Supermarktketen geeft enkel een kasticket op verzoek

artemis
Topic Starter

Supermarktketen geeft enkel een kasticket op verzoek

#1 , 06 nov 2012 19:48

Beste allemaal,

Zoals sommigen onder jullie al zullen weten is een heel grote en bekende Nederlandse supermarktketen bezig de Belgische markt te veroveren, en dit vooral via de provincie Antwerpen. Zo zijn er al 3 van dergelijke supermarkten in mijn thuisstad.
Deze supermarkt geeft niet automatisch een kasticket. Bij het afrekenen wordt telkens en enkel terloops gevraagd 'Wenst u een ticket?'. Als de klant ja antwoordt, dan wordt er op een aparte toets gedrukt en duurt het wel even voor het ticket uit de kassa komt. Het ticket komt dus niet automatisch. Ik hoor van vrienden dat het er in andere Belgische filialen van deze supermarkt net hetzelfde aan toe gaat, dit tot ieders ergernis. In geen enkele andere supermarkt in dit land gaat het er zo aan toe, je krijgt automatisch een ticket waarop je vrij bent om het mee te nemen of niet.

Ik vind dat bizar en niet normaal. Is dit wettelijk?
Laat de Belgische wetgeving toe dat een kasticket enkel op verzoek wordt afgedrukt en geleverd?

Nog vreemder is dat ik deze supermarkt regelmatig in Nederland bezoek en dat er daar wel systematisch een kasticket wordt gegeven, wat ook maar normaal is.
Wat kan er dan achter zitten dat ze dit in België niet automatisch willen doen, enkel op verzoek van de klant?
Heel vreemd vinden ik en andere klanten van deze supermarkt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 06 nov 2012 20:27

Inderdaad vreemd. Je kan je kasticket niet meer nakijken. En - bij een gebrekkige product - kan je ook niet meer bewijzen dat je het daar gekocht heb.

freelance

#3 , 07 nov 2012 00:40

Heeel Grote bekende Nederlandse supermarktketen ! ... die in België probeert te concurreren met anderen kan dit alleen doen door o.a. te BESPAREN op kasticketjes . Zielig .
Is het evenwel onwettig ?
Krijgt u bij de plaatselijke bakker dan ook automatisch ticket , voor een brood zeg maar ?

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming :
Afdeling 2 Prijsaanduiding :
Art. 5. § 1. Behalve bij openbare verkoop, moet elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aanduiden.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, moet de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid zijn.
§ 2. Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, moet de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aanduiden.

kasticket niet verplicht om vrijwillig uit te reiken , wel verplicht uit te reiken op vraag klant .
Indien iedere klant zijn kasticket zal opvragen zal heeeel grote supermarkt niet meer kunnen concurreren , en dat zult u wellicht ook jammer vinden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

artemis
Topic Starter

#4 , 07 nov 2012 09:54

Indien iedere klant zijn kasticket zal opvragen zal heeeel grote supermarkt niet meer kunnen concurreren , en dat zult u wellicht ook jammer vinden .
Ik kan mij echt niet voorstelling dat deze praktijk iets met besparingen te maken zou kunnen hebben, en dat hun concurrentiële positie zou verzwakken indien ze wel kasticketten zouden geven.

Turaki

#5 , 07 nov 2012 10:05

Ik kan mij echt niet voorstelling dat deze praktijk iets met besparingen te maken zou kunnen hebben, en dat hun concurrentiële positie zou verzwakken indien ze wel kasticketten zouden geven.
Denk eens na: x aantal kassa's, maal y aantal winkels (ook die in Nederland meetellen!), in totaal vormt dit toch een significante besparing.

Denk maar aan een belgische keten die ook door die kleine dingetjes probeert te besparen en (onder andere) daardoor vaak de goedkoopste is: geen muntsloten op de winkelkarretjes, parkeerplaatsen bestaande uit 3 lijnen ipv 4, geen muziek in de winkel, ...
1 van deze maatregelen gaat geen invloed hebben, maar vele kleintjes maken blijkbaar toch genoeg verschil.

Xastheron

#6 , 07 nov 2012 10:32

Oww wacht daar even met die "significante besparing": ik heb als jobstudent enkele jaren aan de kassa gestaan van een internationale grootwarenhuisketen. Hier krijgt de klant een factuur en moet een klantenkaart gebruikt worden.
Op een shift van 6u ligt de omzet van een kassa tussen de 10k (relatief rustig maar quasi altijd volk aan de kassa) en de 25k (overrompelingsdagen zoals einde vd solden). Hier tegenover staat een maximum aantal bladzijden afgedrukt van 1000 (was op zo een overrompelingsdag, wanneer ik aan het begin een doos papier ben gaan halen en er helemaal heb doorgejaagd).

Neem hier eens bij dat het papier voor de facturatie in het groot aangekocht wordt door een centraal magazijn en dan verdeeld wordt meet meerdere paletten per vestiging, dan denk ik dat het niet meegeven van een kassaticket meer iets heeft van wat men in de procestechnologie "pinch technieken" noemt ;-).

Maar dit gaat al weer wat ver van het onderwerp van het topic.

bartvdv

#7 , 07 nov 2012 11:11

Lijkt mij eerder een initiatief van de plaatselijke winkelverantwoordelijke.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 nov 2012 11:54

Aan de bezinepomp is dit toch ook zo, indien men een ticket wenst moet je op de toets duwen, daar is toch niks raars aan, ieder kassa werk minstens met twee banden papier, één die in de zaak blijft en één voor het ticket.
De goedkoopste prijs willen heeft ook zijn prijs!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 nov 2012 12:21

Koop ook regelmatoig bij die ah keten in Nederland, en men vraagt mij ook telkens of ik een ticket wil. Is het dan zoveel moeite om gewoon effen JA te zeggen? Je hoeft er toch niet voor op uw knieën te gaan zitten. :lol:

artemis
Topic Starter

#10 , 07 nov 2012 13:47

Koop ook regelmatoig bij die ah keten in Nederland, en men vraagt mij ook telkens of ik een ticket wil. Is het dan zoveel moeite om gewoon effen JA te zeggen? Je hoeft er toch niet voor op uw knieën te gaan zitten. :lol:
Tiens dan is dat iets recent. Een half jaar geleden kreeg ik dat ticket in NL nog spontaan.

Het is niet veel moeite om ja te zeggen, maar in de drukte zou men dat kunnen vergeten en nadien kan de vraag komen of een product wel aan de juiste prijs werd aangerekend (een vaak voorkomend euvel in veel supermarkten). Als men niet ja antwoord en er blijkt nadien iets mis te zijn met een product, dan kan men het ook niet terugbrengen want er is geen aankoopbewijs. En zoiets weet je nooit op voorhand.
Het duurt ook even voor je dat ticket dan krijgt, dus het vertraagt de omzet die een kassa kan maken en time is money, toch?

Ik ken in elk geval geen enkele ander supermarkt in dit land die zo werkt. Vergelijkingen met de bakker en het naftstation gaan voor mij niet op.
En zoveel goedkoper over het hele gamma zijn ze helemaal niet (zie laatste prijsvergelijk van Test-Aankoop) en bovendien zijn ze zijn hier duurder dan in NL.

Nee, een besparing blijf ik moeilijk vinden om aan te nemen, hoe zuinig onze noorderburen ook kunnen zijn :wink:

freelance

#11 , 07 nov 2012 18:54

Was beetje sarcastisch bedoeld .... 8_)
Waarom maakt het geen verschil met de bakker en benzinestation ? Gaat toch over particuliere verkoop , en de juridische implicaties ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”