Doorverkoop van voertuig op vennootschap naar prive

wingman
Topic Starter

Doorverkoop van voertuig op vennootschap naar prive

#1 , 13 mei 2015 16:46

Gisteren hoorde ik van een collega zelfstandige dat hij zijn voertuig welke op de zaak stond had doorverkocht aan zichzelf prive om voordeel alle aard kwijt te zijn.
Ik zegde hem dan dat hij de BIV weer aan zijn been ging hebben en hij zegde op zijn beurt dat dit niet meer van toepassing is.
Ik vraag dit aan mijn boekhouder en die zegt dat hij dat niet weet omdat dat niet "zijn terrein" is.
Is hier iemand die hier klaarheid in kan scheppen.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 mei 2015 17:33

Ik dacht dat dit alleen was vrijgesteld bij doorverkoop tussen echtgenoten, niet van vennootschap naar zaakvoerder.

Ik zie trouwens het nut hier niet van in, VAA vallen weg, maar aftrek ook. En hij moet deze waarde aan de werkelijke waarde verkopen en hier btw op rekenen, mag dus niet voor de symbolische euro.

sloeberken

#3 , 13 mei 2015 17:45

Bron ondernemingsdatabank:

Afgeschreven zaken verkopen, belastingvrij ?

U besluit om bv. de auto of de computer die u voor uw zaak gebruikte te ver­ko­pen. Moet u daar dan altijd een factuur voor opmaken en er belastingen op be­ta­len ? Hoe zit het als u die auto of computer voortaan privé zou willen gebruiken ?

U verkoopt
Te koop. De auto die u voor uw zaak gebruikt (of de auto van uw vennootschap), is afgeschreven en u beslist om hem te vervangen en uw “oude” auto te ver­kopen.

Moet u factureren ? JA. Vermits u hem af­ge­schre­ven heeft (u heeft de kosten dus afgetrokken), zal u voor deze verkoop altijd een factuur moeten op­maken, wat uiteraard fiscale gevolgen heeft. Let op ! Het speelt geen rol of u die auto nu verkoopt aan een particulier of aan een zelfstandige. Al­hoe­wel een zelfstandige uiteraard meer geïnteresseerd is in die factuur dan een particulier.

Met BTW ? JA. Een factuur opmaken betekent dat u aan uw koper ook 21 % BTW zal moeten aan­re­ke­nen op de “gefactureerde” verkoopprijs. En om­dat u er bv. snel vanaf wilt, is dat niet altijd de “vol­le pot”. Let op ! Zelfs als u de auto bv. altijd maar voor 60 % ingebracht heeft, zal u toch op de vol­ledige verkoopprijs BTW moeten aanrekenen.

Wordt u erop belast ? JA. U heeft hem destijds vol­ledig afgeschreven en daardoor dus minder be­las­tin­gen betaald. De keerzijde van de medaille is dus dat u nu op de verkoop belastingen moet be­ta­len. U kunt dus m.a.w. nooit zeggen dat u hem “als par­ticulier” verkocht. Tip. Vermits u uw auto­kos­ten niet volledig kunt aftrekken, moet u ook niet op de volledige verkoopprijs belastingen betalen. Let op ! U moet wel voor het volledige bedrag een fac­tuur opmaken. Goed, dat is dan werk voor uw boek­hou­der.

En de computer bv. ? Dezelfde principes gelden ook voor uw computer bv. en voor alle andere zgn. “in­vesteringen” die u ooit voor uw zaak (volledig of voor een deel) afgeschreven heeft : als u ze door­ver­koopt, moet u factureren met BTW en belastingen be­­ta­len op uw winst. In tegenstelling tot uw auto raakt een computer echter wel eens stuk en in dat ge­val kunt u hem natuurlijk ook niet meer ver­ko­pen.

Voor eigen gebruik
Tweede wagen. Als u een nieuwe auto koopt, bent u natuurlijk niet verplicht om uw “oude” van de hand te doen en kan hij bv. nog goed van pas ko­men als tweede wagen. Heeft dat echter ook fiscale ge­volgen ?

Geen probleem. In dat geval hoeven er geen BTW en belastingen betaald te worden. U stopt ge­woon met de kosten van de auto af te trekken en de BTW op bv. de onderhoudsfacturen te re­cu­pe­re­ren en uw echtgenote bv. kan dan zonder problemen met de auto rondtoeren.

