CSR beëindigen

dapje1983
Topic Starter

CSR beëindigen

#1 , 02 dec 2015 18:21

Hallo,

Mijn vriend zit al 4j op csr, sinds vorige jaar is er een herziening (minnelijke aanzuiveringsregeling) ingediend en goedgekeurd voor 2j extra omdat hij tijdelijk werkloos was en de schulden niet meer tijdig konden betaalt worden binnen de 5j.

De csr dateert van voor onze relatie en huwelijk.

Mijn man is bereid om hard te werken om zijn schulden zo snel mogelijk betaalt te hebben maar telkens je werk hebt en zoals de regel het voorschrijft, het loon laat storten op de rekening van de schuld bemiddelaar, duurt het maar enkele dagen na de eerste loonstorting of de werkgever krijgt een brief van de schuld bemiddelaar met de melding dat hij in csr zit.
Veel werkgevers hebben hier geen begrip voor. Je word op 'het matje' geroepen en moet hierover uitleg geven. Ofwel beginnen ze dan over alles moeilijk te doen, waardoor je uiteindelijk ontslagen wordt en in sommige gevallen is de personeelsdienst zo vriendelijk om het te laten uitlekken naar het ander personeel, dus weg met de privacy....
Je kan ook open kaart spelen tijdens de sollicitatie maar dan krijg je meestal nadien een negatief bericht, na het gesprek.

Als maar meer begrijpen we dus waarom veel mensen in csr niet werken, maar zo zijn wij niet ingesteld.

Daarom hebben mijn man en ik besloten om zijn csr stop te zetten en de schulden zelf zo goed en zo kwaad mogelijk af te betalen.

Nu vroegen wij ons volgende af:

1) Kunnen deurwaarders direct na de stopzetting van de csr beslag komen leggen op onze inboedel. De inboedel enzo is wel allemaal aangekocht door mij en staat op mijn naam, maar wij zijn getrouwd ondertussen, zonder huwelijkscontract.
Er werd via juridisch advies gezegd wanneer de schuld reeds een vonnis heeft kan na de csr deze vonnis opnieuw beginnen lopen. Klopt dit?
En hoe kan je weten of er een vonnis op de schuld is, want mijn man heeft nooit naar de rechtbank moeten gaan voor schulden, voor de csr, maar heeft ook een tijdje geen adres gehad dus kan het zijn dat hij hier niks van weet.

2) mijn man zou werk hebben en mits hij toch uit csr wil, zou hij het geld (loon) op mijn rekening laten storten.
Kan een schuld bemiddelaar ergens zien (database ed) of hij werkt en waar hij werkt.
Het is namelijk een job die hij zeer graag zou willen, maar als de schuld bemiddelaar weet waar hij werkt gaan ze de werkgever terug aanschrijven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 02 dec 2015 19:03

Het loon komt niet op de rekening van de SB, maar op een rekening op zijn naam, welke de SB beheert.
Als hij stopt met crs dan komen alle schuldeisers terug, ook de intresten. Zijn inboedel zal reeds van voor zijn crs in beslag staan.
Bezin u goed voor je het crs stopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#3 , 02 dec 2015 19:30

zoals sloeberken zegt: het slechtste wat je nu waarschijnlijk kan doen is die CSR stopzetten. Met nog "slechts" 3 jaar te gaan is de kans véél groter dat je veel langer in zware schulden zal zitten als je de CSR stopzet, wegens de gigantische aangroei van schulden. En dan zou er evengoed loonoverdracht zijn mét betekening ervan.

