straffeloos goedgelovige 100den lichter maken

hoekanditnu
Topic Starter

Re: straffeloos goedgelovige 100den lichter maken

#31 , 10 dec 2015 11:52

Wat betreft de percentages: iedereen wordt dagelijks 'geript' op dergelijke schaal. Het hangt er een beetje vanaf welke sector (sommige marges zijn heel laag, elektronica bv) maar winstmarges van 50, 60, 70% zijn niet abnormaal bij een verkoop. In sommige gevallen doet men ook niet meer dan een order doorgeven en gebeurt de levering door een derde. Voorbeeld dat ik ken: kleding van een gekend merk dat zijn productie uitbesteed in een ver land: item in de etalage voor 159 EUR. Aankoopprijs voor hen per stuk (ex BTW) alle kosten in tot levering in het verkooppunt: 24.8 EUR
, -

juist er zijn serieuze winstmarges tussen kleinhandel en groothandel en winkeliers moeten ook hun kost verdienen. Maar alle handelaars zullen gelijkaardige prijzen hanteren. Iemand die openlijk prijzen vraagt die 70 % hoger liggen dan zijn concurrent mag binnen de kortste tijd zijn faillissement aanvragen. Waar vind je een handelaar die 70 % meer vraagt dan zijn duurste concurrent voor een grasmachine, televisie, laptop , enz.... . Dat lukt nooit op een eerlijke manier maar enkel door iemand bewust te beliegen . Tuinman X is geen verkoper, winkelier, maar iemand die voorstelt bij Y een machine te halen, waarbij elk normaal verwacht dat dit is aan de prijs die Y vraagt en zo ook door X wordt voorgesteld. Dat X van Y daar een korting krijgt van 200 € die hij in eigen zak mag steken , no problem. En mocht X nog een kleine vergoeding gevraagd hebben voor de loutere service van even te stoppen en een grasmachine op te laden op weg naar een klant (daar waar hij ook weet dat Y die levering gratis doet), no problem. Maar 850 € no way.

Ach het zegt alles over de "handelsmentaliteit" en " klantvriendelijkheid" (sic) van X

Nogmaals naar analogie van de concerttickets.
Vraag een hogere prijs die door velen die de echte prijs kennen met plezier willen betalen voor een gegeerd goed en je bent wettelijk strafbaar.
Lieg iemand een veel hogere prijs voor van een courant voorkomend goed voor en laat die niks vermoedende idioot betalen en je bent goed bezig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#32 , 10 dec 2015 12:17

Die vergelijking gaat niet op. Voor een concert zijn er vastgelegde prijzen, terwijl bij gewone goederen het principe van de vrije markt speelt.

sloeberken

#33 , 10 dec 2015 12:45

Vrijemarkteconomie is
Economie waarin vraag en aanbod de prijzen bepalen. Of dit hier het geval is betwijfel ik ten zeerste.
Er is toch iets zoals min en max prijs van een bepaalt toestel en type.
Het verschil van aankoopfactuur €1299 en verkoopfactuur €2350, of daar ook maar 1 vrederechter mee akkoord zou gaan ? te meer daar de verkoop niet in de verkoopruimte is gebeurd. Wie gaat hier opdraaien voor de garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

hoekanditnu
Topic Starter

#34 , 10 dec 2015 12:49

Die vergelijking gaat niet op. Voor een concert zijn er vastgelegde prijzen, terwijl bij gewone goederen het principe van de vrije markt speelt.
Het is juist herhaling van wat ik aanhaal . Blijkbaar gelden er voor bepaalde consumptiegoederen als tickets andere wetten. Maar ik vraag me gewoon af waarom en met wat logica .Wat is dan het verschil in vastleggen van prijzen als de concertpromotor vastlegt dat een ticket voor artiest A zoveel kost en de fabrikant die voor de handelaar en consument een vaste catalogusprijs - verkoopprijs vastlegt voor zijn auto, machine, TV ,laptop enz.... Weet niet of autofabrikant A of grasmachinefabrikant B, of laptopmaker C geen probleem hebben als hun producten worden verkocht tegen veel hogere prijzen dan die vaste verkoopprijs die zij stellen en waarvan zij niks van die bijkomende winst ontvangen . Waarom geldt bij de ene wel de vrije markt en niet bij de andere. Waarom Is de wet anders voor een ticket als consumptiegoed dan als een laptop, machine, televisie enz.... Het is gewoon een , denk ik, een niet onlogische bedenking die ik me maak.

sloeberken

#35 , 10 dec 2015 12:56

Waarom stuur je die aannemer geen AS, waarin je stelt dat hij u min 700€ teveel heeft aangerekend en deze terug eist.