En vennootschappen ? Zit u in vennootschap, dan blijft de auto ook eigendom van de ven­noot­schap als ze stopt met de kosten af te trekken. Als uw echtgenote dan met die auto wil gaan rijden, moet de vennootschap hem in principe aan haar ver­kopen. In de praktijk heeft het echter geen ge­vol­gen als u de auto gewoon op naam van uw ven­noot­schap laat staan, zolang u de kosten maar niet meer aftrekt.

Toch verkopen. Zelfs als u de auto gedurende lan­gere tijd privé gebruikt en hem later alsnog ver­koopt, zal u in principe toch nog BTW moeten aan­re­kenen en belastingen betalen op de ver­koop­prijs, hoewel dit wel eens “vergeten” wordt. En ook con­tro­leurs verliezen dat na enkele jaren soms al eens uit het oog.

Als u bv. de oude auto van uw zaak doorverkoopt, dan moet u in principe steeds een factuur met BTW opmaken en dan betaalt u belastingen op de winst. Gebruikt u de auto privé verder (als tweede wagen), dan hoeft u niet te factureren. U mag dan wel geen kosten meer aftrekken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bartvdv

#4 , 13 mei 2015 18:00

Ik dacht dat dit alleen was vrijgesteld bij doorverkoop tussen echtgenoten, niet van vennootschap naar zaakvoerder.

Ik zie trouwens het nut hier niet van in, VAA vallen weg, maar aftrek ook. En hij moet deze waarde aan de werkelijke waarde verkopen en hier btw op rekenen, mag dus niet voor de symbolische euro.
In de boeken is de werkelijke waarde van de auto ondergewaardeerd. Hij kan de wagen aan zichzelf verkopen aan een veel lager bedrag en privé voor een veel hoger bedrag verkopen en de winst in eigen zakken steken.

LeenW

#5 , 13 mei 2015 18:33

Bij een auto moet je zoiets nu net niet doen, de gangbare tweedehandsprijzen zijn eenvoudig terug te vinden op internet.

Sirkii

#6 , 13 mei 2015 20:57

In de boeken is de werkelijke waarde van de auto ondergewaardeerd. Hij kan de wagen aan zichzelf verkopen aan een veel lager bedrag en privé voor een veel hoger bedrag verkopen en de winst in eigen zakken steken.
Vroeger ging dat allemaal maar tegenwoordig ... :roll:

wingman
Topic Starter

#7 , 13 mei 2015 23:55

Ik vind het antwoord niet terug. De wagen wordt prive door zaakvoerder gekocht aan de correcte overname waarde. Daar zou in ons geval 10.5 procent BTW bijkomen.
Moet hier nu bij inschrijving terug BIV worden afgedragen? Dat is de hamvraag.
In ons geval spreek je over een kleine 8000 euro BIV, met dien verstande dat er reeds 10.000 werd betaald via de vennootschap bij de aankoop.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

sloeberken

#8 , 14 mei 2015 08:55

Er kan geen schenking of overdracht gebeuren van vennootschap naar privé, dus moet privé de wagen aankopen en opnieuw laten inschrijven bij de BIV.
Het voertuig veranderd van eigenaar dus moet er BIV getaald worden. Je hebt al het voordeel dat je maar de helft van de 21% BTW moet betalen.
Zou me daar toch goed op bevragen, want het zou eens een kostelijke overdracht kunnen worden. Waarom de wagen niet gewoon op de vennootschap laten staan en privé gebruiken.
Ook opletten als je hem verkoop als hij nog niet afgeschreven is. Je moet het voor en nadeel laten berekenen door een boekhouder( als die van jullie dat niet kan is hij maar een boekhoudertje).

http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... nootschap/" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#9 , 14 mei 2015 09:50

Bedrijfsleiders met dure of vervuilende bedrijfswagens zouden in bepaalde situaties er voordeel bij hebben om de bedrijfswagen uit de vennootschap te halen en de wagen op hun persoonlijke naam te zetten. Let wel, hierbij zal een nieuwe belasting voor inverkeerstelling verschuldigd zijn.

wingman
Topic Starter

#10 , 15 mei 2015 08:36

Bedankt voor de antwoorden.
Wat mijn collega zelfstandige vertelde komt uit zijn eigen fantasie blijkbaar.
Daarom dat ik hier om raad kom vragen.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Terug naar “Consumenten Koop”