Via interim lijken er me weinig problemen om met CSR om te gaan (qua werkgever-werknemerrelatie dan toch)

Reclame

dapje1983
Topic Starter

#4 , 02 dec 2015 20:02

Het loon wordt idd op rekening gestort die de SB beheert, hebben we steeds zo gedaan, maar daardoor ziet de SB van wie het loon komt, dus ook waar je werkt en ze sturen dan onmiddellijk een aangetekend schrijven.
Persoonlijk vind ik dit geen goede regeling van de SB om altijd een brief te sturen, het schrikt de werkgever af en uiteindelijk als ze het loon ontvangen loopt toch alles goed...nuja is mijn mening en ik kan moeilijk de wetgeving veranderen ;-)

Interimjobs zijn ook niet echt een optie, ofwel zijn het tijdelijke opdrachten dus ook geen zekerheid ofwel is het interim met na enkele maanden vast contract maar dan heb je terug hetzelfde probleem bij een vast contract.

Csr ging normaal eerst 5j lopen, daarna komt er een herziening van 2j extra en csr zegt nu dat ook na die 2j het kan dat het nog langer loopt....reden met een inkomen van dop (940€) is er geen geld voor schuldeisers te betalen.
Dus zo kan mijn man nog jaren in csr zitten want het is om den duur een cirkel:
Werk vinden --> csr schrijft werkgever aan --> werkgever wenst niet meer met jou te werken --> terug op dop --> geen geld voor schulden te betalen --> terug werk zoeken en vinden --> ...

Dus voor ons lijkt eruit stappen beter, dan die voortdurende cirkel waarbij de moed om den duur weg valt.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2015 20:10

Denk toch 2 maal na, want al u schulden zijn dan opeens onmiddellijk opeisbaar, en ook je vroegere intresten komen daar onmiddellijk bij, met als gevolg dat je vriend gans zijn leven met een loonbeslag kan zitten, wat zeg je werkgever daar dan van !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#6 , 02 dec 2015 20:18

SB zal of mag nooit u werkgeven aanschrijven, dit was misschien vroeger zo.
CRS van voor 2012 was maximum 10 jaar, nu 7 jaar.
Als je uit crs stapt mag je rekenen dat u schuld maal 3 zal zijn, intresten deurwaarders kosten ezv.
Denk dat je best eens de wetgeving leest van collectieve schuldenregeling, want je schrijf wartaal.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Col ... -81307.pdf

dapje1983
Topic Starter

#7 , 02 dec 2015 20:49

Ik kan maar schrijven wat ons effectief gezegd wordt door csr of gedaan wordt.
Csr is sinds mei 2011, werd in 2014 herzien met een minnelijke aanzuivering doordat mijn man op de dop stond.
Toen hij vroeg aan csr of het dan na die 2j extra gedaan zou zijn, zeiden ze: enkel maar als je genoeg inkomen hebt maar als je al die tijd op dop blijft zal het weer verlengd worden. Ik kan jullie maar doorgeven wat ook tegen ons is gezegd.

Mijn man heeft in 2014 een job gehad die ze aangeschreven hebben en waar hij voor die reden is buiten gesmeten. Nadien hebben we zelf vriendelijk gevraagd aan de SB om dat niet meer te doen want dat werkgevers dat niet interessant vinden en kregen gewoon het antwoord: dit is de regel, wij moeten dat doen.
Dus wat kunnen we dan nog doen, klagen op de rechtbank, dat deed mijn man maar die luisteren en trekken hun dat niet aan, je mag zelf amper iets zeggen als je daar vooraan staat.

Om het dan nog over de schulden te hebben, in de minnelijke aanzuivering van vorig jaar stond er volgende vermeld:
Een totaal schuld saldo rest nog van 11.157,74€
Hoofdsom 4621,31€
Kosten 160,73€
Interesten 5548,62€
Schade bedingen 827,08€

Dus blijkbaar moet hij dan toch interesten betalen?
We hebben ook voor we dachten om uit csr te stappen eens na gevraagd aan csr hoeveel hij moet betalen om direct schuldenvrij te zijn en kregen de melding: als je nu 10.000€ kan betalen is je schuld volledig betaalt.
Dus wij hebben zoiets, als hij uit csr is,kunnen wij die 10.000€ wel terug betalen mits een regeling met de schuldeiser.

