in CSR stappen?

anja.bekkers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

in CSR stappen?

#1 , 24 feb 2016 11:48

Mijn man heeft veel schulden uit zijn verleden. (tweede huwelijk voor ons beiden). Jarenlang hebben we niets meer gehoord van de schuldeisers, maar onlangs nog een factuur van meer dan 10.000 euro gekregen die we onmogelijk kunnen betalen.

Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen en wonen in mijn eigendom. Lening staat ook alleen op mijn naam. We hebben samen één kind en mijn kind van mijn vorig huwelijk is ook hier gedomicilieerd.

De totale omvang van de schulden zou meer dan 80.000 euro zijn.
Mijn man werkt als arbeider en verdient rond de 1.800 euro netto.

We komen nu goed rond en kunnen we ons een paar extra's permitteren (op vakantie gaan, tuin aanleggen...enz.)

De schrik zit er in dat het snel gedaan zal zijn met ons mooi leventje eens de schuldeisers zich zullen beginnen melden (geen idee waarom we er niets van gehoord hebben de laatste 5 jaar...). We weten dat de schulden zullen afbetaald moeten worden, maar willen de beste manier vinden om het te doen.

Ben ik volledig beschermd tegen de schuldeisers gezien hier over persoonlijke schulden van voor onze relatie gaat én we getrouwd zijn met scheiding van goederen? Kunnen ze in geen geval aan mijn inkomen en inboedel (ik heb facturen van quasi alles op mijn naam + betalingsbewijzen).

Er is geen goede oplossing, dat weet ik, maar wat is beter? in CSR stappen of loonbeslag laten leggen?

Bij loonbeslag zou hij toch bijna 1.200 euro overhouden van zijn loon.
Wat is de minimum leefloon dat hij zou toegekend krijgen in geval van CSR? Wordt hij gezien als samenwonende met gezin ten laste of gewoon als samenwonende?

We wilden net een auto kopen op afbetaling, hij zou de lening aangaan. Is dit nog aan te raden als hij binnen een half jaar CSR wilt aanvragen? (auto nodig voor werk).

Ik heb een inkomen van 1.300 euro. Als mijn man maar een leefloon van 500 euro zou krijgen, kunnen we onmogelijk toekomen met een gezin van 4 (lening van 800 euro).

Tips?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 24 feb 2016 12:01

Ten eerste: wat voor schulden zijn het? Onderzoek (snel en vooraleer enige betaling te doen) of het niet mogelijk is verjaring in te roepen. Indien u gehuwd bent met scheiding van goederen, uw huis op uw naam staat en u het afbetaalt + u van uw eigendommen facturen en aankoopbewijzen hebt dan bent u zo goed beschermd als menselijk mogelijk is en hebt u weinig te vrezen.

CSR heeft een aantal voordelen (bescherming tegen uitvoeringsmaatregelen, interesten stoppen met lopen etc) maar uw man zal elke autonomie over zijn inkomsten en de besteding daarvan verliezen, dat is iets dat zwaar doorweegt. De beslagvrije som dient ook bij de toekenning van het leefgeld in CSR te worden meegenomen. Bij de bepaling van het leefgeld zal rekening worden gehouden met de situatie en kan een redelijke vergoeding als bijdrage in de kosten meegenomen worden. Ik denk dat u best een afspraak maakt bij een schuldbemiddelaar.

Die wagen kopen zou ik niet doen momenteel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anja.bekkers
Topic Starter

#3 , 24 feb 2016 13:14

Zijn leefloon kan dus niet minder zijn dan de beslagvrij bedrag? Dat is enigszins goed nieuws....vooral als hij als samenwonend met gezin ten laste zal gezien worden. Dat stelt mij al een beetje meer gerust.

Wat met de onderhoudsgeld die hij nog zeker 10 jaar aan zijn ex moet betalen voor hun 2 kinderen? Zal hij dit uit zijn leefloon van pakweg 1.000 euro moeten betalen of wordt deze dan ook betaald door de SB?

Waarom raad jij het af om nu nog een auto te kopen?

Eens hij in CSR zit, zal hij zeker geen lening meer kunnen krijgen...

Reclame

anja.bekkers
Topic Starter

#4 , 24 feb 2016 13:18

om te antwoorden op uw vraag mbt tot wat voor schulden het zijn: oude persoonlijke leningen, incasso, telecom, energiefactuur, OCMW...van alles een beetje.

De afgelopen 5 jaar hebben we al redelijk wat schulden afbetaald, ik heb zelf een paar 'grote' schulden van hem afbetaald, maar het spaargeld is nu op.

Van alle schuldeisers die er nog zijn, hebben we de laatste 4 jaar niets gehoord, tot gisteren en dan ineens een factuur van +10.000 euro.

