Aankoop stacaravan - gebonden door koopbevestiging?

Anna345
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop stacaravan - gebonden door koopbevestiging?

#1 , 18 apr 2016 12:03

Als je per mail hebt aangegeven dat je een stacaravan wenst te kopen, is dit dan een 'koopbevestiging' waar je aan gebonden bent (zoals de verkoper (onderneming) beweert)?

Er is geen contract opgesteld, geen voorschot betaald, zelfs geen gegevens uitgewisseld (enkel naam, gsm-nummer en mailadres).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 18 apr 2016 12:12

Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst.
Een mail wordt zelfs aanvaard als een schriftelijke overeenkomst.

Wat staat er juist in de mail ... hoe specifieker hoe moeilijker om aan de overeenkomst te verzaken.
Ik wil caravan X van gele kleur die bij u te koop staat onder nr Z voor € X te kopen.
of
Ik wens een stacaravan te kopen?

sloeberken

#3 , 18 apr 2016 12:53

Als je per mail hebt aangegeven dat je een stacaravan wenst te kopen,
Als dit zo in u mail staat, is dit geen aankoopbevestiging, best even de inhoud van de mail posten. Bij het ontbreken van alle details, kan aanzien worden als geen koopovereenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Anna345
Topic Starter

#4 , 18 apr 2016 13:56

Ik had eerst geïnformeerd, algemeen naar '2 stacaravans met 3 slaapkamers' die op hun site te koop stonden, zonder te specifiëren welke precies;.
Toen ik langsging waren deze 2 er niet meer, maar wel een andere met ook 3 slaapkamers.
Als ik bevestigde dat ik hem wilde, zou de dame mij direct een verkoopsovereenkomst mailen die ik dan moest tekenen en terugsturen & de bankgegevens om voorschot te betalen.

In verdere mails wordt nooit een specifieke stacaravan genoemd.

Dan heb ik op zondag avond (na 5 telefoontjes en 2 mails van hen om te vragen of ik ze ging kopen) een korte mail gestuurd met enkel dit:

We gaan hem nemen! :-)

mvg,
(mijn naam)

Maar hier is een hele week geen reactie op gekomen. Zondag erna heeft mevrouw me dan 10 keer gebeld op gsm (maar ik zat in werkvergadering en kon niet opnemen) en enkele mails gestuurd wanneer ik terug zou langskomen om verkoop te regelen.

Daarop heb ik dan gisteren namiddag laten weten dat ik de stacaravan toch niet ga kopen.

Eerst mailt ze terug: jammer, maar moest je je bedenken, dan is de caravan nog gewoon beschikbaar.

Vanmorgen terug enkele gemiste oproepen toen ik onderweg was naar werk. En even later een mail met:

We gaan hem nemen! :-) DIT IS EEN KOOPBEVESTIGING ?????????????

sloeberken

#5 , 18 apr 2016 14:50

Dan heb je toegestemd in de verkoop, en ben je eraan gebonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Anna345
Topic Starter

#6 , 18 apr 2016 14:58

Er is wel nooit vermeld wat ik wil kopen... kan ook een stoel geweest zijn ofzo (bij wijze van spreken).
Dan kan ik als je dit doortrekt verplicht worden om om het even welke stacaravan die ze daar staan hebben te gaan kopen...

.
Maar als ik mail dat 'ik ga afzien van de aankoop'

En zij reageert met:
'Mocht u de caravan als nog willen dit kan zeker snel geplaatst en aangesloten zoals u het wilde'

Dan kan dat toch ook gezien worden als dat zij akkoord gaat met het annuleren van de aankoop? of niet?

Lanox

#7 , 18 apr 2016 15:02

Dan heb ik op zondag avond (na 5 telefoontjes en 2 mails van hen om te vragen of ik ze ging kopen) een korte mail gestuurd met enkel dit:

We gaan hem nemen! :-)

mvg,
(mijn naam)
Een volledig nieuwe mail of een reply op een andere mail?

asperger

#8 , 18 apr 2016 15:05

Je hebt toch enkel over een stacaravan gemaild?
Wat anders ga je beweren dat je hebt gekocht?
Een vanilleijsje????

Je bent dus eigenlijk een huichelaar want je bevestigt hier eerst dat je een alternatieve caravan die je werd aangeboden ging kopen.
Nu tracht je als een onderkruiper daarvan af te komen.
Foei!

Dat soort kunnen we hier wel missen hoor.....
Dit is het JURIDISCH forum. U moet zich richten tot het BEDRIEGERS forum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Consumenten Koop”