Hallo,
Ik heb een vraag i.v.m. mijn hypothecaire lening.
Bij de onderhandelingen hebben we bij de aanvraag van onze lening bij de bank een document ondertekend dat we korting gingen krijgen op de rentevoet indien wij beiden aan pensioensparen zouden doen bij hun.
Echter bij de algemene voorwaarden en bijzondere voorwaarden bij het kredietaanbod dat we kregen van het hoofdkantoor wordt dit nergens vermeld dat dit verplicht is. Wel de brandverzekering, schuld/saldo verzekering en domiciliëring van beiden lonen op een rekening bij hun voor het "profijttarief" van 2,3% te bekomen i.p.v. het basistarief 2,9%.
In principe hadden we bij de aanvraag een tarief van 2,2% zelfs voorgesteld gekregen mits dat pensioensparen erbij maar toen we het aanbod binnenkregen was er net op het nieuws aangekondigd geweest dat de rentevoet ging stijgen. Dit hebben ze ons ook doorgerekend en bij het aanbod kregen we i.p.v. 2,2% -> 2,3%.
Blijkbaar kon dit niet gewijzigd worden. Aangezien we met een korte deadline zaten en het voorderest gunstige tarieven waren qua verzekeringen zijn we hier dan toch mee akkoord gegaan.
Ik vraag mij nu echter af of we werkelijk verplicht zijn om dat pensioensparen erbij te nemen? Een aanvraag ondertekenen is toch niet hetzelfde als het aanbod krijgen en aanvaarden?
De bank medewerker zegt dat we het wel moeten doen maar ik heb hier ondertussen mijn twijfels bij.
Zo kunnen we evengoed nadat de lening start ons pensioensparen terug stopzetten?
Met vriendelijke groeten,
V.