auto voor 4de maal op half jaar tijd stuk, verkoper zegt dat gerepareerd is maar blijkt van niet.

an dries
Topic Starter

auto voor 4de maal op half jaar tijd stuk, verkoper zegt dat gerepareerd is maar blijkt van niet.

#1 , 15 mei 2016 12:36

Beste,

In september kocht ik een auto aan. Bij het naar huis rijden bemerkt ik een waarschuwingslampje. Ik stel de verkoper in kennis en breng de auto terug binnen. Wanneer ik hem ophaal blijkt het lampje nog steeds te branden. Ik breng hem terug voor de tweede keer. Ondertussen blijkt ook dat de ruit achteraan niet werkt en de motor af en toe stil valt.

Ik haal hem op en dien hem terug te brengen voor een derde keer want... het lampje BRAND NOG ALTIJD!!! De ruit is gerepareerd maar nu blijkt het slot van die deur niet meer te werken. Als ik hem aanspreek zegt hij: ik kan het probleem van het lampje niet verhelpen. Ik moet een fiche uittrekken of u moet het negeren. Ondertussen ligt een afdekkap gewoon in de koffer en is deze niet teruggeplaatst onze de motorkap. De motor zou gerepareerd zijn. Ik ga uiteraard niet akkoord en neem hem voorlopig mee (wij dienen op reis te vertrekken). Blijkt dat de motor wéér af en toe stilvalt.Ik breng hem nogmaals binnen.

Gisteren haal ik hem op... u raad het al, ik wil s avonds mijn dochter in de auto zetten en ... het slot blokkeert wederom.

Kortom de verkoper is mij grote blazen aan het wijsmaken, ik vermoed dat aan de motor ook niks gedaan zal zijn en ik een van de dagen nog wel eens stil zal vallen.

Wat kan ik doen?!!! Ik ben radeloos, wij hebben maar 1 euro en 3 kindjes. We kunnen die niet nog eens missen voor een paar dagen.

Graag jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
an dries
Topic Starter

#2 , 15 mei 2016 12:36

1 euro is uiteraard auto!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2016 16:20

Je hebt ons het voornaamste nog niet gezegd. Is het een splinternieuwe auto of een 2de hands. Heeft de garagist een merkgarage of is het een garagist alle merken die bij gelegenheid ook 2de handsauto's verkoopt. Ik denk eerder dat we hier met de 2de soort te maken hebben, die zich niets aantrekt van waarborg Wat staat er op uw koopcontract i.v.m. de waarborg? ?

Reclame

an dries
Topic Starter

#4 , 15 mei 2016 21:39

Het is een tweedehandswagen. Het is een garagist die allerhande tweedehands wagens verkoopt. In het koopcontract staat niets over de waarborg (ook niet nodig dacht ik aangezien de garantie wettelijk is vastgelegd?)

sloeberken

#5 , 15 mei 2016 22:29

Als er niets vermeld is heb je 2 jaar garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mei 2016 09:11

Maar je zit wel met een garagist die waarschijnlijk niet goed op de hoogte is van de laatste technische ontwikkelingen van dat bepaald merk. In een merkgarage krijgen de arbeiders bijna jaarlijks een gedegen opleiding van het betreffende merk, iets dat uw 2de handsgaragist moet missen. En de technische evolutie van de wagen gaat tegenwoordig zo snel, dat hij de meeste zaken niet meer zelf zal kunnen herstellen. Ook heeft hij voor de diagnose speciale computerprogramma's nodig om de defecten juist te kunnen diagnogsteren. Vroeger kon je een lampje in de koplamp of achterlicht zelf vervangen. Probeer dat nu nog maar eens. Het zijn soms volledig geïntegreerde onderdelen geworden, die moeten weggesmeten worden bij defect en compleet vervangen.

an dries
Topic Starter

#7 , 17 mei 2016 19:17

Ok, ik heb garantie. Maar als ik he telkens binnenbreng zegt hij dat het gemaakt is en blijkt van niet. Is hier dan niets tegen te doen??! Bij andere garage binnenbrengen en kosten laten verhalen?

sloeberken

#8 , 17 mei 2016 19:34

Eens dreigen dat je u wagen zal laten keuren door vab.

https://www.vab.be/nl/producten/diagnosecentrum
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”