Verplicht van verzendingskosten terug te betalen? Procedure?

djorkaef
Topic Starter

Verplicht van verzendingskosten terug te betalen? Procedure?

#1 , 23 nov 2010 13:01

Goeiedag,

Ik heb via ebay een tasje verkocht aan iemand (2 personen binnen Belgie). Die persoon heeft 45 euro geboden en daarbij kwamen dan nog de verzendingskosten van 5 euro. Geld ontvangen en daarna opgestuurd. Ondanks dat er duidelijke foto's en beschrijving bij stonden, acht de koper het tasje niet authentiek en eist zijn geld terug. Wij dachten dat het tasje authentiek was maar nu hebben we wel twijfels (zelf ook 2dehands ergens gekocht). Ik heb (met de beste wil van de wereld) de koper dan voorgesteld om het tasje in zijn orginele staat terug te zenden, waarna ik dan het aankoopbedrag van 45 euro terug zal storten aan hem.

Wat eist de koper nu? Omdat ik ook eerst de betaling ontvangen heb en daarna pas opgestuurd, eist hij nu ook dat ik eerst betaal en dat hij daarna pas de tas terugstuurt.
Is dit de normale gang van zaken? Ik ken geen enkele winkel die dit doet? Kan ik mij hier verdedigen met de wet?

Ten tweede eist hij dat ik de verzendingskosten ook nog voor eigen rekening neem voor de terugbetaling. Kan hij dat wel eisen?

Kan u mij helpen aub het zou kunnen dat hij volledig in zijn recht is om dit te eisen ik heb alleen sterke twijfels.

Joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 23 nov 2010 13:16

Normaal is het:

bestellen,
betalen
verzenden

indien niet in orde gevonden:
terugzenden
terugbetalen

elk betaald zelf de verzendkosten...

ik zou zeker NIET terugbetalen voor je het terug hebt.
afh van je eigen gevoel zou je 'kunnen' overwegen om zijn kosten van verzending (gedeeltelijk) te vergoeden,
maar ik dacht dat hiervoor geen verplichting bestaat...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2010 13:24

Joris, als particulier moet je voor zover ik weet geen "garantie" leveren als je via een website als eBay iets verkoopt aan een andere particulier (bijvoorbeeld als je een CD speler verkoopt die na 6 maand defect blijkt te zijn). In dit geval spreek je van "niet authentiek". Wil je dan eigenlijk zeggen: "namaak"? Want "verhandelen" van namaak producten, dat is een andere zaak, natuurlijk.

Wat is de exacte beschrijving van het tasje zoals je ze gebruikt hebt op eBay? Heb je ergens een merk vermeld?

Dat je verantwoordelijk bent voor de retourneringskosten, betwijfel ik ten zeerste. Zelfs veel online shops staan niet in voor de vergoeding van de verzendkosten als je producten retourneert, waarom zou jij het dan moeten doen? Het zou een gunst tegenover de koper zijn als je dit wel doet.

Moraal van het verhaal: als je particulier bent en geen namaak product verkocht hebt (en er geen sprake is van zware misleiding), ben je nergens toe verplicht, zelfs niet het terugnemen van het tasje.

Als je het toch wilt oplossen, zou ik de manier van een webshop toepassen: terugbetaling (eventueel zelfs met de kosten voor terugzenden) na retournering van de goederen. Misschien is het handig dat je die voorwaarde voortaan ook vermeld bij volgende veilingen die je op eBay plaatst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lanox

#4 , 23 nov 2010 13:58

Kun je het objectnummer eens posten, desnoods via pb.

djorkaef
Topic Starter

#5 , 23 nov 2010 14:55

Het punt is dat de koper beweert dat hij overtuigd is dat het namaak is terwijl onze advertentie het merk + authentiek vermeldde. Ik heb het nu eens nagetrokken en hij heeft het object gekocht voor een fractie van de 'echte' prijs (biedingen begon bij 1 euro). Wij wisten helemaal niet of het namaak was of niet maar ik vermoed nu wel dat het namaak was (al had de verkoper 'een kenner' dit wel kunnen vermoeden aan de prijs of de foto's).

Namaak of niet ik wil hem wel terug betalen omdat het object niet voldoet aan de beschrijving zegmaar, maar ben ik verplicht ook de verzendingskosten terug te betalen + dit op voorhand al terug te betalen? Zijn hieromtrent artikels in de wet?

float

#6 , 23 nov 2010 16:22

Dat je verantwoordelijk bent voor de retourneringskosten, betwijfel ik ten zeerste. Zelfs veel online shops staan niet in voor de vergoeding van de verzendkosten als je producten retourneert, waarom zou jij het dan moeten doen? Het zou een gunst tegenover de koper zijn als je dit wel doet.
Voor PROFESSIONELE VERKOPERS:
Ik wil even wijzen op de uitspraak van het Europees Hof van Justitie: http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/f ... resmax=100" onclick="window.open(this.href);return false;

"Het Hof (Vierde kamer) verklaart voor recht:
Artikel 6, lid 1, eerste alinea, tweede volzin, en lid 2, van richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de leverancier, in een op afstand gesloten overeenkomst, de kosten van verzending van de goederen mag aanrekenen aan de consument wanneer deze laatste zijn herroepingsrecht uitoefent."

