aanmaning boete delijn

ignea catteeuw
Topic Starter

aanmaning boete delijn

#1 , 22 okt 2015 20:49

Hallo,
Ik heb dringend wat advies / hulp nodig. Mijn vriend heeft in juni 2015 een boete gekregen van delijn waarbij hij 75 euro moest betalen. Ik had daarop geantwoord en een mail gestuurd naar delijn. In mijn weten kreeg ik tot op de dag van vandaag geen antwoord. Gisteren kreeg men vriend een brief van een gerechtsdeurwaarder met een aanmaning en moet hij opeens 266 euro betalen. Wij vinden dit zelf niet kunnen. Ik belde naar die gerechtsdeurwaarder en volgens haar was er een replay gestuurd op mijn mail, die ik dus nooit ontvangen heb...

Kunnen wij iets doen hiertegen want wij willen dit echt niet betalen !
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 okt 2015 21:02

Een mail werkt bij mijn weten niet opschortend.

Xenophon

#3 , 22 okt 2015 21:16

En wat lezen we op de site van 'De Lijn' na 15 seconden zoeken:

Reageren op een proces-verbaal

Gaat u niet akkoord met het proces-verbaal, dan kunt u reageren bij onze dienst Administratieve Boetes. Dit kan enkel schriftelijk of per e-mail aan:

De Lijn – Dienst Administratieve Boetes
Postbus 10000
2800 Mechelen
boetes@delijn.be

U moet binnen de 30 dagen na de vaststelling schriftelijk of per e-mail reageren. In uw reactie moet u vermelden waarom u de vaststelling onterecht vindt. Bij de beoordeling van de vastgestelde feiten houden wij rekening met uw reactie.
Binnen de 60 dagen na de vaststelling laat de dienst Administratieve Boetes u per aangetekende brief weten of u al dan niet een boete krijgt. Wordt de boete bevestigd, dan moet u binnen de 30 dagen betalen via het overschrijvingsformulier dat bij de brief zit.

U kunt in beroep gaan tegen een boete door binnen de 30 dagen na verzending van de brief (postdatum) die de boete oplegt, een aangetekende brief te sturen naar de dienst Administratieve Boetes. In die aangetekende brief moet u uw beroep motiveren. U kunt ook vragen om gehoord te worden. Daarbij mag u zich laten bijstaan door een raadsman.

Binnen de 3 maanden delen wij u de definitieve beslissing schriftelijk mee. Afhankelijk van de motivering kan De Lijn die termijn nog eens met 3 maanden verlengen. Als de opgelegde boete bevestigd wordt, moet u binnen de 30 dagen betalen via het overschrijvingsformulier dat u samen met de brief ontvangt.

Bij niet-betaling van de definitief opgelegde boete wordt uw dossier zonder verdere kennisgeving voor uitvoering aan de gerechtsdeurwaarder overgemaakt. Alle extra kosten zijn te uwen laste. Hier stopt de schriftelijke procedure bij De Lijn.

Men heeft u bijgevolg minstens één aangetekende brief gestuurd, waarop u diende te reageren met een aangetekend schrijven om in beroep te gaan, niet met een mail.

Indien ik in uw plaats was zou ik betalen, de kosten gaan anders pas écht de pan beginnen uitswingen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

ignea catteeuw
Topic Starter

#4 , 22 okt 2015 22:26

Wij hebben eerst een brief gestuurd, dan naar delijn gebeld en deze zeiden dat we moesten mailen. Na een maand geen reactie opnieuw gebeld en we kregen terug hetzelfde antwoord en ze zeiden dat we moesten wachten...

Xenophon

#5 , 23 okt 2015 07:44

Bel naar de deurwaarder en vraag of De Lijn kan bewijzen dat ze u een beslissing i.v.m. de opgelegde boete hebben gestuurd. Dat zou normaliter een aangetekende zending moeten zijn. Indien die deurwaarder dan antwoordt dat dat bewijs er is maar dat de aangetekende zending nooit werd afgehaald dan zou ik de witte vlag hijsen en betalen.

Indien ze dat niet kunnen aantonen dan moet u zien wat u doet maar weet dat indien u het uiteindelijk niet haalt, die 266 EUR van nu een goeie deal zullen lijken vergeleken met de factuur die dan komt. Kan u bewijzen (aangetekende zending) dat u hen een brief gezonden heeft?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”