Tele-verkoper begrijpt geen NEEN

Purple
Topic Starter

Tele-verkoper begrijpt geen NEEN

#1 , 02 dec 2009 08:12

Deze week werden wij gebeld door een tele-verkoper.

Hij had al onze gegevens (telefoon, adres, geboortedatum,....)

Hij werkte voor een firma die allerlei producten verkocht voor baby's-kinderen.

Nu onze zoon volgende week 1 jaar word, had hij ons gebeld voor deze 'buitenkans'.

Hij zou ons een pakket met allerlei artikelen opsturen. Als we het houden, volgt een rekening van 29euro en zouden er geregeld pakketten (en facturen) aankomen.
Indien we het toch maar niks vinden, mogen we het terugsturen en hoeven we niet te betalen.

We hebben herhaaldelijk uitdrukkelijk gezegd dat we NIET geinteresseerd zijn.

Zijn argument was: ik stuur het op en je bekijkt het, geen aankoopverplichting.

Heb hem gezegd dat we beiden gaan werken en dat een pakje voor de deur op een drukke straat in het centrum gegarandeerd zal verdwijnen.
Met gevolg dat wij niets kunnen terugsturen en bijgevolg gefactureerd zullen worden.

Antwoord: die kans is wel heel klein, ik zal het toch maar opsturen....einde gesprek!

Moeten wij ons zorgen maken?
Heb de indruk dat het net de bedoeling is van die firma dat wij niets terugsturen om welke reden dan ook.
Zodoende zitten we vast aan een contract met geregelde zendingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 02 dec 2009 08:18

Ik geloof niet dat je in dergelijk geval verplicht kan worden om kosten te maken om zo'n zending terug te sturen.

Misschien ook nog eens het forum doorzoeken; ik vermoed dat er nog wel eens zo'n vraag zal geweest zijn.

De juridische bepalingen volgen ongetwijfeld binnenkort :wink:

Rebel-with-a-cause

#3 , 02 dec 2009 09:08

Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument
(B.S., 29 augustus 1991, err., B.S., 10 oktober 1991)

Afdeling 8. Afgedwongen aankopen
Handelspraktijken, afgedwongen aankoop

Art. 76
Het is verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enig produkt toe te zenden met het verzoek dit tegen betaling van zijn prijs te verwerven of het anders, zelfs kosteloos, aan de afzender terug te zenden.
Het is eveneens verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enige dienst te verlenen met het verzoek die dienst, tegen betaling van zijn prijs, te aanvaarden.
De Minister kan van deze verbodsbepalingen afwijkingen toestaan voor aanbiedingen met een liefdadig doel. In dat geval moet het vergunningsnummer en de volgende vermelding “De geadresseerde heeft geen enkele verplichting, noch tot betaling, noch tot terugzending” leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig vermeld zijn op de documenten die op het aanbod betrekking hebben.
In geen geval is de geadresseerde verplicht de verleende dienst of het toegezonden produkt te betalen noch het produkt terug te zenden, zelfs niet indien een vermoeden werd geopperd dat men de dienst of de aankoop van het produkt stilzwijgend had aanvaard.

Reclame

roharro

#4 , 02 dec 2009 11:33

Om deze "pest" in te dijken volg ik nu al enkele jaren met succes de volgende strategie:

1. wat ze ook opsturen, ik stuur niets terug, ook geen brief (als iedereen dat zou doen is er een kans dat deze ongeoorloofde praktijken in de toekomst stoppen)
2. ik heb mijn naam opgegeven voor de Robinson telefoonlijst. Dat beperkt toch al in zekere mate het aantal telefoons.
3. als ik dergelijke telefoontjes krijg onderbreek ik hun monoloog en lees de volgende tekst voor: "Ik heb geen enkele interesse in wat u me vertelt. Gelieve nu te stoppen want ik ga inhaken. Indien u me blijft lastigvallen zal ik een klacht wegens stalking tegen u indienen. Dank u wel en nog een prettige dag verder" + verbinding verbreken.

Zolang mensen zich laten vangen aan dit soort praktijken zal het nooit ophouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2009 20:23

ik vraag eerst zeer beleefd de naam en voornaam van persoon die ik aan de lijn heb + de naam en voornaam van de supervisor+ eventueel hun telefoonnummer als ik het niet kan zien - voor de rest dezelfde tekst

artemis

#6 , 03 dec 2009 12:20

De fameuze Robinsonlijst werkt jammergenoeg niet zo goed.

1) De bedrijven moeten lid zijn van de BDMV (Belgisch Direct Marketing Verbond) Hoeveel zijn er dat?
2) Intern schort er iets bij de werking van Robinson. Ik heb er mijn moeder op ingeschreven en ze zou dan een bevestigingsbrief krijgen. Die brief kwam........ meer dan een jaar later.

Wij hebben ook verschrikkelijk last van deze plaag, temeer omdat wij een bedrijfje hebben en ons telefoonnummer daardoor op allerlei listings staaat. Mijn manier van afschepen hangt dan af van mijn gemoedstoestand op het moment zelf. Naast de hier reeds genoemde reacties, is nog een mogelijke: Je zegt vriendelijk "een ogenblikje", dan laat je de hoorn gewoon open liggen, ze geven het snel op.

