Online aankoop bij zeer bekende keten....

4ringsdude
Topic Starter

Online aankoop bij zeer bekende keten....

#1 , 02 jan 2012 23:47

Mijn dochter had haar best gedaan op school waardoor wij hier beslist hadden om haar een hoodie (pull) te kopen van Abercrombie. Aangezien ze nu ook in België zijn heb ik gekeken of ze ook een website hadden. Mijn dochter heeft 2 hoodies mogen uitkiezen. Ik heb een account moeten aanmaken voordat wij konden over gaan tot aankoop.
Eenmaal dit gedaan krijgen wij de keuzen via Visa, Paypall, Mastercard... aangezien ik Visa heb, heb ik deze betalingskeuze gekozen.
Ik gaf dus de gegevens van de kaart op en dan "Enter" Ik zou een bevestigingsmail krijgen en binnen de 3 dagen een trackingcode. Maar ik kreeg geen enkele mail. Dus ben ik op zoek gegaan naar de contact informatie... en daar gingen mijn ogen eventjes open. Email adressen gemaakt in China. Geen enkele @abercrombie referentie te vinden. Wel @hotmail en foxmail maar die werken natuurlijk niet.

Het ergste is dat de website ZO echt lijkt. Met de nieuwste kleding enz... enkel de prijzen waren aan de lage kant tov de winkelprijzen (maar die in Europa zijn dan ook wel tot 60% duurder dan in de States) dus dat kon wel kloppen.

Bij de bank zeggen ze dat ze spijtig genoeg niet echt veel kunnen doen. Abercrombie zelf ging hun raadsman hier op zetten om dit te stoppen. Maar daar zal het ook blij blijven waarschijnlijk want hun treft geen schuld. Maar toch vind ik dat aangezien deze site al weken bestaat ze hiervan op de hoogte moeten zijn. Er zullen wel mensen die hierover gesproken hebben in de winkel zelf?

Mijn vraag is of wij hier met zekerheid kunnen zeggen dat wij enkel die 155€ kwijt zijn en dat de rest van het geld op de visakaart safe is?
Kunnen wij stappen ondernemen tegen het fakebedrijf? Of zijn wij hier de dupe... bestaat er een kans dat Visa hier zal tussenkomen en ons zal vergoeden? Geen van deze vragen kon de zaakvoerder van de bank hier beantwoorden.

Wij hopen dat er hier wel mensen zijn juiste antwoorden hebben op deze vragen.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 03 jan 2012 00:54

e-cops verwittigen en uw geld terug vorderen via aangetekend schrijven van uw visa kaart wegens 'fraude'.

ganapathi tantra

#3 , 03 jan 2012 01:56

Waarom checken vele mensen pas na een transactie gegevens ipv er voor ? zou veel onheil kunnen besparen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#4 , 03 jan 2012 10:00

Beste,

Vervelende historie, maar dit gebeurt spijtig genoeg af en toe wel eens.

U kan inderdaad e-cops verwittigen en klacht met BP tegen onbekenden neerleggen. Met enig geluk kan nagetrokken worden waar de btaling naartoe gaat en wie daarachter zit (al kan u daar best niet te hard op hopen).

U bent uw 155 euro niet noodzakelijk kwijt. Check bij Visa of dit onder hun verzekering valt (Visa verzekert malafide transacties tot 1.250 euro onder voorwaarden).

U kan best uw kart onmiddellijk laten blokkeren en een nieuwe kaart aanvragen. Het bedrijf in kwestie beschikt nu immers over alle details van uw kaart en kan deze opnieuw gebruiken als ze dat willen.

Als u veilig aan e-commerce wil doen, koopt u best alleen bij vertrouwde winkels, bij voorkeur zij die het kwaliteitslabel van Safeshops.be of BeCommerce dragen in België of bijvoorbeeld Thuiswinkel in Nederland.

