Garantie bij discounter

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Garantie bij discounter

#1 , 25 nov 2008 22:07

Ik heb een 6-tal maanden geleden een koortsthermometer gekocht. Deze had een garantie van 1 jaar, heb kasticket en volledige verpakking, valt dus nog onder garantie (discounter maakt er op zich ook geen probleem van).

In de brochure staat de procedure om een vervangtoestel/herstelling/... te krijgen, ik dien te bellen naar een 0800-nummer. Nu blijkt dat nummer niet te bestaan. Bij de winkel belden ze naar het hoofdkantoor, die gaf me een nummer in Duitsland. Daar zou ik een nummer krijgen, waarna ik het pakket moet opsturen (nadien betalen ze wel de verzendingskosten).

Niet alleen is m'n Duits ondermaats, maar ik zie het ook niet zitten om telefoonkosten te maken voor iets van 11,99 euro.

Kan ik me het recht toeëigenen om het toestel in een lokale winkel van die keten af te geven en hen alles te laten doen? Of moet ik toch zelf bellen, wat uiteindelijk me (tegenover de waarde van het toestel) op hoge kosten jaagt?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 26 nov 2008 09:05

In principe kan u het toestel gewoon afleveren in de winkel, aangezien u het dar gekocht heeft. De garantie omvat trouwens alle kosten, dus ook de verzendinbg, telefoon, herstelling...

JPV
Topic Starter

#3 , 26 nov 2008 10:11

In principe kan u het toestel gewoon afleveren in de winkel, aangezien u het dar gekocht heeft. De garantie omvat trouwens alle kosten, dus ook de verzendinbg, telefoon, herstelling...
bedankt, ik ben net naar de winkel geweest. Daar weigerden ze om iets te doen (weliswaar beleefd, ik heb ook alle begrip voor die mensen).

Na aandringen kreeg ik het telefoonnummer van de regionale hoofdzetel.

Daar verwezen ze me naar dat Duits nummer, toen ik vroeg of alle kosten (verzending én telefoon) vergoed werden, antwoordde ze dat enkel verzending vergoed zal worden.

Dan lijkt me zo'n garantie op een artikel van net geen 12 euro redelijk nutteloos.

Wat doe ik nu best? tegen ontvangstbewijs afleveren in de winkel van aankoop? Aangetekend opsturen naar de hoofdzetel? Voor wie zijn kosten van aangetekende zending? best vermelding maken van mijn gemaakte stappen wss?

En naar welke wet kan ik verwijzen (of welke rechtspraak)?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2008 11:57

algemene termen is op die thermometer volgende regels van toepassing:

wet 1 sept 2004 in voege van 1.1.2005
De wettelijke garantie: De consument heeft er sowieso recht op ten opzichte van de eindverkoper bij wie hij het product heeft gekocht. Deze garantie moet dus niet door de consument worden onderhandeld. De verkoper kan deze garantie niet beperken.

De commerciële garantie: Deze kan worden gegeven door de eindverkoper of de fabrikant. Deze garantie kan de wettelijke garantie van de eindverkoper niet beperken. Deze commerciële garantie wordt nu ook onderworpen aan een aantal regels.

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm

U stelt de winkel in gebreke - u vraagt ook aan het personeel de namen van de verantwoordelijke personen- als ze een abdge dragen schrijf je hun naam op
De bevoegde rechtbank is de vrederechter als bedrag onder €1860 is

Als u een familiale verzekering hebt met rechtsbijstand kan u altijd vragen dat ( indoen voorzien) er een raadsman kan aangesteld worden

en de wet op de handelspraktijk wet van 14 juli 1991
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm
hierin is de politie is bevoegd om op te treden hfst X oa Art. 113. § 1. Onverminderd de plichten van de officieren van de gerechtelijke politie, zijn de door de Minister aangestelde ambtenaren bevoegd om de in de
artikelen 102 tot 105 vermelde inbreuken op te sporen en vast te stellen. De processen-verbaal welke door die ambtenaren worden opgesteld, hebben bewijskracht tot het tegendeel is bewezen.

U stelt de firma waar u de thermometer hebt gekocht in gebreke met aangetekend schrijven

Terug naar “Consumenten Koop”