Milo72

#36 , 10 dec 2015 14:47

waarbij elk normaal verwacht dat dit is aan de prijs die Y vraagt en zo ook door X wordt voorgesteld.
en
Aangezien hij daar op weg naar huis toch passeert wil X dit voor de klant wel meebrengen. Klant is akkoord, waarom niet ?
En ga je nu beweren dat "elk normaal mens" in die situatie niet eens vraagt wat de prijs is ?
, en X brengt het grasmachine mee van firma Y. X heeft evenwel geen kasticket bij en zal de rekening wel binnenbrengen. Doet dit bij familielid van klant waar hij ook aan het werk is. Familielid belt prijs door naar klant die betaalt.
Zaak is geleverd, factuur is betaald. Punt. Een duidelijker bewijs dat er overeenstemming was over zaak & prijs kan je niet krijgen. Dus de koop is gesloten.

Dat de klant nu ziet dat hij het toestel goedkoper had kunnen krijgen als hij zelf naar firma Y geweest was, is zijn probleem, en zijn vijgen na pasen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken

#37 , 10 dec 2015 15:10

Zaak is geleverd, factuur is betaald. Punt. Een duidelijker bewijs dat er overeenstemming was over zaak & prijs kan je niet krijgen. Dus de koop is gesloten.

Dat de klant nu ziet dat hij het toestel goedkoper had kunnen krijgen als hij zelf naar firma Y geweest was, is zijn probleem, en zijn vijgen na pasen.
handelspraktijken en wetten zijn niet zo simpel zoals je het voorstelt, zelfs de strafwet kan aangesproken worden.

In een vrije markt worden prijzen vrij bepaald door vraag en aanbod. In ons Belgisch recht is het verkeerd te veronderstellen dat dit vrije marktprincipe algemeen is. De markt wordt op verschillende gebieden gereguleerd.

Zo bestaat er een formeel verbod om abnormale prijzen te hanteren en worden eventuele misbruiken gesanctioneerd.

Het abnormale karakter van de prijs wordt beoordeeld in functie van de toestand van de markt, en van de exploitatiekosten (artikel 1 van de wet van 22 januari 1945 betreffende de economische reglementering en de prijzen).

http://elfri.be/misleidende-en-oneerlij ... praktijken

hoekanditnu
Topic Starter

#38 , 10 dec 2015 17:46

En ga je nu beweren dat "elk normaal mens" in die situatie niet eens vraagt wat de prijs is ?
om moe van te worden, die prijs is gevraagd en X heeft beweerd dat dit de prijs is van Y. Maar natuurlijk enkel een idioot gelooft nog een zelfstandige. Een normaal mens weet dat ELKE zelfstandige LIEGT en zoveel mogelijk uit de zakken van zijn klant wil slaan. ok ? dat is toch wat je beweert ?

zoniet beweer je het hier tenvolle. Voor ELKE zelfstandige is het belangrijkste dat het geld binnen is . Geld ontvangen ( en hoe ik dat geld binnenkrijg dat doet er niet toe ) - case gesloten. En al de rest is vijgen na pasen. Ook voor mij.
Maar hé, i woke up in reality. Liegen is een perfectie legale handelswijze. Ik weet dat ik die 850 € niet meer terug krijg. Maar ik weet ook dat er NOOIT nog een zelfstandige met de mentaliteit van jou of X in of rond mijn huis komt en aan mij nog 1 cent zal verdienen. En als ik toch een vakman nodig heb zal ik met het uurwerk in de hand erbij blijven , voor alle materialen zelf wel naar de winkel gaan en elk teveel gefactureerd vijsje aanvechten. En natuurlijk zoals reeds opgemerkt zal ik de "lof" voor deze zelfstandige uitgebreid bezingen waar ik kan. Ik mag dan wel een idioot geweest zijn die met vijgen na pasen komt. Normale mensen weten dan wel met welk soort "klantgerichte" zelfstandige ze te maken hebben.
Waarom stuur je die aannemer geen AS, waarin je stelt dat hij u min 700€ teveel heeft aangerekend en deze terug eist.
Is gebeurd maar X lacht dit weg op dezelfde wijze als Milo72. Het geld is binnen , dus dat ik een idioot was om hem te geloven is inderdaad mijn probleem , niet het zijne.