Purple
Topic Starter

#7 , 04 feb 2010 10:49

Gisteren kreeg ik een "no reply" mail van deze firma.
Men maande mij aan om de openstaande rekening van 22euro te betalen voor ontvangen goederen.

1) ik heb niets ontvangen!
2) in de mail staat dat het pakket verzonden 9 december, wat verder staat dan weer 23 December
3) in de mail staat "situatie op 5 februari", terwijl hij verzonden is op 3 februari

Aangezien ik nooit een contract getekend heb en nooit getekend voor ontvangst(omdat ik niets gekregen heb) ga ik ervan uit dat ze mij niets kunnen maken.

Correct me of i am wrong?

Purple
Topic Starter

#8 , 04 feb 2010 11:15

Gelieve niet te antwoorden op deze mail. Indien u ons wenst te contacteren, gelieve dit telefonisch te doen op onderstaand nummer :

Editions Dupuis
Rue Destrée 52 - 6001 Marcinelle

Geachte mevrouw,

Op 09/12/09 stuurden wij u het hieronder vermelde pakket op.

Wij stellen vast dat uw rekening nog een debetsaldo van 22.90 EUR vertoont voor de verzending van dit pakket.

Gelieve ons dit bedrag te willen overmaken per overschrijving op de rekeningnummer 310-0549410-88 met de mededeling +++000/1559/60337+++ voor 19/02/10.

Situatie op 5 februari:
pakket: spip de ontdekker
verzonden: 23 december 2009
openstaand saldo: 22,90

Inmiddels verblijven wij, Mevrouw, met de meeste hoogachting.

roharro

#9 , 04 feb 2010 11:18

Gisteren kreeg ik een "no reply" mail van deze firma.
Men maande mij aan om de openstaande rekening van 22euro te betalen voor ontvangen goederen.

1) ik heb niets ontvangen!
2) in de mail staat dat het pakket verzonden 9 december, wat verder staat dan weer 23 December
3) in de mail staat "situatie op 5 februari", terwijl hij verzonden is op 3 februari

Aangezien ik nooit een contract getekend heb en nooit getekend voor ontvangst(omdat ik niets gekregen heb) ga ik ervan uit dat ze mij niets kunnen maken.

Correct me of i am wrong?
Gewoon niet reageren op hun junk mail. Ze hebben geen poot om op te staan. Zet de firma in uw spam filter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#10 , 04 feb 2010 11:53

Klassieke manier. Pakjes opsturen (of je ze nu gekregen hebt of niet) en daarna betaling vorderen.

Je hebt het pakket niet besteld? Er is geen bestelbon? Geen probleem. Pakketjes van welke aard dan ook die je ongevraagd worden toegestuurd moet je niet betalen, noch terugsturen, mag je gewoon houden.

Wil je toch reageren in niet mis te verstane termen, dan kan je dat doen via "info@dupuis.be" met in copy: "pinchart@dupuis.be" (ik hoop dat deze directeur er nog werkt) en - waarom niet - "eco.inspec.fo@economie.fgov.be". En neem de stukjes wettekst over die hier al eerder werden vermeld.

bartvdv

#11 , 04 feb 2010 12:00

Overigens, als ik een televerkoper aan de lijn krijg, dan zeg ik beleefd dat ik niet geïnteresseerd ben en haak gewoon in. Ik wacht zelfs niet op het einde van hun zin. Geen medelijden, ook al doen de meeste gewoon hun job. Dat zal ook wel een reden zijn voor het grote verloop bij telemarketing-bedrijven.

Of misschien moeten we het op deze manier aanpakken: http://www.youtube.com/watch?v=KWIMRKq2eZI

Lex

#12 , 04 feb 2010 12:29

Overigens, als ik een televerkoper aan de lijn krijg, dan zeg ik beleefd dat ik niet geïnteresseerd ben en haak gewoon in. Ik wacht zelfs niet op het einde van hun zin.
Idem hier, zelfs de verkoper die aan mijn deurbel trekt krijgt te horen dat, als ik iets wens, ik wel naar de winkel zal gaan.

Purple
Topic Starter

#13 , 05 feb 2010 07:30

Bedankt voor de antwoorden.

Ik bekijk het nog even.

Als ze nog een herrinering sturen, zal ik een gepaste mail terugsturen.

WP002

#14 , 07 feb 2010 18:52

Me dunkt is de bewijstlast dat jullie ooit iets hebben besteld voor hem, niet voor jullie. Laat hem dus maar keffen, hij heeft volgens mij geen poot om op te staan. Teken evenwel niets, zelfs geen ontvangstbewijsje!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 feb 2010 18:03

Ik denk dat deze link wel goed zal zijn.
Daar staan nog andere leuke wetgevingen

http://mineco.fgov.be/protection_consumer/home_nl.htm

Terug naar “Consumenten Koop”