Recht op gedetailleerde factuur vóór betaling?

laurentdeprins
Topic Starter

Recht op gedetailleerde factuur vóór betaling?

#1 , 20 mar 2012 10:31

Beste

Mijn situatie is vrij complex:

Ik ben eigenaar van één hectare grond gelegen in een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). Het totale RUP omvat 8 ha en gaat in samenwerking met een projectontwikkelaar worden ontwikkeld ("ontwikkelen" = indienen plan wegenis bij de stad + aanleggen goedgekeurde wegenis). Er zijn dus twee partijen: ikzelf en de projectontwikkelaar, die het gebied samen zullen ontwikkelen, met als doel een aantal vergunde kavels.

Natuurlijk, dit hele proces kost enorm veel geld. Denkt u maar aan studiekosten, aanleg wegenis, boscompensatie... Hoewel het gaat om een privéverkaveling (uitgevoerd door mezelf en de projectontwikkelaar) is het de STAD die op dit moment bepaalt wat de totale kosten zouden zijn, en berekent hoeveel dit mij dus zou kosten. Zo rekent de STAD ongeveer 800 000 EUR aan "werkingskosten". Dit is slechts één van de bedragen waarbij ik me zorgen maak... Volgens hen is de berekening betrouwbaar en gebaseerd op facturen, offertes en bestaande gegevens. Natuurlijk wil ik die berekening persoonlijk doornemen. Ik wil hiermee nagaan of de rekening die IK zal moeten betalen daadwerkelijk klopt, en niet kunstmatig de hoogte in gejaagd is. Pas wanneer ik tevreden ben met wat ik zie, zal ik overgaan tot betaling.

Nu is mijn vraag: stel dat de stad deze berekening (inclusief alle facturen en offertes) niet wil delen (omdat hun berekening bijvoorbeeld onvoldoende geargumenteerd is), kan ik dan op basis van een bepaald rechtsbeginsel, wet, KB... inzage EISEN? Ik vermoed immers dat iemand die zijn factuur betaalt toch het recht heeft om deze factuur grondig in/na te kijken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

MVG

Laurent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laurentdeprins
Topic Starter

#2 , 22 mar 2012 15:19

Niemand enig idee?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2012 16:13

Hoe kan men gedetailleerde fakturen maken voor een verkaveling die nog niet is uitgevoerd?

Reclame

curl

#4 , 22 mar 2012 16:30

Een factuur mag dan misschien niet mogelijk zijn, maar een (gedetailleerde) offerte dan toch wel?

ganapathi tantra

#5 , 23 mar 2012 13:44

U hebt geen enkele afdwingbaar recht op een dergelijk document.
Enige waar een verstrekker van facturen moet voor zorgen is dat deze duidelijk genoeg is voor de administratie zodat bijvoorbeeld geen idee ontstaat van zwartwerk
Voor de rest moet een factuur voldoen aan enkele vormvast voorwaarden.

In dit geval weet ik bijna zeker dat u geen gedetaillieerde factuur zal krijgen of zelfs maar een offerte omdat u verplicht bent te werken met de enigste mogelijke partij.
Dat zou anders zijn mocht u bvb moeten werken met een aannemer ruwbouw. Daar zal u dan wel de keuze hebben gezien het concurrentiespel.
Dat dit misschien geen faire manier is kan zijn maar u zit nu éénmaal vast aan die ene partij.
Anderzijds is het natuurlijk zo dat u als klant in princiepe geen enkel uitstaans hebt met wat er vervat zit in een factuur. U bent akkoord met de uitvoering van dit of dat werk en u bent akkoord met de prijs voor dit of dat werk. De rest doet niet terzake. Als u daar wil over praten met een partij dan zal u zelf uit uw kast moeten komen en argumenten voorleggen op basis van werken waarom bepaalde werken voor u maar zoveel mogen kosten. Maar zelfs dan nog u kan geen verplichting of eisen stellen aan een uitvoerder om iets uit te voeren tegen de
prijs die u wil. Dat is nu éénmaal de kwestie van vraag en aanbod. Hoewel u hier natuurlijk moeilijker zit u hebt weinig of geen keuze. Daar hebben steden en gemeenten spijtig genoeg vrij spel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv

#6 , 23 mar 2012 15:17

Men kan hem natuurlijk wel een getailleerde kostenraming bezorgen - moeilijk kan dat niet zijn als ze zich baseren op bestaande gegevens - zodat hij tenminste weet waaraan hij zich mag verwachten en weet of deze raming marktconform is of niet. Anders is dit hetzelfde als iemand een blanco cheque geven en achteraf geen verhaal meer hebben. Of het ook in dit geval een "recht" is, weet ik niet.

ganapathi tantra

#7 , 23 mar 2012 16:13

t'Is idd allemaal héél éénvoudig maar er is maar één speler.
Nu moet u eens van Belgacom/Telenet exact alle gegevens zien te krijgen of datgene waar je voor betaald het wel is wat het moet zijn volgens u
Die 2 zullen nogal in hun vuistje lachen.

zelfde situatie. Ik ken geen enkel gemeentebestuur dat echt weet hoe het moet. Ofwel zitten ze zwaar onder de prijzen en steken ze er op toe ofwel
rekenen ze tarieven waar je van denkt hoe het mogelijk is. Denk dat onkunde een veel voorkomend element is.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

laurentdeprins
Topic Starter

#8 , 25 mar 2012 10:00

Men kan hem natuurlijk wel een getailleerde kostenraming bezorgen - moeilijk kan dat niet zijn als ze zich baseren op bestaande gegevens - zodat hij tenminste weet waaraan hij zich mag verwachten en weet of deze raming marktconform is of niet. Anders is dit hetzelfde als iemand een blanco cheque geven en achteraf geen verhaal meer hebben. Of het ook in dit geval een "recht" is, weet ik niet.
Dit is ook mijn idee. Ik ben eens met mijn landmeter gaan praten en volgens hem moet een gedetailleerde offerte zeker mogelijk zijn. Indien de stad hiertoe niet bereid is, zal ik noodgedwongen contact moeten opnemen met mijn advocaat. Maar zover wil ik het allemaal natuurlijk niet laten komen. Voorlopig dus een afwachtende houding en kijken hoe het evolueert... Ik ben benieuwd.

Terug naar “Consumenten Koop”