M.a.w. voor professionele verkopers gelden de volgende regels: de oorspronkelijke verzendkosten moeten worden terugbetaald aan de koper, maar niet de verzendkosten die liggen aan de oorsprong liggen van het verzakingsrecht waar de consument van gebruik heeft gemaakt.

Voor PARTICULIERE VERKOPERS:
Er is daar niets voor voorzien in het burgerlijk wetboek, als daar niets voor overeengekomen is dan draagt de koper de kosten van de terugzending.
Enkel de initiële verzending is voorzien in het BW: Art. 1608 "De kosten van de levering komen ten laste van de verkoper, en die van de afhaling komen ten laste van de koper, indien het tegendeel niet bedongen is."

Gebruiker21

#7 , 23 nov 2010 16:38

Het punt is dat de koper beweert dat hij overtuigd is dat het namaak is terwijl onze advertentie het merk + authentiek vermeldde.
Tja, in dit geval kun je idd best terugbetalen. In principe ben je niet verplicht de retourkosten te vergoeden en mag je best wachten tot je het product terug hebt voor je terugbetaald.

Maar misschien kan je "voor de goede vrede" voorstellen dat je wacht tot je het object terug hebt en dan het volledige bedrag + kosten voor retour terugstort? Als de koper niet te ver woont, kan je eventueel voorstellen dat je het object komt ophalen bij hem thuis en hem dan ook meteen cash terugbetaalt.

Als je daadwerkelijk het merk vermeld hebt en gezegd dat het authentiek is, dan zou ik in jouw plaats de retourneringskosten ook voor mijn rekening nemen, aangezien de fout toch wel bij jou ligt. Het feit dat het op eBay voor een fractie van de "normale" prijs verkocht wordt, is geen argument. Ik heb zelf ook al koopjes kunnen doen op eBay, waarbij ik maar een fractie van de werkelijke waarde van het object betaalde.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#8 , 24 nov 2010 09:44

Over wat voor een object gaat het?
Heeft U een teruggavebeleid dat onderdeel is van Uw advertentie?

Gesteld dat U geen teruggavebeleid heeft en het object authentiek is, zie reactie van Float.

Indien het object niet authentiek is, riskeert U vervolging met boete door zowel het veilingplatform als door de benadeelde fabrikant. Uw koper beroept zich in dit geval ook niet op het verzakingsrecht (als dit zo al genoemd mag worden tussen particulieren), maar op het feit dat U niet geleverd heeft wat U verkocht heeft. (Noot: ik dacht dat een koper van namaakartikelen ook strafbaar is, zelfs als hij niet weet dat het namaak is.)

djorkaef
Topic Starter

#9 , 24 nov 2010 22:20

Het teruggavebeleid van de advertentie is: Geen
Nergens in de advertentie wordt melding gemaakt van een bijgeleverd kasticket.
De foto's zijn weldegelijk groot en helder, maar de advertentie bevat wel het woord auth. en de merknaam.

Ik ga nu niet zeggen over welk object en welk merk enzo het gaat dat zal je wel begrijpen hopelijk. Laat ons zeggen dat dat ding origineel 250 euro kost. Mijn vriendin heeft het zelf cadeau gekregen van iemand.

Ik heb de koper intussen voorgesteld om volgens de ebay policy het object terug te sturen waarna hij het aankoopbedrag plus verzendingskosten (50 euro) terugkrijgt. Reeds enkele dagen geen reactie. Hopelijk blijft hij niet eisen dat ik eerst betaal want anders denk ik dat ik er niets meer van terugzie, dit gaat ook in tegen de procedures opgesteld door ebay.

Maar als ik het goed begrijp kan de koper de fabrikant inlichten waarna die ook nog eens een rechtzaak tegen mij kan aanspannen??? :cry: :cry: :cry: Over welke grootteorde boetes wordt er dan gesproken???

Als hij me nu hiermee gaat bedreigen of chanteren dan zal ik wel niet anders kunnen dan gewoon het geld te geven. Want als ik het zo zie dan krijg ik wel de angst alsof hij met voorbedachte rade dit gekocht heeft. Hij vergelijkt namelijk het tasje met de foto's vanop de 'orginele' website en merkt daar duidelijk het verschil, terwijl hij de foto's op ebay van zeer slechte kwaliteit noemde en ze dat helemaal niet waren.

