops. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het de bedoeling niet was om ze te herstellen maar wel om een nieuwe laptop te verkopen**, of 50 euro te verdienen, of de laptops zelf te houden voor onderdelen.

** de backups staan op hun server dus daar kan je pas aan als je een nieuwe laptop hebt. goed truckje dus van de zaakvoerder.

het backup probleem zou normaal gezien door een (betrouwbare) computerspecialist eenvoudig worden opgelost door een HD USB enclosure kit aan te raden van 10 euro in plaats van extreme bedragen te vragen voor NIETS.

EDIT: tip voor geen overgebleven schroefjes :-) : Ik film alles wanneer ik een toestel open haal. Schroefjes in potjes en zorgen dat de potjes ook steeds in beeld zijn...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#11 , 01 feb 2012 17:41

Op risico om een veeg uit de pan te krijgen van onze moderator maar voor TS volgende

"meende gij da echt wat je hier allemaal schrijft of neem ons in de maling. ? ".

En nee je moet niet antwoorden, want ik ben verbaasd dat de andere forumleden nog zo vlak blijven
Volgens mij kan hier een slot op want ik zie de modder zo komen aandrijven.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

tombe
Berichten: 136

#12 , 08 feb 2012 21:29

@tombe: omdat het 2 medion laptops zijn en bij deze modellen (dit is trouwens bij de meeste laptops zo) is het noodzakelijk om het toetsenbord eerst te verwijderen alvorens je de computer kunt open maken. Het toetsenbord is er bij beide laptops niet uit geweest aangezien er nog stof en vuil tussen de randen zichtbaar was. De verkoper heeft nadien zelf toegegeven dat alleen de harddisks eruit zijn geweest voor een backup te maken en dit is niet gevraagd geweest aangezien ze er 60 euro voor zouden aanrekenen.
Het is perfect mogelijk een toetsenbord te verwijderen én terug te plaatsen terwijl er nog stof tussen de randen zit. Het uithalen van alleen de harddisks sluit ook niet uit dat er voor de rest niet naar gekeken is. Aan dat betalen ga je niet onderuit kunnen komen.

Terug naar “Andere”