Als u koopt op een site die dit logo niet draagt of op een buitenlandse site, wees dan zeer voorzichtig. Check EERST de contactgegevens, stuur eventueel eerst een mailtje met een vraag om info en bestel dan pas. Google eventueel ok eens de naam van het bedrijf in kwestie en kijk of er reacties te vinden zijn van eerdere kopers.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

4ringsdude
Topic Starter

#5 , 03 jan 2012 15:43

Kijk, ik zit dagelijks op het net. Wij handelen voor het werk vaak over verschillende websites. En ik moet zeggen dat ik deze site zeer geloofwaardig vond net als iedereen aan wie ik hem liet zien.

Ik zou zeggen kijk zelf. Alles klopt vrij goed. enkel wanneer je de betalingsgegevens doorgeeft zie je dat je naar een mirror site gestuurd werd.
Ikzelf had een heel heel klein voorgevoel en gebruikte mijn oude Visa kaart (ik heb mijn nieuwe al 4 weken geleden gekregen) De oude was dus niet meer actief en indien dit een echte site zou zijn zou ik direct een mail gekregen hebben dat er een fout gebeurde. Nu kreeg ik enkel de melding de transactie opnieuw uit te voeren. Dan heb ik 3 dagen gewacht en er gebeurde dus niets. Mijn account werd ook niet gebruikt dus hebben ze het geld niet kunnen afhalen. En de gegevens die ze hebben zijn geblokkeerd nu.

Ik stel voor dat jullie zelf eens kijken om zelf te zien hoe goed deze site in elkaar steekt
http://www.abercrombiebruxelles.net" onclick="window.open(this.href);return false; en ondertussen ook gevonden abercrombiebrussel.com en er zijn nog tal van varianten terug te vinden in frankrijk en londen. En dan wat verder zoeken en je ziet dat 3/4 uit China komt...

Hier zou het moeten is eind goed al goed, maar ik wil hier iets tegen doen zodat er niet nog meer echte slachtoffers vallen.

Vandebos

#6 , 03 jan 2012 16:38

Het feit dat een internationale Engelstalige keten zijn site in België enkel in het Frans aanbiedt zou bij mij reeds een belletje doen rinkelen.

4ringsdude
Topic Starter

#7 , 03 jan 2012 17:11

Ik ben Franstalig dus voor mij was zeker niet abnormaal... omgekeerd was raar geweest.
Er bestaat tenslotte ook een Nederlandse versie ab....brussel.net dus eigenlijk kon het goed zijn dat ze 2 aparte sites hadden.

Sirius_Legal

#8 , 03 jan 2012 17:45

Ook de .net extensie boezemt weinig vertrouwen in...

En het feit dat ik als niet Franstalige al minstens 10 taalfouten gespot heb zegt ook al iets...

Ik sta zelf heel wat bedrijven in de internet, e-commerce en reclamewereld bij en sta telkens opnieuw versteld over het gebrek aan voorzorg door consumenten.

In België is er bijvoorbeeld een wettelijke verplichting voor elke online handelaar om duidelijk zichtbaar zijn fysieke adresgegevens te vermelden, samen met BTW en KBO nummer, teelfoonnummer en e-mail. Op deze site ontbreken die volledig.

Elke online handelaar is verplicht om zijn algemene voorwaarden duidelijk zichtbaar op zijn website te afficheren (toegankelijk vanop élke pagina van de website én deze te doen aanvaarden in het bestelproces. U heft overigens steeds recht op 14 dagen bedenktijd tijdens dewelke u de goederen mag terugsturen en u laten terugbetalen. U moet hiervan als consument verwittigd worden middels een letterlijk in de wet voorziene tekst. Ook op dit vlak is deze website absoluut niet in orde.

Elke online handelaar moet u ook waarschuwen dat hij uw persoonsgegevens gaat verwerken, het doel aangeven van deze verwerkingen uw meedelen dat u een recht op inzage en verbetering heeft. Hij moet ook uw afzonderlijke en specifieke toestemming krijgen voor gebruik van uw gegevens met direct marketing doeleinden (gepersonaliseerde reclame). Ook dit ontbreekt.

