Laptop herstelling onmogelijk volgens leverancier.

Kirsten81
Topic Starter
Berichten: 3

Laptop herstelling onmogelijk volgens leverancier.

#1 , 08 jan 2010 21:30

M'n probleem is het volgende.

Ik kocht 2 jaar en en maanden terug een Laptop van het merk Asus.
De garantie is vervallen (was 2 jaar).

Nu heeft deze een defect (hardware matig) en claimed de leverancier dat er voor dit type Laptop geen onderdelen meer voorhanden zijn.
Bijgevolg willen ze me deze nu terugsturen zonder dat er sprake is van enige reparatie.

Mijn vraag is het volgende : Is er een wet die spreekt over een soort van termijn waarin onderdelen voor Producten nog voorhanden (leverbaar) zouden moeten zijn ?

Kortom is er iets wettelijks inzake leverbaarheid of discontinuiteit van consumptie artikelen ?

Of ben ik aangewezen om dit te aanvaarden en verder zelf een oplossing te zoeken ?

Alvast bedankt voor repliek.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3132
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 jan 2010 23:44

ik betwijfel het sterk dat een bepaald onderdeel niet meer voorhanden is ...

om welk onderdeel gaat het ( en van welk merk is dit onderdeel? )?

Kirsten81
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 jan 2010 23:59

moederbord van het merk ASUS, laptop zelfde merk ASUS.

Vandaag een vriendelijk mailtje gehad na 3 maand laptop in "repair" status dat deze nietmeer voorhanden is en door ASUS Europe Service Center dus niet kan herstelt worden.

Deze Laptop is 2 jaar oud. Reden die ik telefonisch moest vernemen was :

" Ja, meneer het gaat snel in de IT dezer dagen ", nu zover was ik ook al :)

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 09 jan 2010 00:15

Kan kloppen.

Het is altijd mogelijk dat je op de 2dehands markt nog een dergelijk toestel met een werkend MB kan vinden.

Sommige grote merken hebben voor grote klanten een back storage, dat is een kleine voorraad van onderdelen van modellen die niet meer gemaakt worden. Een dergelijk stuk aankopen uit die beperkte voorraad is echter enkel het overwegen waard als het gaat om vitale machine in je park, ze kosten namelijk een veelvoud van hun prijs toen ze nog commercieel in de handel te verkrijgen waren. (opslaan kost geld..)

Op dit ogenblik kan je effectief stellen dat op het ogenblik dat een model op de markt wordt aangeboden de laatste toestellen van dat model van de band rollen en dat er een over een periode van 18 maanden een continue een klein aantal reserveonderdelen worden geproduceerd. (deze productie kan worden aangepast als bv blijkt dat de geluidskaarten het meer dan andere onderdelen begeven)

Dit is ook de reden waarom ik iedereen altijd aanraadt om een desktop aan te schaffen en geen laptop tenzij er een acuut gebrek aan ruimte is of je dat ding dagelijks meesleurt. Gaat er dan wat defect, onderdeel eruit, nieuw actueel onderdeel erin en verder bollen maar met een toestel dat marginaal beter is dan het origineel...

Tope
Berichten: 919

#5 , 09 jan 2010 00:25

Voor een tweedehands moederbord kan je misschien contact opnemen met Pro Used Computers of PUC bvba

Uitbreidingstraat 390
2600 Berchem
Antwerpen

Tel: +32(0)3 281 19 48
GSM: +32(0)496 30 58 09

Email:info@puc.be

Website: http://www.puc.be/index.php/contact.html

Openingsuren shop Maandag: sluitingsdag
Dinsdag: 16u - 20u
Woensdag: 14u - 18u
Donderdag: 16u - 18u
Vrijdag: 16u - 18u
Zaterdag: sluitingsdag
Zondag: sluitingsdag

