Wegens de lengte van het artikel 94 in kwestie bij deze de link naar de volledige wet voor de vrijwilligers. http://suisse.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1991071430Art. 31. § 1. Voor de toepassing van deze wet moet worden verstaan onder onrechtmatig beding, elk beding of elke voorwaarde die, alleen of in samenhang met een of meer andere bedingen of voorwaarden, een kennelijk onevenwicht schept tussen de rechten en plichten van de partijen.
§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling moet worden verstaan onder:
1° producten: niet enkel de lichamelijke roerende zaken, maar ook de onroerende zaken, de rechten en de verplichtingen;
2° verkoper: niet enkel de personen bedoeld in artikel 1,6, maar ook iedere andere natuurlijke persoon of rechtspersoon, uitgezonderd de titularissen van een vrij beroep zoals bepaald in artikel 2,1°, van de wet van 3 april 1997 betreffende oneerlijke bedingen in overeenkomsten gesloten tussen titularissen van vrije beroepen en hun cliënten, die bij een overeenkomst afgesloten met een consument handelt in het kader van zijn beroepsactiviteit.
§ 3. Voor de beoordeling van het onrechtmatige karakter van een beding van een overeenkomst worden alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst, alsmede alle andere bedingen van deovereenkomst of van een andere overeenkomst waarvan deze afhankelijk is, op het moment waarop de overeenkomst is gesloten in aanmerking genomen, rekening houdend met de aard van de producten of diensten waarop de overeenkomst betrekking heeft.
De beoordeling van het onrechtmatige karakter van bedingen heeft geen betrekking op de bepaling van het eigenlijke voorwerp van de overeenkomst, noch op de gelijkwaardigheid van enerzijds de prijs of vergoeding en anderzijds de als tegenprestatie te leveren producten of te verrichten diensten, voor zover die bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd.
§ 4. Indien alle of bepaalde bedingen van de overeenkomst schriftelijk zijn, moeten ze duidelijk en begrijpelijk zijn opgesteld.
Ingeval van twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de consument gunstigste interpretatie . Deze uitleggingsregel is niet van toepassing in het kader van vordering tot staking bepaald in artikel 95.
Aan het loket van de bank zelf natuurlijk. (of zwart.Een beetje los van deze discussie, vraag ik mij af hoe mensen aan die grote biljetten komen. Persoonlijk ken ik geen enkele bankautomaat die grotere coupures verdeelt dan 50€.
Neen, want dan zit er immers al het vorige biljet van 50 in, maar als je dan iets koopt van pakweg 2€ heb ik niet genoeg wisselgeld op kassa, tenzij je akkoord gaat met allemaal muntstukken van 0.5€ of 1€ (maar dat zal wel niet)Dus als er twee mensen met een briefje van 50 euro langskomen achter elkaar is uw kas ook leeg zeker.
Neen, maar meer dan dat aanvaard ik ook niet.En als ik een pakje kauwgom van 1 euro koop met 100 1 centjes ga je het ook weigeren zeker.
Het gaat me niet om valsemunterij, daarop ben ik voorzien. Wel op te veel cash op kassa ivm. gevaar op overvallen.Geld is geld en koop u anders zo'n machientje om het te controleren.
Tot je een paar keer een pistool tegen het hoofd gehouden werd... Geloof me, een affiche aan de kassa waar duidelijk op staat welke biljetten onder welke omstandigheden geweigerd worden doet wonderen naar veiligheid toe.Als je echt niet kan teruggeven kan ik het nog verstaan maar op voorhand weigeren vind ik gewoon ridicuul