Meeboo

#5 , 24 feb 2016 13:29

In CSR kan hij geen verdere schulden meer maken dus een lening waar hij mee voor tekent zal er niet inzitten

denlowie

#6 , 24 feb 2016 13:38

Zijn leefloon kan dus niet minder zijn dan de beslagvrij bedrag? Dat is enigszins goed nieuws....vooral als hij als samenwonend met gezin ten laste zal gezien worden. Dat stelt mij al een beetje meer gerust.
Sorry maar bij een CSR kan dit wel, en zeker daar u een inkomen heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo

#7 , 24 feb 2016 13:42

inderdaad.
de schuldbemiddelaar zal een bedrag bepalen dat uw man nodig heeft en al de rest van zijn loon zal gebruikt worden om de schuldeisers terug te betalen. hij zal bijvoorbeeld wekelijks 70 euro krijgen voor de dagdagelijkse aankopen.

anja.bekkers
Topic Starter

#8 , 24 feb 2016 13:54

In CSR kan hij geen verdere schulden meer maken dus een lening waar hij mee voor tekent zal er niet inzitten

Dat begrijp ik. Wat als hij een lening aangaat voor hij CSR aanvraagt? Het zou over een wagen op afbetaling gaan, wagen die hij nodig heeft om naar zijn werk te kunnen (momenteel rijdt hij met een wagen die niet meer door de keuring zal geraken in september...)

Dus stel dat hij volgende maand een lening aangaat om een auto te kopen ( van +/- 20.000 euro), zal hij de wagen moeten verkopen wanneer hij CSR aanvraagt of ...?

Wat met onderhoudsgeld?

sloeberken

#9 , 24 feb 2016 13:56

Als je een advocaat raadpleegt die crs kan aanvragen, dan zal je pas weten hoe de verdeling zal plaatsvinden.
Is het wettelijk samenwonend of feitelijk samenwonend.
Als je in crs bent mag je geen schulden meer maken.
Dus stel dat hij volgende maand een lening aangaat om een auto te kopen ( van +/- 20.000 euro), zal hij de wagen moeten verkopen wanneer hij CSR aanvraagt of ...?
Als hij zoveel schulden heeft, wie gaat hem nog een lening toekennen. Hij zal eerst toegelaten moeten worden tot crs, en dat zal zo niet lukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anja.bekkers
Topic Starter

#10 , 24 feb 2016 14:02

we zijn getrouwd met scheiding van goederen.
hij staat niet op de zwarte lijst van de NB en we hebben onlangs nog een energielening aangevraagd en deze was goedgekeurd, waarom zou een lening voor een auto dan niet lukken?

dus, met een lopende autolening is de kans om toegelaten te worden tot CSR onbestaand??

Xenophon

#11 , 24 feb 2016 14:08

Omdat indien u nu reeds weet dat hij in CSR zal gaan, elke verhoging van de schuldenlast kan gezien worden als bedrieglijke benadeling van de schuldeisers. Dat is uit den boze.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#12 , 24 feb 2016 14:11

CRS is voor mensen met schulden, geen vrijgeleide om schulden op te bouwen, zou nogal simpel zijn. Schuldeisers kunnen ook beroep aantekenen.

anja.bekkers
Topic Starter

#13 , 24 feb 2016 14:12

Neen, wij weten nog niet of CSR de beste oplossing zou zijn, daarom ook de titel van mijn topic ;-)
Feit is dat de wagen waarmee hij nu naar zijn werk gaat, binnenkort uit elkaar valt bij wijze van spreken...

Ik weet het, de situatie is allesbehalve rooskleurig.
Als CSR niet lukt, wat zijn de opties? Voor het moment is er één schuldeiser 'wakker' en die schuld kunnen we niet betalen. Dan maar wachten op loonbeslag? Hij zal dan waarschijnlijk levenslang loonbeslag hebben, dan kunnen de andere schuldeisers ook niets meer eisen?

anja.bekkers
Topic Starter

#14 , 24 feb 2016 14:15

CRS is voor mensen met schulden, geen vrijgeleide om schulden op te bouwen, zou nogal simpel zijn. Schuldeisers kunnen ook beroep aantekenen.

Ik begrijp uw standpunt, maar het is niet zo zwart wit zoals U het bekijkt.
Het gaat hier over oude schulden die waarschijnlijk niet verjaard zijn (omdat de ex vrouw ook een deel betaalt, dus kunnen de schulden niet verjaren, denk ik).

Uit verhalen kan ik uitmaken dat de meeste mensen in CSR werkloos zijn en op het einde van de rit toch schuldvrij...Het is dan toch niet eerlijk tegenover de mensen die wél willen werken en dan niet worden toegelaten tot CSR...

sloeberken

#15 , 24 feb 2016 14:19

Uit verhalen kan ik uitmaken dat de meeste mensen in CSR werkloos zijn en op het einde van de rit toch schuldvrij...Het is dan toch niet eerlijk tegenover de mensen die wél willen werken en dan niet worden toegelaten tot CSR...
U kijk op crs is te zwart wit. Met een lening kan hij zelf zijn schuld makkelijk afbetalen op 5 a 6 jaar.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”