Drone
Berichten: 3132
Locatie: st-niklaas

#6 , 09 jan 2010 01:51

kan zijn dat het moederbord dat er inzit niet meer word gemaakt of in stock zit.

het is niet omdat het een oud moederbord is bv: versie 1.0 dat men er geen nieuwer kan insteken bv: versie 2.0

het is natuurlijk voor u het afwegen waard of deze kost aanvaardbaar is :)

JohnD
Berichten: 3583

#7 , 09 jan 2010 02:09

Kan kloppen
Volledig akkoord dat dat (misschien) kan kloppen.
Echter ..
Mijn vraag is het volgende : Is er een wet die spreekt over een soort van termijn waarin onderdelen voor Producten nog voorhanden (leverbaar) zouden moeten zijn ? Kortom is er iets wettelijks inzake leverbaarheid of discontinuiteit van consumptie artikelen ?
Er zijn idd. wetten die leveranciers verplichten om onderdelen van bepaalde produkten tot een aantal jaren na het op de markt brengen van een produkt in voorraad te hebben. Ik heb reeds van een dergelijke verplichting gehoord. Het is mogelijk dat zo'n verplichting van produkt tot produkt verschilt. In elk geval tot vlak na de 2 jaar wettellijke waarborg kan niet, dat is vanzelfsprekend. In uw geval was de 2 jaar waarborg nog maar net om. Met een beetje pech (herstelling "afgegeven" vlak voor het einde van het 2e jaar) had uw leverancier u de volledige hoofdsom dienen terug te betalen en had u een recentere en krachtigere laptop kunnen kopen.

Je kan er ook je voordeel uit halen dat bepaalde onderdelen niet meer te krijgen zijn. Een tijd geleden bracht ik een externe harde schijf van 500GB binnen voor herstelling (had kleine fout sedert aankoop die niet ernstig was). De harde schijf werd niet meer gemaakt en men heeft mij voorgesteld het bedrag van de originele faktuur (dus die van zo'n 2 jaar geleden) terug te betalen. Met dat bedrag kocht ik dan lekker een harde schijf van 1000GB en had nog zo'n 25€ over.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Tope
Berichten: 919

#8 , 09 jan 2010 02:40

Het interesseert mij wel te horen wat Kirsten81 kan doen om Asus te verplichten haar een compensatie te geven.

Kirsten81
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 09 jan 2010 03:15

Waar zou ik deze wetten kunnen raadplegen in geval er zijn met betrekking tot dit probleem ?

In relatie tot vorige posts, ik heb geen recht meer op garantie dus een compensatie voor het originele aankoopbedrag is uitgesloten. Heb ik ook nooit aanspraak op proberen maken.

Wat mij stoort is dat je na 26 maanden na aankoop te horen krijgt dat voor een aangekocht product geen onderdelen meer leverbaar zijn.
Na enkele minuten googlen vond ik deze trouwens WEL op 3rd party sites.
Asus moederbord van Asus leverbaar op 4 werkdagen ben ik tegen gekomen, terwijl ASUS Customer Support me tracht te overtuigen dat ze nietmeer te verkrijgen zijn.

Hier stond ik toch eventjes met een spreekwoordelijke mond vol tanden.

Het gaat in dit specifiek geval om een moederbord.

JohnD
Berichten: 3583

#10 , 09 jan 2010 10:45

Het interesseert mij wel te horen wat Kirsten81 kan doen om Asus te verplichten haar een compensatie te geven.
Zij hoeft zich in dit geval niet tot Asus zelf te richten. De wetgeving hieromtrent gaat tussen haar en de verkoper.

