korting bij online aankoop

hendrikl
Topic Starter

korting bij online aankoop

#1 , 24 jun 2013 11:20

Vier dagen geleden ontving ik een mail van bedrijf X betreffende een aanbieding bij het bestellen van een product.
Ik ging dus naar de website van bedrijf X en plaatste de aankoop en, ervan uitgaande dat de korting werd toegepast, betaalde ik meteen. De volgende dag zit ik terug op hun website om een 2de aankoop te bekijken en merk een groot verschil in prijs. Als ik deze offerte vergeleek met mijn reeds betaalde factuur is het duidelijk dat mij de aangeboden korting niet werd toegestaan. (de producten die ik aankocht zijn de producten die in de aanbieding stonden vermeld én de aanbieding was geldig op moment van aankoop).

Ik heb het bedrijf gecontacteerd en dit was hun antwoord:

"Ik heb uw bestelling bekeken. Er is inderdaag geen korting toegepast op de prijzen. De reden hiervoor zal zijn, dat er geen korting is geactiveerd voordat de bestelling werd voltooid.
Wanneer een bestelling reeds is geplaatst kunnen wij helaas niet met terugwerkende kracht een aanbieding hierop plaatsen.
Mocht in de toekomst de aanbieding wederom niet naar voren komen in uw winkelwagentje, verzekert u zich er dan van dat u op onze website bent gekomen via de actielink."

Echter, nergens in hun aanbieding mail staat: KLIK OP DEZE LINK OM DE KORTING TE VERKRIJGEN. Nergens in de mail (ook niet in de kleine lettertjes) werd duidelijk gemaakt dat je op die afbeelding moest klikken (of dat je naar een bepaalde site moet surfen) eer de korting werd toegepast. Alsook tussen de algemene voorwaarden op hun site staat niets over kortingen, enkel over de duur en dat zij het recht hebben de aanbieding op elk moment te wijzigen (uit hun mail blijkt ook dat zij dit niet hebben gedaan).

Nu heb ik wat gegoogled over de wet op prijsverminderingen en online aankopen:
Kan dit opgevat worden als dubbelzinnige prijsaanduiding/misleiding?

Of weet iemand hier verdere raad mee?

Alvast dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 24 jun 2013 11:46

Niet echt een commerciële geste van het bedrijf uit, jammer.

Ik ben wel hier en daar wat op de hoogte wat ze bedoelen met die afbeeldingen en die speciale links.
Wordt ook vaak gebruikt bij resellers voor webhosting producten. 'Klik je op een banner op hun website en koop je webhosting aan dan zal de reseller(eigenaar van de website waar je op de banner klikte) een percentage krijgen.
Hier zal die link dus een direct link naar het product met de korting geven.

Ik raad je aan als dit over een B2C verkoop betreft.

Om je te beroepen op Art 47, § 1 WMPC
"Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief."

Sinds dit een verkoop op afstand betreft(internet aankoop) kan je dus eigenlijk de goederen 14 dagen na levering terugsturen zonder enige verantwoording of kosten. (Buiten vervoer/transport kosten die kan u niet terug recupereren op de levering.)

U kan eventueel terug antwoorden in je mailtje dat je niet blij bent met het antwoord en u eventueel toch graag een commerciële jeste wilt zien om het vertrouwen te herstellen bij het bedrijf en hun producten.
Of u anders de producten gewoon zal laten terugsturen en u zal beroepen op uw rechten van Art 47 WMPC. (Opgelet met uitzonderingen, zoals maatwerk, ect...)

Moet u zelf eens uitmaken wat uw verlies is op de transportkosten bijvoorbeeld is. En of u bereidt bent om u te beroepen op uw teruggaaf recht en ergens anders uw goederen te kopen bijvoorbeeld.

Ga voor de volledigheid naar de wet WMPC zelf. ;)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2013 12:12

WETGEVING:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

hendrikl
Topic Starter

#4 , 24 jun 2013 13:01

Dank voor jullie antwoord!

Het gaat helaas over maatwerk, nl. drukwerk voor een vzw. Jammer.

Weten jullie of artikel 88 van WMPC ook van toepassing kan zijn? Dan doel ik vooral op het misleiden door de algemene presentatie van een prijsvoordeel.

Art. 88. Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :
1° het bestaan of de aard van het product;
2° de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico's, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
3° de reikwijdte van de verplichtingen van de onderneming, de motieven voor de handelspraktijk en de aard van het verkoopproces, elke verklaring of symbool dat doet geloven dat de onderneming of het product sponsoring of directe of indirecte steun krijgt;
4° de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel;
5° de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie;
6° de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming of haar tussenpersoon, zoals haar identiteit, vermogen, kwalificaties, status, erkenning, affiliatie, connecties, industriële, commerciële of intellectuele eigendomsrechten of haar bekroningen en onderscheidingen;
7° de rechten van de consument, met inbegrip van het recht op vervanging of terugbetaling met toepassing van de bepalingen van de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen, of de risico's die hij eventueel loopt.

snellemichiel

#5 , 24 jun 2013 13:49

Ik neem aan dat uw VZW van de rechtspersoonlijkheid geniet en dus geen feitelijke verenging is. (Wanneer voldaan aan de voorwaarden, waarvan ik uitga dat deze dus voldaan zijn.)
Dat betekent dus dat als u in naam van uw VZW deze goederen aankocht onder rechtspersoonlijkheid valt.

Deze wet is dan niet van toepassing, het gaat dan om een B2B verkoop sinds uw VZW een rechts persoon is en geen natuurlijk persoon. Bij deze heeft het WMPC geen betrekking.

Art 2, § 1, 3° WMPC - consument : iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten verwerft of gebruikt;

Terug naar “Consumenten Koop”