Na jaren plots een brief van nationale bank

Ammonra
Topic Starter

Na jaren plots een brief van nationale bank

#1 , 06 jun 2016 13:32

Beste

Ik heb vorige week een brief ontvangen van de nationale bank dat Crelan mij op de zwarte lijst heeft gezet van de nbb.
Nagekeken op internet blijkt dat het vroeger de naam Landbouw krediet had.

9 jaar geleden heb ik een lening aangegaan bij landbouw krediet, door omstandigheden ben ik in de schulden beland een jaar later.
Ik had een collectieve schuldbemiddeling aangevraagd maar een jaar daarna ben ik daarvan uitgestapt. (zonder gevolgen)
Alle schuldeisers kwamen terug aan mijn deur en heb zo met hen allemaal een regeling gemaakt nu heb ik bijna alles afgelost.
De enige die geen enkel brief had opgestuurd of deurwaarder was dus die van crelan, ik dacht toen ik uitstapte van de collectieve schuldbemiddeling dat het kwijtgescholden werd.

Had nog maar 2700 euro schulden in totaal bij 2 schuldeisers en was er vanaf!

En plots dit komt er terug bij :/
De laatste betaling was van 2008 die ik had uitgevoerd. Is er geen verjaringstermijn? hadden ze een deurwaarder gestuurd in die periode was ik er ook zo goed als ervan af. Ik heb een vaste job waar ik al twee jaar werk en keek er echt naar uit om die twee nog af te lossen om daarna te sparen en een woning te kopen. Maar nu valt men wereld in duizende stukken hierdoor :/

Dus is het niet verjaard normaal gezien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2016 13:44

De enige die geen enkel brief had opgestuurd of deurwaarder was dus die van crelan, ik dacht toen ik uitstapte van de collectieve schuldbemiddeling dat het kwijtgescholden werd.
Waarom zou Landbouwkrediet die schuld zomaar kwijtschelden?
Ik heb een vaste job waar ik al twee jaar werk en keek er echt naar uit om die twee nog af te lossen om daarna te sparen en een woning te kopen. Maar nu valt men wereld in duizende stukken hierdoor :/
Betaal de schuld aan Crelan af, en na een jaar bent u van de zwarte lijst, normaal gezien. Dus tenzij u binnen het jaar een huis wil kopen of een lening wenst aan te gaan, zie ik niet in waarom dit uw toekomstplannen zou moeten hypothekeren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ammonra
Topic Starter

#3 , 06 jun 2016 13:52

hey,

Dank je voor te reageren, ik dacht dat toen ik een collectieve schuldbemiddeling aanging dat het werd kwijtgescholden omdat het daarna ook verdween van de zwarte lijst.
Het gaat ook over een bedrag van 14000 euro dat heb ik wel niet op een jaar afbetaald hoor :)
en in het verleden stond er 10000 euro op de zwarte lijst dus zonder aanmaningen etc.. is het verhoogt naar 14000??

Reclame

Gebruiker21

#4 , 06 jun 2016 14:01

Voor zover ik weet betekent een collectieve schuldbemiddeling niet dat schulden zomaar kwijtgescholden worden! Het betekent dat je een zekere bescherming hebt tegen schuldeisers, zodat de aanmaningskosten en intresten niet de pan uit swingen, maar je moet je schulden wel nog steeds afbetalen.

Aangezien je uit de collectieve schuldbemiddeling gestapt bent, is die bescherming terug weg, en zullen schuldeisers zich terug tot u richten. Dan het bedrag dan verhoogt, is vrij logisch (aanmaningskosten, intresten, etc...). Best dus contact opnemen met Crelan en met hen aan afbetalingsplan bespreken, zodat je dit zo snel mogelijk achter u hebt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ammonra
Topic Starter

#5 , 06 jun 2016 14:18

Ga morgen nog een keer bellen want de juiste contactpersoon was niet aanwezig, ik heb dus geen 1 brief ontvangen en dat vind ik vreemd. Was ook niet verhuisd ofzo. moest het nu 1 jaar geleden zijn tot daar toe maar tis al meer dan 7 jaar dat ik niets vernomen heb van hun kant...

sloeberken

#6 , 06 jun 2016 14:18

Je kan proberen om de verjaring in te roepen. Intresten verjaren na 5 jaar.

