Hypotheek gevestigd ongeldig

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Hypotheek gevestigd ongeldig

#46 , 09 dec 2015 19:24

In geval van een nietigverklaring van de overeenkomst (dus ex tunc) is het alsof de hypotheeksteller nooit titularis van het zakelijk recht is geweest, dus nooit bij machte was om een hypotheek te vestigen. Deze komt dan te vervallen.

Cfr Byttebier, Voorrechten en Hypotheken in hoofdlijnen, Maklu uitgeverij, p.592-595 (toon dit aan uw advocaat)

Art. 108 hypotheekwet:

Art. 108. (2180). De voorrechten en hypotheken gaan teniet :
1° Door het tenietgaan van de hoofdverbintenis;
2° Door de afstand van het voorrecht of van de hypotheek door de schuldeiser;
3° Uit kracht van de rechterlijke beslissingen, in de gevallen bepaald in §§ 1 en 2 van afdeling I van hoofdstuk III;
4° Door de vervulling van de vormen en voorwaarden, die aan de derden-bezitters zijn voorgeschreven om de door hen verkregen goederen te zuiveren;
5° Door verjaring;
Voor de schuldenaar is er, ten opzichte van de goederen die zich in zijn handen bevinden, verjaring na verloop van de tijd, bepaald voor de verjaring van de vorderingen, tot zekerheid waarvan de hypotheek of het voorrecht is verleend.
Voor de derde-bezitter is er eerst verjaring na verloop van de tijd die voor de langste verjaring van de onroerende rechten vereist is.
Inschrijvingen, door de schuldeiser genomen, stuiten de loop niet van de verjaring die door de wet ten behoeve van de schuldenaar of van de derde-bezitter is vastgesteld, maar de laatstgenoemde kan genoodzaakt worden op zijn kosten een titel van erkenning van de hypotheek te verschaffen, vanaf het ogenblik dat zijn verkrijging is overgeschreven. De derde-bezitter is gehouden de titel te vernieuwen, achtentwintig jaren na de dagtekening ervan indien hij het met hypotheek bezwaarde goed alsdan nog bezit;
6° Door de oorzaak vermeld in § 2 van artikel 82.

Burgerlijk wetboek art 1234:

Art. 1234. Verbintenissen gaan teniet :
Door betaling,
Door schuldvernieuwing,
Door vrijwillige kwijtschelding,
Door schuldvergelijking,
Door schuldvermenging,
Door verlies van de zaak,
Door nietigverklaring of vernietiging,
Door de werking van de ontbindende voorwaarde, die in het vorige hoofdstuk is bepaald,
En door verjaring, die het onderwerp van een afzonderlijke titel uitmaakt
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djendor
Topic Starter

#47 , 09 dec 2015 23:58

moeilijke tekst.., hypotheek blijft dus bestaan ?

djendor
Topic Starter

#48 , 10 dec 2015 00:27

ll

Reclame

Xenophon

#49 , 10 dec 2015 06:37

Neen, ze wordt geacht nooit te hebben bestaan, de rechter heeft de klok teruggedraaid tot vóór de verkoop. Zeer simpel: hypotheek hangt vast aan transactie van het goed. Geen transactie, geen hypotheek. Maar dat wil niet zeggen geen schuld. En naar ik gezien heb is er een beroepsprocedure lopend. Laat het over aan uw advocaat. En let op wat u doet want ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit iets te maken heeft met de verkoop van het goed aan u door een wilsonbekwaam familielid waarover u in een andere post vragen stelt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

roharro

#50 , 10 dec 2015 11:40

Een hypotheek blijft bestaan, eender wie eigenaar was, wie eigenaar is of wie eigenaar zou moeten zijn. Een hypotheek op een onroerend goed kan ook worden genomen zonder dat er met dat onroerend goed een transactie is gebeurd.
Ze moet eerst gelicht worden en de hypotheekhouder zal daarvoor eerst toestemming geven nadat hij zijn geld terug heeft gekregen (eender van wie).

En alleszins blijft degene die de lening heeft opgenomen in eerste instantie schuldenaar tov de kredietverlener.
Laatst gewijzigd door roharro op 10 dec 2015 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

djendor
Topic Starter

#51 , 10 dec 2015 11:43

de bank heeft een derde bescherming waar hij op kan terug vallen. hypotheek blijft dus bestaan. klopt dit?

djendor
Topic Starter

#52 , 10 dec 2015 11:46

3:88 BW ?

Xenophon

#53 , 10 dec 2015 11:55

@djendor: met permissie maar het is duidelijk dat u geen snars begrijpt ivm de vragen die u stelt. Dat is ook niet erg maar laat het dan ook over aan uw advocaat. 3:88 BW ken ik niet, is dat een referentie naar de bijbel? Art 388 is als ik me niet vergis de definitie van een minderjarige.
Als u dan toch vragen stelt, bundel ze dan in één topic, steek er een chronologie in en geef gewoon letterlijk de tekst van het vonnis waarover u info wenst.

Xenophon

#54 , 10 dec 2015 12:51

Bij nader inzien: 3:88 is een referentie naar Boek 3, Art 88 van het NEDERLANDSE burgerlijk wetboek!!?? Het gaat toch over een goed dat in België ligt hoop ik? Wat het Nl BW hier dan ineesn komt doen zie ik niet direct.

djendor
Topic Starter

#55 , 11 dec 2015 00:24

Het goed is in belgie.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”