Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

sloeberken

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

#16 , 22 jul 2014 10:15

Hou vooral in het achterhoofd dat je je wettelijke garantie verliest als je rechtstreeks naar de fabrikant stapt! Je kan de verkoper niet meer aansprakelijk stellen als het toestel problemen vertoont na reparatie rechtstreeks door de fabrikant. Er zijn dan immers handelingen aan het toestel uitgevoerd buiten medeweten van de verkoper om. Het mag dan al om de fabrikant van het toestel gaan, maakt voor de verkioper geen enkel verschil...
En wie verzegeld de toestellen, de fabrikant. De verkoper moet het ook naar de fabrikant sturen, en mag er zelf niet aan prutsen.
Dat de verkoper mede verantwoordelijk is voor de garantie akkoord, maar is de fabrikant die repareert. Heb er honderden moeten opsturen, geen enkele verkoper heeft de apparatuur om een laptop te testen wat het probleem is. Een winkelketen zou nogal een stock aan wisselstukken moeten hebben van al die merken, alles word gecentraliseerd in speciaal opgerichte herstel bedrijven die voor verschillende merken werken, om de kosten te beperken. Indien verkopers moeten instaan voor de herstelling zou alles nogal duurder zijn. De gemiddelde uitval bij laptops onder garantie ligt om en bij de 10%. En dit is bij alle IT apparatuur zo. We leven in 2014 waar elke fabrikant en verkoper op de laatste euro moet besparen, of ze worden uit de markt geprijst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 22 jul 2014 10:39

Het gaat er niet om wie de reparatie uitvoert, het gaat erom dat het juiste traject wordt gevolgd om het recht op de winkelwaarborg te garanderen.

Kunnen we in deze thread terug on topic komen ipv. dit eindeloze welles-nietes spelletje?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 jul 2014 11:25

I couldn't agree more, Vandebos ;-). Als er iets aan mijn wagen mankeert, ga ik die ook niet zelf naar de fabriek rijden (afin, als hij nog rijdt)... Ik ga ermee naar de plaats waar ik de wagen gekocht hebt. Punt andere lijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bosprocureur
Topic Starter

#19 , 22 jul 2014 12:36

Nog eens bedankt mensen, maar men gaat inderdaad in herhaling beginnen te vallen.

Ik heb dus zowel voor het juridische aspect(dit is een juridisch forum afaik ) als voor de alternatieve mogelijkheden alle nodige info gehad. Waarvoor een dikke merci.

Wat mij betreft mag er dan ook een slotje op. :)

Terug naar “Consumenten Koop”