Gedagvaard voor iets wat ik nooit gekocht heb...

kodel
Topic Starter

Gedagvaard voor iets wat ik nooit gekocht heb...

#1 , 16 mei 2007 18:50

Wat denken jullie van volgende zaak:

In 2005 bestelde ik een oprit bij een aannemer.
Deze aannemer bestelde het nodige materiaal bij een handelaar in bouwmaterialen.

1 jaar later ontvang ik een aangetekend schrijven van deze handelaar met een aanmaning om de factuur voor bovenstaand materiaal te betalen.

Ik leg per fax en per telefoon uit dat de aannemer hun klant is en niet ik. Zij verontschuldigen zich per telefoon voor de vergissing. (bij de aanmaning zat een kopie van hun eigen leveringsbon waarop de aannemer als klant stond aangeduid, was dus duidelijk).

Een half jaar later ontvang ik een dagvaarding wegens onbetaalde factuur. Ik zet bovenstaande standpunt opnieuw uiteen, voeg het contract tussen mezelf en de aannemer toe en fax het geheel naar de handelaar.

In mijn begeleidend schrijven laat ik weten dat indien zij binnen de week hun vergissing niet schriftelijk bevestigen (zodat ik hun brief op de inleidende zitting kan voorleggen) dat ik dan een tegeneis zal instellen wegens tergend en roekeloos geding.

Denken jullie dat ik een kans maak om op deze manier een schadevergoeding te bekomen, of vraag ik beter een rechtplegingsvergoeding?

Liefst zou ik hebben dat de zaak op de inleidende zitting weerhouden wordt, want als ze naar de rol verwezen wordt moet ik sowiezo een advocaat inschakelen om de besluiten neer te leggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2007 20:09

Dit onderwerp staat beter onder procesrecht.

- rechtsplegingsvergoeding kan enkel gevraagd worden door een partij die bijgestaan wordt door een advocaat;
- als u geen advocaat neemt kan u een vordering instellen wegens tergend of roekeloos geding: hiervoor moet u wel een conclusie (besluiten) neerleggen;
- om een conclusie neer te leggen moet u geen advocaat nemen, dit kan u zelf;
- u moet wel de spelregels correct naleven, dit wil onder meer zeggen: alle stukken die u aan de rechter wil overhandigen vooraf aan de tegenpartij overmaken, idem met conclusies.

Veel succes,

scorpioen

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”