Wat de hoofdsommen van kredietschulden, was er aanvankelijk discussie. Terzake kan herhaald worden naar hetgeen hoger gesteld. Hierbij kan verder verwezen worden naar eenarrest van 23 april 1998 van het Hof van Cassatie, (zie http://www.elfri.be/node/1653) waarin werd gesteld dat de 5-jarige verjaringstermijn van art. 2277 B.W. ook van toepassing is op vorderingen die zowel een element van aflossing (kapitaal) als een element van rente (inkomen) bevatten.

http://www.elfri.be/verjaring-van-kredietschulden
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

strenzke

#7 , 07 jun 2016 23:10

Heb eigenlijk zowat hetzelfde meegemaakt!
Interesten hebben verjaringstermijn van 5jaar, de hoofdsom is 10 jaar.
Ik zat ook in CSR 6 jaar geleden, deze schuldeiser stond zelfs niet meer in het dossier vermeld bij de stopzetting, maar plots vorig jaar stond hij hier... Niets aan te doen!
I get my strenght out my Little Angel

Gebruiker21

#8 , 08 jun 2016 14:35

...maar plots vorig jaar stond hij hier... Niets aan te doen!
Ik vind het vreemd dat mensen hier echt denken dat schuldeisers zomaar die schulden zouden "vergeten" (al dan niet voor, tijdens of na collectieve schuldbemiddeling). Als u schulden maakt, moet u die terugbetalen. Punt. Zo "plots" is dat aan de deur staan niet. U moet toch weten dat een bank ALTIJD achter schuldenaars aangaat, vermeld in een dossier of niet...

strenzke

#9 , 08 jun 2016 15:06

...maar plots vorig jaar stond hij hier... Niets aan te doen!
Ik vind het vreemd dat mensen hier echt denken dat schuldeisers zomaar die schulden zouden "vergeten" (al dan niet voor, tijdens of na collectieve schuldbemiddeling). Als u schulden maakt, moet u die terugbetalen. Punt. Zo "plots" is dat aan de deur staan niet. U moet toch weten dat een bank ALTIJD achter schuldenaars aangaat, vermeld in een dossier of niet...
Ja plots!

5/12/2011 was de CSR gedaan, maart 2015 een brief in de bus.

Bij CSR zijn schuldeisers VERPLICHT te reageren bij aanschrijving en dit binnen de 3 maand na toelating, dit had deze schuldeiser niet gedaan!
Dus heeft hij eigenlijk zijn schuld laten kwijtschelden!

Maar na veel getouwtrek en communicatie heb ik het opgegeven, en heb ik deze schuld nu volledig betaald, ook al stond ik recht in mijn schoenen, want voor die ene schuld sta ik op de NBB gemeld.

En mijn droom voor een eigen huis is me net dat tikkeltje meer waard dan al dat juridisch gedoe!

Ammonra
Topic Starter

#10 , 08 jun 2016 15:59

Bij mij was het CSR 2010.

Tuurlijk is het plots, Je hoort er niets meer sinds ZEKER van 2010 en je betaald al de rest af, nu moest ik nog maar 2700 euro af betalen. Ondertussen woon ik nu samen en plots moet je je partner vertellen dat er 15000 euro schulden in ons leven is bijgekomen, iets van 10 jaar terug..
Moesten ze 5 jaar geleden aan men deur hebben geklopt tot daartoe dan was het al zo goed als weg. Je rekent dan uit dat na 6 maanden ALLES weg is en dan dit.
Je zou voor minder depressief worden...

Lanox

#11 , 08 jun 2016 16:23

Was deze lening opgenomen in de CSR? Indien dit zo is werd de schuld expliciet erkend en werden alle verjaringstermijnen op dat moment terug op 0 gezet.

Gebruiker21

#12 , 09 jun 2016 09:08

Bij CSR zijn schuldeisers VERPLICHT te reageren bij aanschrijving en dit binnen de 3 maand na toelating, dit had deze schuldeiser niet gedaan!
En u kan bewijzen dat de schuldeiser effectief aangeschreven is?
ook al stond ik recht in mijn schoenen
Toch een beetje een verkeerde mind-set, hoor. Een bank is geen liefdadigheidsinstelling. Als u schulden maakt, moet u die afbetalen. Als u meent dat u recht in uw schoenen staat omdat er bij de CSR iets foutgelopen is waardoor die schuld zou moeten kwijtgescholden worden, dan komt dit zo'n beetje neer als iemand die een vervolging ontloopt door procedurefouten. U hebt die schuld gemaakt, dat kan niemand ontkennen. Zeker schulden bij een bank zullen je altijd blijven achtervolgen tot ze afbetaald zijn. Toch begrijpelijk, niet?