Ik vrees dat zij een klacht tegen de winkel zal moeten indienen per AS. Indien er geen overeenkomst tussen beide kan gevonden worden zal er verder naar het gerecht dienen gestapt te worden. Nogmaals, het is en moet een geshil blijven tussen haar en de verkoper.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3583

#11 , 09 jan 2010 10:52

Het gaat in dit specifiek geval om een moederbord.
Opgelet, het gaat in dit geval volgens jou om een laptop. Neem van mij aan, dat om hierop een moederbord te vervangen, je reeds aardig technisch begaafd moet zijn. Onafgezien van de kosten van het moederbord mag je waarschijnlijk nog rekenen op zo'n 300€ om dat te laten plaatsen door Asus of een specialist.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 39719
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jan 2010 11:52

Ik heb volgende wetgeving gevonden
Eerste is wel nederland

http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=1704

op zoeksite met woorden 'termijn reserveonderdelen wetgeving' België

staat oa
http://www.emis.vito.be/EMIS/Media/Legi ... 09-1-a.pdf

voor de rest vind ik niet veel - mogelijk een van onze juristen die meer weet.
Ik dacht dat er wel een 'algemene regeling' was ...

In elk geval dacht ik ...gedurende de normale levensduur en dan nog enkele jaren.

Ik zoek voort

JohnD
Berichten: 3583

#13 , 09 jan 2010 17:28

www.emis.vito.be/EMIS/Media/Legislation ... 09-1-a.pdf

voor de rest vind ik niet veel - mogelijk een van onze juristen die meer weet.
Ik dacht dat er wel een 'algemene regeling' was ...

In elk geval dacht ik ...gedurende de normale levensduur en dan nog enkele jaren.
Als je vermoed gedurende de normale levnesduur + nog enkele jaren dan zit Asus er wel heel ver naast. Ze blijken immers nog geen onderdelen meer te kunnen leveren tot het einde van de wettellijke garantieperiode van 2 jaar. Dat moederbord had even goed 2 maanden voordien binnen de wettellijke garantieperiode de geest kunnen geven en dan hadden ze volgens mij dat onderdeel ook niet kunnen leveren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Janssens jan
Berichten: 69

#14 , 09 jan 2010 23:42

Op dit ogenblik kan je effectief stellen dat op het ogenblik dat een model op de markt wordt aangeboden de laatste toestellen van dat model van de band rollen en dat er een over een periode van 18 maanden een continue een klein aantal reserveonderdelen worden geproduceerd. (deze productie kan worden aangepast als bv blijkt dat de geluidskaarten het meer dan andere onderdelen begeven)

Dit is ook de reden waarom ik iedereen altijd aanraadt om een desktop aan te schaffen en geen laptop tenzij er een acuut gebrek aan ruimte is of je dat ding dagelijks meesleurt. Gaat er dan wat defect, onderdeel eruit, nieuw actueel onderdeel erin en verder bollen maar met een toestel dat marginaal beter is dan het origineel...
Beste Kirsten ,
Wat ik hieromtrent te vertellen hebt zal je actueel probleem niet oplossen , op termijn misschien wel , ook voor wie dit leest .
Een PC bestaat uit verschillende componenten , die reeds verouderd zijn wanneer je ze aankoopt ; dat het nu een onderdeel ervan of het geheel betreft .
Zo was het een aantal jaren terug en ik vermoed dat hierin de tussentijd weinig veranderd is .
Ik neem er één uit , bvb het moederbord .
Enkele jaren terug had een moederbord een economische levensduur tussen de drie en de 6 maanden .
Tegen dat een bepaald type moederbord in belgie bij de handelaar op de hoek te verkrijgen was , kocht je dus al een antiquiteit .
De handelaar die dit moederbord verkoopt hangt af van de invoerder die het aanspreekpunt is voor het behandelen van de garantie .
Uit het voorgaande zal iedereen begrijpen dat een invoerder geen voorraden zal gaan aanleggen om na 2 jaar het probleem van een “ moederbordcrash “ op te lossen .
Moest hij dit wel doen dat zou hij er toch binnen de kortste keren ervan tussenuit zijn t.g.v. de finantiele last van hiervan .
Of zou hij een prijs moeten aanrekenen van die orde van grootte dat je evengoed een nieuw pceetje kan kopen , want , tenzij je dit zelf kunt moet dit moederbord nog in dito pceetje geplaatst worden .
Uit mijn bescheiden ervaring heb ik geleerd : koop niets meer dan de configuratie die je echt nodig hebt in functie van je behoeften .
Als hij ooit crasht , hoop dan dat dit binnen de twee jaar gebeurd …
Doet hij het later , dan heb je pech …maar heb je de finantiele schade beperkt .
In afwachting dat hierover een duidelijk en in de praktijd toegepaste wetgeving komt waar je beroep kunt op doen en niet meer kost dan het moederbord inklusief plaatsing .
Groetjes .

