Als consument maak ik het regelmatig mee dat ik, bij een klacht over een product, wordt doorverwezen naar de algemene voorwaarden (AV) van de verkopende partij (winkelier).
Deze AV zijn altijd geschreven in het voordeel van de winkelier. Ik wil nu mijn eigen inkoop voorwaarden afgeven aan de winkelier die is geschreven in het voordeel van mij (de consument). Ik weet dat ik als consument al goede standaard voorwaarden heb, maar het kan altijd beter.
Kan iemand mij helpen met het vinden van een set standaard algemene inkoop voorwaarden die is geschreven in mijn voordeel als consument. Met deze voorwaarden wil ik de AV van de winkelier neutraliseren en verwijzen naar mijn eigen AV.
Art. 6:225 BW lid 3, bepaald dat ik de AV van de winkelier kan neutraliseren door zijn AV uitdrukkelijk van de had te wijzen en naar mijn eigen AV te verwijzen. Als ik de laatste ben die dit doet gelden mijn AV. Ik ga met alle liefde “the battle of forms” aan met een winkelier.
In de zakelijke wereld is een eigen AV bij de aankoop van een product een standaard gebruik. Waarom zouden consumenten ook geen eigen algemene inkoop voorwaarden hebben die hij afgeeft aan de winkelier bij de aankoop van een product.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met algemene inkoop voorwaarden die is geschreven in het voordeel van de consument.