strenzke

#13 , 09 jun 2016 09:26

En u kan bewijzen dat de schuldeiser effectief aangeschreven is?
ook al stond ik recht in mijn schoenen
Toch een beetje een verkeerde mind-set, hoor. Een bank is geen liefdadigheidsinstelling. Als u schulden maakt, moet u die afbetalen. Als u meent dat u recht in uw schoenen staat omdat er bij de CSR iets foutgelopen is waardoor die schuld zou moeten kwijtgescholden worden, dan komt dit zo'n beetje neer als iemand die een vervolging ontloopt door procedurefouten. U hebt die schuld gemaakt, dat kan niemand ontkennen. Zeker schulden bij een bank zullen je altijd blijven achtervolgen tot ze afbetaald zijn. Toch begrijpelijk, niet?
Ja ik kon dat bewijzen, schuldbemiddelaar en advocaat zelfs op gezet, denkt ge dat ge met een achterlijke te maken hebt ofzo?!

Maar ik heb hier al gemerkt op dit forum dat als het gaat om mensen met schulden en CSR dat jullie allesbehalve respectvol zijn, weliswaar op een "diplomatische" manier.

Eerlijk? Ik hoop dat jullie het zelf is meemaken en jullie alles kwijt geraken, zaak die je had opgebouwd, of wat dan ook, gewoon omdat u man/vrouw er vandoor is met een ander en jij opeens als alleenstaande ouder komt te staan en de ex-partner voor niets meer wilt opdraaien en verdwijnt met de noorderzon!

Ik ben er nu op EIGEN kracht weer boven op en ben daar fier op!

Ik hoop dat als jullie het zelf is meemaken dat jullie even sterk zouden zijn dan ik, maar dat betwijfel ik ten zeerste!

En al diegene die hier in CSR zitten, veel moed! Uiteindelijk komt alles goed! En laat je kop niet hangen, en zeker niet door sommige uitspraken op dit forum! Wie het nog niet meegemaakt heeft, heeft eigenlijk geen recht van spreken!

Gebruiker21

#14 , 09 jun 2016 10:42

Ja ik kon dat bewijzen, schuldbemiddelaar en advocaat zelfs op gezet, denkt ge dat ge met een achterlijke te maken hebt ofzo?!
Er is geen reden om zo te keer te gaan. Als zelfs de schuldbemiddelaar en de advocaat er niet hebben voor kunnen zorgen dat de bank achter u aan kwam, is er daar toch iets niet helemaal goed gegaan. Ik denk dat u dan eerder op uw schuldbemiddelaar moet kwaad zijn, dan op de bank.
Maar ik heb hier al gemerkt op dit forum dat als het gaat om mensen met schulden en CSR dat jullie allesbehalve respectvol zijn, weliswaar op een "diplomatische" manier.
Wij proberen altijd respectvol te zijn, en gaan meestal af op de feiten (of wat hier als "feiten" verteld wordt) Maar we merken dat bij een aantal mensen in CSR de mindset is:
Ik ben in CSR, dit is mijn goed recht, want voor die schulden ben ik maar beperkt of niet aansprakelijk, en toch komt dit op mijn dak terecht. Dat die schuldeisers dus maar een toontje lager zichen!
Terwijl het eerder moet zijn:
Ik heb schulden gemaakt waar ik niet meer uit raak. Gelukkig kan ik beroep doen op CSR om zo alle schuldeisers zo goed mogelijk te proberen terugbetalen, want zij hebben immers recht op hun geld.
Dat is het enige wat ik wou zeggen.
Eerlijk? Ik hoop dat jullie het zelf is meemaken ...
Die uitspraken laat ik voor uw rekening. Ik hoop dat niemand hier in de schulden raakt, eerlijk gezegd. En dat zij die er wel inzitten, er zo snel mogelijk uitraken. Vandaar ook de raad: als je WEET dat je nog ergens een openstaande schuld hebt, wacht dan niet af tot de schuldeiser achter jou aan komt (of ga er niet van uit dat om één of andere reden de schuld kwijtgescholden wordt), maar probeer pro-actief deze schuld te vereffenen.

Ammonra
Topic Starter

#15 , 16 jun 2016 20:09

Ik heb hiervoor geen woorden.

Net een brief ontvangen dat ik 27.000 euro moet betalen hiervoor! Ik wil naar de rechtbank gaan om dit aan te vechten maar heb geen idee hoe. Ze verwachten toch niet dat ik dubbel van het geleend bedrag ga betalen. Ze laten 8 jaar lang niets meer weten en doodleuk gaan ze een bedragje erop plakken wanneer ze goesting hebben.

Intresten verjaren toch na 5 jaar ofzo???

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”