Xenophon

#8 , 02 dec 2015 21:03

Ik kan alleen maar herhalen wat hierboven reeds gezegd werd: bezin u zéér goed vooraleer u uit de csr stapt want alle schuldeisers zullen er opnieuw staan. De kans is zéér groot dat u er zich veel miserie mee op de hals zal halen. In uw plaats en behalve indien ik er zeker van was om ALLE schulden en kosten in 1 keer volledig af te kunnen betalen zou ik dat nooit doen. Op wat hebben die interesten betrekking?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

dapje1983
Topic Starter

#9 , 02 dec 2015 21:26

Hoe bedoelt u: op wat hebben de interesten betrekking
Bedoelt u, voor welke schuld? Gaat over een lening op afbetaling bij een bank

sloeberken

#10 , 02 dec 2015 21:32

Denk dat er voldoende wijze raad is gegeven, als TS een andere mening is toegedaan, is dit hun goed recht.

dapje1983
Topic Starter

#11 , 02 dec 2015 21:52

@sloeberken waarom reageert u nu zo? De raad die gegeven werd zijn wij van bewust, uit csr stappen kan gevolgen hebben, zo heb ik in mijn eerste melding ook geschreven dat met alle gevolgen die beslissing willen nemen en zo goed en kwaad mogelijk alles zelf willen terug betalen.

U meldt dat SB nooit werkgevers zal aanschrijven --> wordt bij ons wel gedaan
Csr max 7j looptijd heeft --> in ons regeling staat: een maximale termijn van 84 maanden. Indien er tijdens bepaalde maanden door toedoen van de debiteur geen inhoudingen kunnen gebeuren kan de duurtijd v/d aanzuivering van rechtswege met een evenredig aantal maanden verlengd worden... --> dus telkens mijn man op de dop staat kan er niks betaalt worden dus loopt de termijn langer

Begrijp dus niet dat u eerst schrijft dat ik de wetgeving eens moet lezen want verwartaal schrijf en nu aangeeft dat we genoeg wijze raad hebben gehad....

We zijn ons er van bewust dat uit csr stappen gevolgen kan hebben en schuldeisers ons kunnen dagvaarden enzo... We zoeken ook maar gewoon de beste oplossing want in csr zitten is mentaal ook geen lachertje

Wij vroegen ons gewoon af of we ergens kunnen weten of de schuldeiser voor de csr een vonnis van inbeslagname heeft, omdat er tegen ons gezegd is dat ze dan direct onze inboedel in beslag kunnen komen leggen.
En of de SBergens kan zien of je werk (in een database ofzo)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 dec 2015 22:00

Wij vroegen ons gewoon af of we ergens kunnen weten of de schuldeiser voor de csr een vonnis van inbeslagname heeft, omdat er tegen ons gezegd is dat ze dan direct onze inboedel in beslag kunnen komen leggen.

En of de SBergens kan zien of je werk (in een database ofzo)
Er zal zeker een vonnis bij de beslagrechter zijn anders was hij niet in een CSR beland.

En ja de SB kan dit opvragen aan de RSZ.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dapje1983
Topic Starter

#13 , 02 dec 2015 22:02

Ok bedankt, delowie

sloeberken

#14 , 02 dec 2015 22:41

Csr max 7j looptijd heeft --> in ons regeling staat: een maximale termijn van 84 maanden. Indien er tijdens bepaalde maanden door toedoen van de debiteur geen inhoudingen kunnen gebeuren kan de duurtijd v/d aanzuivering van rechtswege met een evenredig aantal maanden verlengd worden
Dat kan niet, als de toelating 84 maand is, kan ze verkort worden niet verlengt.

JPV

#15 , 03 dec 2015 07:06

dapje1983, bezorg eens beide CSR-vonnissen (via pm) aan sloeberken of mij. Dan kunnen we het eens overlopen, want waarschijnlijk zijn er onbedoeld zaken die je schrijft die niet kloppen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”