Dat alles zou voor het nodige wantrouwen moeten zorgen, maar ik stel tot mijn verbazing vast dat de meeste consumenten hun rechten absoluut niet kennen en dus ook de verkopers die het niet zo nauw nemen met die rechten niet goed kunnen spotten.

Wij geven vaak vormingen aan online handelaars en vakverenigingen over hun plichten op internet ten aanzien van consumenten. Misschien moeten we hetzelfde ook maar eens organiseren voor consumenten om hen op hun rechten te wijzen en hen de nodige voorzichtigheid bij te brengen.

En zoals al eerder gezegd: koop alleen van websites die een erkend kwaliteitslabel dragen (BeCommerce, Safeshops.be, Thuiswinkel, ...)

Mvg,

Sirius Legal

4ringsdude
Topic Starter

#9 , 04 jan 2012 15:07

Mijn dochter gaf de link door...
Ik keek gewoon wat ze gekozen had en verder heb ik inderdaad niet gekeken. Ondertussen zijn we te weten gekomen dat er enkele van haar vriendinnen ook de dupe zijn geworden. Het ergste is dat ze de link kreeg van iemand die reeds wist dat ze hun geld verloren waren. Heb de ouders hierover aangesproken... maar ja tegenwoordig is er zo iets als vrij opvoeding. De ouders hun reactie waren allé niet alleen slimme mensen overkomen dit dus. Zegt veel over hen... mijn antwoord was dan wel aangenamer. Oh maar ik heb met opzet eerst mijn oude Visa kaart gebruikt als test omdat ik niet 100% zeker was. Maar ik ben mijn geld niet kwijt en ze kunnen met die gegevens helemaal niets doen :)

Maar bon, waar kunnen wij terecht om deze site een halt toe te roepen? Dat is eigenlijk de reden van mijn topic hier.

Vandebos

#10 , 04 jan 2012 15:25

Klacht neerleggen bij economische inspectie?

WP002

#11 , 05 jan 2012 14:22

Dit lijkt me een zeer duidelijk geval van fraude, de site oogt echt professioneel, ik zou er zo inlopen (ware het niet dat ik geen merkkleding van Abercrombie koop). Onmiddellijk klacht neerleggen bij Visa én Economische Inspectie, alsook Europees Centrum voor de Consument http://www.eccbelgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirius_Legal

#12 , 05 jan 2012 14:43

Als je wil dat dit stopt: niet enkel bij economische inspectie (die kunnen niet veel oden aangezien het een buitenlandse site is), maar gelijk ook klacht bij politie (e-cops: https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx?Lang=NL)

tombe

#13 , 05 jan 2012 21:00

Zeker e-cops verwittigen. De FCCU is bijzonder geïnteresseerd in dit soort zaken (wat niet wil zeggen dat je rechtstreeks zal gecontacteerd worden, maar ze kunnen wel vermijden dat er nog andere slachtoffers vallen). Wat je eigen verlied betreft, is visa inderdaad de beste optie.

Persoonlijk zou ik altijd via paypal betalen. Daar krijg je meteen te zien of het om een - weliswaar door hen - erkend bedrijf gaat, wat voor jou toch enige verzekering meebrengt.

rechtvaardig

#14 , 06 jan 2012 00:07

er is hier toch iets dat ik niet snap:
Mijn vraag is of wij hier met zekerheid kunnen zeggen dat wij enkel die 155€ kwijt zijn en dat de rest van het geld op de visakaart safe is?
kzelf had een heel heel klein voorgevoel en gebruikte mijn oude Visa kaart (ik heb mijn nieuwe al 4 weken geleden gekregen) De oude was dus niet meer actief en indien dit een echte site zou zijn zou ik direct een mail gekregen hebben dat er een fout gebeurde. Nu kreeg ik enkel de melding de transactie opnieuw uit te voeren.
je betaalt dus met een creditcard die niet maar actief is en je dus weet dat er geen geld van jouw rekening kan gaan. hoe kan je dan schrik hebben dat er 155 euro of meer van jouw rekening zou gaan ?

Terug naar “Consumenten Koop”