#1 , 01 jul 2011 12:23
In februari 2011 was ik op vakantie in Zaragoza, Spanje. Ik heb toen voor enkele dagen een kleine auto gehuurd bij Europcar in het centrum van Zaragoza (gebruik makende van mijn Visa kaart als waarborg).
Bij het afhalen werd de reeds aanwezige schade op het huurcontract aangeduid, met de boodschap dat bijkomende schade zo snel mogelijk gemeld moest worden aan het verhuurkantoor.
De auto was op te halen in een parkeergarage vlak naast het verhuurkantoor. Ik heb geprobeerd om onmiddellijk de aanwezige schade te inspecteren, maar aangezien de garage dermate slecht verlicht was, was dit niet mogelijk.
Ik ben toen met de wagen vertrokken en heb me op de eerst mogelijke stopplaats geparkeerd (de parkeergarage was in het drukke stadscentrum gelegen, dus heb ik me pas aan de rand van de stad geparkeerd). Daar viel onmiddellijk op dat er aan de rechterdeur een flinke deuk in de wagen was, die niet op het contract vermeld stond. Ik heb toen onmiddellijk foto's genomen van deze schade.
Probleem: ik had de wagen op een zaterdag vlak voor het sluitingsuur van het verhuurkantoor opgehaald. Ik heb onmiddellijk het kantoor proberen bellen, maar daar kreeg ik dus niemand aan de lijn. Ik heb dan maar zodra ik in mijn hotel terug was, een email met uitleg gestuurd naar de klantendienst van Europcar Spanje. Mijn terugvlucht was de dag nadien (op zondag) en het kantoor is dus niet meer open geweest nadat ik de wagen ophaalde en ik had dus niet de mogelijkheid om iemand te verwittigen. Ook niet bij het inleveren van de sleutels, aangezien deze in een brievenbus achtergelaten moesten worden (het kantoor was nog steeds gesloten bij inleveren).
Het vervolg laat zich raden: enkele weken na thuiskomst bleek op mijn Visa statement dat Europcar mij 730 euro had aangerekend. Een begeleidende brief of een woordje uitleg heb ik nooit gekregen.
Via ettelijke telefoons en emails met de klantendienst van zowel Europcar België als Europcar Spanje bleek dat de kosten wel degelijk voor de bluts in de rechterdeur aangerekend werden.
Ik heb hiervoor vervolgens een klacht ingediend bij Europcar met het ganse verhaal en de foto's. Hier heb ik echter nooit een reactie op ontvangen.
Tegelijkertijd heb ik een claim ingediend bij Visa. Zij hebben een onderzoek gestart en uiteindelijk heb ik via Visa mijn geld teruggestort gekregen.
Eind goed, al goed?
Voorlopig niet: gisteren viel er een brief in de bus van een Spaans incassobureau. Met de vriendelijke vraag om de 730 euro over te schrijven, plus 5 euro interesten en 75 euro dossierkosten.
Ik besef dat incassobureau's niet veel kunnen uitrichten indien ik niet betaal. Maar aangezien ik graag verdere moeite wil besparen en geen zin heb in een procedure voor het Spaanse gerecht, ben ik bijna geneigd om toch maar te betalen om er vanaf te zijn.
Iemand die me hieromtrent wat advies kan geven?
Alvast bedankt.