overname van lening door incassobureau

snoopy1
Topic Starter

overname van lening door incassobureau

#1 , 28 feb 2013 21:26

Hallo, mijn lening bij ... is overgenomen door een icassobureau omdat we ze niet meer konden afbetalen door bepaalde tegenslagen. Mijn vraag is dus of ze dat zo maar kunnen doen zonder mijn toestemming. Ze hebben er mij wel van op de hoogte gebracht als het als gebeurd was. Ik betaal nu maandelijks een kleiner bedrag af aan het incassobureau en ze houden ook mijn teruggave van de belastingen en zo in. Kunnen ze dit zomaar doen want tenslotte heb ik niet bij hun geleend en heb ik dus ook geen contract bij bij hun?
Laatst gewijzigd door snoopy1 op 28 feb 2013 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2013 21:43

En wat staat er in uw contract met de bank ..begin eens met dat te lezen.
PS misschien ineens de naam van de bank en de incasso verwijderen.
Gebruik van namen ... lees de voorwaarden van deze site ook maar eens aub.

snoopy1
Topic Starter

#3 , 28 feb 2013 21:59

ok sorry niet gezien. zal contact eens moeten opvragen .

Reclame

scorpioen

#4 , 28 feb 2013 22:03

Ja, dit kan.
Men noemt dit "overdracht van schuldvordering". Dit wordt geregeld door de artikelen 1689 e.v. Burgerlijk Wetboek.
Het is eenvoudig. I.p.v. de bank is nu Fiducre uw schuldeiser. Verder verandert er niets. Uw contract blijft hetzelfde. U hebt dus nu wel een contract met Fiducre, namelijk uw lening met de bank waar Fiducre in de plaats is gekomen van de bank.

snoopy1
Topic Starter

#5 , 28 feb 2013 22:10

en dat kunnen ze zomaar doen dan. ja niets aan te doen e zeker, zullen dan maar gewoon verder betalen zeker. vond het gewoon raar dat dat zo zomaar kon

Franciscus

#6 , 28 feb 2013 23:01

Neen, dat kan zo maar niet maar staat in uw CONTRACT met de niet meer bij name genoemde bank. Dus is het een contractuele overeenkomst waar u zich van bij het begin mee akkoord hebt verklaart.

scorpioen

#7 , 28 feb 2013 23:18

@ Franciscus

Dit moet niet in de overeenkomst staan. Een overdracht van schuldvordering kan altijd. Men moet ze enkel ter kennis van de schuldenaar brengen. Zie art. 1690, tweede lid, BW.

snoopy1
Topic Starter

#8 , 01 mar 2013 08:33

heb nog een vraagje: als ik naar de nationale bank ga achter een overzicht van de schuld staat er een bedrag van ongeveer 750 euro open. maar op de brieven die ik gekregen heb van het incasso is het een bedrag van meer dan 20000 euro. En zoveel heb ik zeker niet geleend. dus wie moet ik nu geloven??

freelance

#9 , 01 mar 2013 14:27

Kunnen intresten zijn .
Hangt er vanaf hoelang er niet betaald is geweest .
Hoe oud is de schuld ( vanaf wanneer ) .
Mogelijks ook een vonnis geweest met gerechtskosten ?
Verschil tussen 750 € en 20.000 € is wel biezonder groot ( géén nulletje teveel getypt ? ) .
U kunt bank contacteren , om te weten welke de openstaande schuld was .
Ook incasso zal hier volledige duidelijkheid moeten over geven ( maar zullen dit niet noodzakelijk uit eigen beweging doen ) .
Zie ook deze :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 13&t=44246" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

snoopy1
Topic Starter

#10 , 01 mar 2013 16:31

nee geen nulletje teveel getypt.
denk een 6 tal jaar oude waarvan 3 jaar in collectieve
heb geen weet van een vonnis of gerechtskosten
ben eens naar de bank geweest en zijn kunnen mijn contract niet terug vinden (volgens hun omdat het nu bij een incasso zit)
van het incasso vragen we al jaren een overzicht zelfs van in de tijd dat we in collectieve zaten maar tot op heden nog niets ontvangen.
maar dat zou toch moeten op de schuldenlijst staan van de nbb en daar staat er niets van op van zo een saldo

freelance

#11 , 01 mar 2013 21:49

Om allerlei redenen ( waarbij eventueel zaken die het daglicht niet mogen zien ) komt een schuld bij een incasso niet noodzakelijk op de NBB terecht .
Uw bank kan wel degelijk dit contract terugvinden , maar ze moeten natuurlijk wel willen .....
Kan er nagegaan worden bij collectieve schuldregeling of daar iets bekend was van een vonnis ( dit laten ze ook niet noodzakelijk weten ) .
Hebt u een tijdje zonder domicilie gezeten ? ( dan kan betekening vonnis verloren gegaan zijn ) .

Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument
Art. 6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument.
Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn.
§ 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor :
1° de identiteit, het adres, het telefoonnummer en de hoedanigheid van de oorspronkelijke schuldeiser;
(NOTA : in het 1° worden tussen de woorden " de identiteit, " en de woorden " het adres, " de woorden " het ondernemingsnummer, " ingevoegd <KB 2003-04-04/39, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2005>)
2° de naam of benaming, het adres, het inschrijvingsnummer in het handelsregister en het BTW-identificatienummer, alsmede het inschrijvingsnummer bij het Ministerie van Economische Zaken van de persoon die tot de minnelijke invordering overgaat;
(NOTA : het 2° wordt vervangen als volgt :
" 2° de naam of de benaming, het adres en, desgevallend, het ondernemingsnummer van de persoon die tot minnelijke invordering overgaat evenals de gegevens van het bevoegd toezichthoudend bestuur bij de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand & Energie; " <KB 2003-04-04/39, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2005>)
3° een duidelijke beschrijving van de verplichting die de schuld heeft doen ontstaan;
4° een duidelijke beschrijving en verantwoording van de bedragen die van de schuldenaar geëist worden, met inbegrip van de geëiste schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten;
5° de vermelding dat, bij afwezigheid van reactie van de schuldenaar binnen de in § 3 gestelde termijn, de schuldenaar tot andere maatregelen tot invordering kan overgaan.
§ 3. De ingebrekestelling vermeldt een termijn waarbinnen de schuldenaar aan de vordering kan voldoen zonder dat er bijkomende maatregelen ter invordering mogen worden genomen. Deze termijn bedraagt ten minste vijftien dagen, en vangt aan op de datum waarop de schriftelijke aanmaning wordt opgestuurd.

U zou dus normaal gezien een ingebrekestelling moeten ontvangen hebben van het incassokantoor , die VOLLEDIG beantwoord aan bovenstaande voorwaarden . Dus zeker punt 3 en 4 aangaande de bedragen ( in detail : hoofdsom + intresten ) .
De andere zaken MOETEN er ook in staan .

svenson1206

#12 , 04 apr 2013 13:48

hallo , ik heb een lang verhaal maar het moet is gedaan zijn met op de zwarte lijst testaan.ik heb over 5jaar een nieuwe auto gekocht maar door omstandigheden ben ik die na 3 weken aan het gerecht kwijtgespeeld.na 2 jaar kregen we melding dat we mijn auto bij een garagist mochten gaan ophalen.nu de staanplaats voor 2 jaar was meer dan 2000euro +de kosten aan mijn wagen +takeldienst naar de schouwing heen en terug da liep al aardig op he .ik heb dus besloten om de auto te laten staan.nu had ik ondertussen mijn lening van de wagen niet kunnen afbetalen en zo is FIDUCRE te pas gekomen.zij gingen mijn lening van mijn wagen overnemen en vanzodra het is terugbetaald aan hun zou ik na enige tijd van de zwarte lijst kunnen komen.ze hadden mij gezegd dat ik alles thuis ging krijgen (overschrijvingen) met daarop het maandelijks te betalen bedrag.ik zei ok. na een goed jaar nog steeds niets gekregen.ik ging naar mijn bank ik deed mijn uitleg die belden dan naar fiducre .hun antwoord : WIJ KENNEN DIE PERSOON NIET EN WIJ HEBBEN GEEN DOSSIER DAT OP DIE NAAM STAAT. ik heb zelfs het merk van de auto het bouwjaar opgegeven ze wisten van niets. nu 3jaar later alles samen al een goede 5jaar kennen ze mij niet of hebben ze geen dossier van mij.maar ik blijf wel op de zwarte lijst staat.ik heb naar de nationale bank een brief geschreven om te vragen hoeveel schuld ik nog heb .ze hebben dan een brief terug geschreven met de vermelde som van mijn autolening.
mijn vraag is moet ik mij een advocaat onder de arm nemen of hoe kan ik dit oplossen?? alvast bedankt jongens

freelance

#13 , 04 apr 2013 14:09

Beste svenson1206 ,
U moet een nieuw onderwerp opstarten met uw eigen vraag . Zie onderaan de pagina " nieuw onderwerp" .
Eigen problemen mag men niet posten in onderwerpen van anderen ( forumregels ) .
Op uw eigen onderwerp kunt u dan antwoord verwachten .

svenson1206

#14 , 04 apr 2013 14:16

ok bedankt

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”