Janssens jan
Berichten: 69

#15 , 10 jan 2010 00:11

Op dit ogenblik kan je effectief stellen dat op het ogenblik dat een model op de markt wordt aangeboden de laatste toestellen van dat model van de band rollen en dat er een over een periode van 18 maanden een continue een klein aantal reserveonderdelen worden geproduceerd. (deze productie kan worden aangepast als bv blijkt dat de geluidskaarten het meer dan andere onderdelen begeven)

Dit is ook de reden waarom ik iedereen altijd aanraadt om een desktop aan te schaffen en geen laptop tenzij er een acuut gebrek aan ruimte is of je dat ding dagelijks meesleurt. Gaat er dan wat defect, onderdeel eruit, nieuw actueel onderdeel erin en verder bollen maar met een toestel dat marginaal beter is dan het origineel...
Beste Kirsten ,
Wat ik hieromtrent te vertellen hebt zal je actueel probleem niet oplossen , op termijn misschien wel , ook voor wie dit leest .
Een PC bestaat uit verschillende componenten , die reeds verouderd zijn wanneer je ze aankoopt ; dat het nu een onderdeel ervan of het geheel betreft .
Zo was het een aantal jaren terug en ik vermoed dat hierin de tussentijd weinig veranderd is .
Ik neem er één uit , bvb het moederbord .
Enkele jaren terug had een moederbord een economische levensduur tussen de drie en de 6 maanden .
Tegen dat een bepaald type moederbord in belgie bij de handelaar op de hoek te verkrijgen was , kocht je dus al een antiquiteit .
De handelaar die dit moederbord verkoopt hangt af van de invoerder die het aanspreekpunt is voor het behandelen van de garantie .
Uit het voorgaande zal iedereen begrijpen dat een invoerder geen voorraden zal gaan aanleggen om na 2 jaar het probleem van een “ moederbordcrash “ op te lossen .
Moest hij dit wel doen dat zou hij er toch binnen de kortste keren ervan tussenuit zijn t.g.v. de finantiele last van hiervan .
Of zou hij een prijs moeten aanrekenen van die orde van grootte dat je evengoed een nieuw pceetje kan kopen .En , tenzij je dit zelf kunt moet dit moederbord nog in dito pceetje geplaatst worden ...
Uit mijn bescheiden ervaring heb ik geleerd : koop niets meer ( lees geef niet meer geld uit ) dan de configuratie die je echt nodig hebt in functie van je behoeften .
Als hij ooit crasht , hoop dan dat dit binnen de twee jaar gebeurd …
Doet hij het later , dan heb je pech …maar heb je de finantiele schade beperkt .
In afwachting dat hierover een duidelijk en in de praktijd toegepaste wetgeving komt waar je beroep kunt op doen en niet meer kost dan het moederbord inklusief plaatsing .
Groetjes .
Volledigheidshalve durf ik stellen in de overtuiging dat ik er niet ver naast zit ; noch Asus noch de invoerder(s) liggen van dit probleem wakker .
De éne moet blijven productie maken , de andere zijn hoofdzorg is stockrotatie .
De handelaar zit er voor spek en bonen tussen en de eindverbruiker is de klos .

Terug naar “Consumenten Koop”