Lanox

#10 , 25 nov 2010 09:30

Kijk eens op het forum van Ebay, daar komt regelmatig iemand kijken die veel weet over handtassen. Ik geloof dat haar naam op Ebay Siemenspoes of zoiets is. Zij kan U misschien enkele tips geven waaraan U kan herkennen of het namaak is of niet.

Zolang U zelf niet zeker weet of het namaak is of niet, is het moeilijk om U degelijk advies te geven.

* Als blijkt dat het over namaak gaat, zou ik zo snel mogelijk proberen tot een overeenkomst te komen met de koper en voor de rest mijn wonden likken.
* Als het geen namaak is, staat U juridisch recht in Uw schoenen en heeft U geen verplichtingen meer tov de koper. U zult waarschijnlijk wel een negatieve feedback krijgen in het Ebay-systeem, maar dat is een afweging die U zelf moet maken.

Gebruiker21

#11 , 25 nov 2010 09:41

Ik heb de koper intussen voorgesteld om volgens de ebay policy het object terug te sturen waarna hij het aankoopbedrag plus verzendingskosten (50 euro) terugkrijgt.
Hier heb je correct gehandelt, denk ik. Als de koper nu niet reageert is het zijn probleem.

Het risico dat hij het merk zal inlichten bestaat, maar ik denk dat je eerder een negatieve feedback op eBay kan verwachten.

Ik zou het zo laten. Je hebt een goede oplossing voorgesteld, naar mijn mening. Als de koper dit niet vertrouwt, moet hij het object maar naar je toe brengen en op dat moment zijn geld terug vragen.

Lanox

#12 , 25 nov 2010 10:23

Ik heb de koper intussen voorgesteld om volgens de ebay policy het object terug te sturen waarna hij het aankoopbedrag plus verzendingskosten (50 euro) terugkrijgt.
Hier heb je correct gehandelt, denk ik. Als de koper nu niet reageert is het zijn probleem.
ALS de handtas geen namaak is. Dit kan niet genoeg onderstreept worden.

Weet dat de veilingsite zelf het niet al te nauw neemt met namaak en hier al verschillende boetes voor gekregen heeft. Echter een aantal merken zijn zelf aan een kruistocht begonnen tegen zowel deze veilingsite, als de aanbieders van namaak. Een gewaarschuwd man ...

djorkaef
Topic Starter

#13 , 25 nov 2010 11:58

Laat ons er maar vanuit gaan dat het namaak is, ik heb zelf ook eens op de officiele site gekeken en inderdaad daar ziet het er wel een beetje anders uit.

Heeft iemand enig idee wanneer de fabrikant geinformeerd wordt en hiervoor een rechtzaak opent hoeveel zoiets kan kosten?
Is dit maximaal het bedrag van een orginele tas of kan dit in de duizenden euros oplopen?

Misschien trek ik beter nu mijn handen al terug alvorens mijn adresgegevens door te spelen aan de koper.

djorkaef
Topic Starter

#14 , 27 nov 2010 16:53

Nadat ik de koper erop attent maakte het volledige bedrag te willen terugstorten, na terugzending, volgens de ebay policy, kreeg ik als antwoord dat 'deze procedure' nieuw is voor hem en dat het al niet meer nodig is. Dat hij me in de gaten houdt en dat de fabrikant ingelicht is.

Als antwoord heb ik nog gestuurd dat indien hij de koop niet wenst ongedaan te maken volgens de regels, hij dan evenzeer schuldig is aan het doorgaan van de koop, dat wij hier ook dachten dat het authentiek was, en dat de fotos duidelijk en orgineel waren.

Nu goed ik hoop hier niets meer van te horen van de fabrikant maar zit nu wel serieus met de schrik de komende maanden. Ik weet niet meer of ik mijn adres op het pakket geschreven had, maar zoja dan kan ik misschien een daging voor de rechtbank van de fabrikant verwachten? Heeft iemand enig idee of dit realistisch is en wat voor soort bedragen het dan gaat? Zou het normaal zijn dat er een minnelijke schikking aangeboden wordt in dat geval? Gaat dit bedrag om veelvouden van de originele kostprijs? Of zou ik er niets meer van horen?

Als ik zie dat sommige mensen 500€ moeten betalen omdat ze een gekopieerde cd van 20 euro op internet zetten, wat dan met een tasje van 250 euro, duizenden euros boete???? FFFF en dat allemaal omdat we dat gekregen tasje wilden verkopen (vanaf 1 euro).

float

#15 , 27 nov 2010 18:45

Je moet zo snel niet panikeren. Je moet het probleem pas oplossen als het zich stelt. Als jij het dingetje cadeau hebt gehad, hoe kan jij dan in godsnaam weten of het om namaak gaat of niet.

Terug naar “Consumenten Koop”