sloeberken

#39 , 10 dec 2015 18:52

Dan zou ik ermee naar de vrederechter trekken.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#40 , 10 dec 2015 19:43

Als 70% winst geen woekerwinst is om enkel de grasmachine af te halen en te leveren, als dienst voor zijn klant, dan begrijp ik er niets meer van.
Op een half uurtje €1050 verdienen proficiat. Wie dit goedpraat begrijp ik niet meer.
Hij hoeft nog niet eens service te geven.
Ge hebt misschien nog nooit stil gestaan hoeveel een frituur aan winst neemt op een fricandelle worst, inkoop 0.10 a 0.14€ en verkopen aan 1.5 a 2€ of misschien eens stilstaan hoeveel winst een keukenverkoper neemt, daar val je broek van af !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#41 , 10 dec 2015 21:00

Dat zijn frikadelletjes maar je gaat er alles bijhalen waar er steeds niet alles verkocht word. Denk dat geen enkele frituur €1050 per halfuur verdiend, nog niet per dag.

Milo72

#42 , 11 dec 2015 10:32

Beste hoekanditnu,
Ik begrijp dat je gefrustreerd en boos bent. Maar toch ...
Het is bvb de eerste keer dat u duidelijk aangeeft dat de klant op de hoogte gebracht was van de prijs, en daarmee akkoord was. En dus niet (zoals u insinueerde) dat de klant de prijs pas wist toen de faktuur via een familielid bij hem geraakte.

Dat X beweerde dat dit de prijs is van Y, kan u helaas niet bewijzen.

Als we't dan toch over "een normaal mens" hebben, mijns inziens gaat die ofwel prijzen vergelijken (of zich toch minstens informeren) op voorhand, ofwel betalen wat hij overeengekomen is.

Even verduidelijken: ik ben geen zelfstandige, en ik praat het gedrag van de zelfstandige in kwestie niet goed. Maar als de klant had gedaan wat (in mijn ogen) elk normaal mens doet, namelijk zich informeren VOOR je je akkoord verklaart met een uitgave van meer dan 2.000 euro, was er helemaal geen probleem geweest.
En dan mag je nu zo kwaad en verontwaardigd zijn als je wil.

Ik vraag me trouwens af welke zelfstandige onder jouw voorwaarden zal willen werken ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#43 , 11 dec 2015 11:34

@milo72: om fratsen zoals vermeld door TS te vermijden komt er bij mij toch ook geen zelfstandige over de vloer zonder dat er perfecte klaarheid is over wat wordt aangerekend, wat er exact wordt geleverd, hoeveel dat kost en tegen wanneer eea zal afgerond zijn (een deugdelijke en bindende gedetailleerde offerte m.a.w.). Ik ben conservatief met het betalen van voorschotten en betaal stipt maar verwacht ook een correcte oplevering. Het is jammer dat de meerderheid die wel correct zijn (want de meeste stielmannen zijn gewoon correct, laten we wel wezen) via meer administratie moet opdraaien voor het gedrag van een paar idioten. Ik ben wel akkoord, het is ook aan de klant om 'due diligence' in acht te nemen, gewoon zeggen 'doe maar' is onverenigbaar met daarna klagen over de prijs.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#44 , 11 dec 2015 12:46

Dat zijn frikadelletjes maar je gaat er alles bijhalen waar er steeds niet alles verkocht word. Denk dat geen enkele frituur €1050 per halfuur verdiend, nog niet per dag.
Ik versta het dat je de frituur wereld niet kent .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#45 , 11 dec 2015 13:18

Ik versta het dat je de frituur wereld niet kent .
Ja dat zou kunnen, spijtig genoeg heb ik 3 frituristen in de familie, en regelmatig ga ik de schoonzoon zijn bestellingen afhalen.
maar als je enkel de winst op een blote frikadel rekent dan ben ik het mee eens, maar spijtig genoeg komt er nog wat bij kijken.
De uren die een frituristen werkt voor en na openen en sluiten van zijn zaak worden nooit gezien.

Terug naar “Consumenten Koop”