Beste forumleden,
Op 25 april 2015 kocht ik een tweedehandswagen bij een Duitse Volkswagen dealer. Ikzelf ben Belg.
Ongeveer 3 weken hiervoor ben ik de wagen gaan bezichtigen. De wagen stond geadverteerd als een zogenaamde 'Das Welt'-wagen. Dit zijn wagens die op een zeer groot aantal punten getest worden voor verkoop en waarop één jaar lang de officiële Volkswagen-garantie geldt. Ik sprak de verkoper hierover aan en hij zei dat ik bij een gebrek hier in België gewoon naar de lokale dealer kan gaan waarna de dealers onderling de zaak regelen. Hierna kwamen we een prijs overeen en werd er een factuur getekend. Op dit factuur werd de éénjarige garantie vermeld. Deze versie van het factuur heb ik nog in mijn bezit
Na mijn eerste bezoek moest ik ca. 3 weken wachten alvorens ik de wagen kon ophalen. Tijdens deze periode heb ik heel wat e-mailcontact gehad met de verkoper. Eens deze periode verstreken was ben ik dus een tweede maal naar de dealer gereden om de wagen op te halen. Alles werd keurig afgehandeld tot net voor vertrek. Plots beweerde de Duitse VW-verkoper dat ik geen recht meer had op garantie omdat de wagen geëxporteerd werd naar België. Hierbij doorstreepte hij de zin waarin de garantie stond vermeld en moest ik dit tekenen of ik kon de wagen laten staan. Ik wil even vermelden dat de dealer zich op 650 km van mijn woonplaats bevindt (en dat wist de verkoper maar al te goed). Hij had dit makkelijk tijdens de wachttijd van 3 weken met een e-mail kunnen aangeven.
Is dit wettelijk wat de verkoper (VW-dealer) hier doet of heb ik geen poot meer om op te staan omdat ik zijn aangepast factuur heb getekend?
Ik heb al wat gegoogeld en bvb. op deze sites (http://www.eccbelgie.be/wagens-bestemd- ... s41721.htm en http://www.eccbelgie.be/de-garantie-in- ... s40481.htm) lees ik het volgende:
'In het garagistenwereldje circuleert de idee dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de garantie op wagens bestemd voor export. Vele garagisten geloven dan ook oprecht dat zij die garantie niet moeten dekken. Maar in de realiteit geldt in heel Europa een garantie van 2 jaar op de verkoop van alle consumptiegoederen, ook op de verkoop van een tweedehandswagen. De wet laat echter toe dat de garantie voor tweedehandsartikels contractueel ingekort wordt tot 1 jaar. Lees dus aandachtig de details van het contract.'
'Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.'
Heeft misschien iemand wat meer kennis van de Duitse taal en kan die mij een gepaste wettekst in het Duits overmaken zodat ik dit kan vermelden in mijn e-mail naar de VW-dealer? Er is namelijk een motordefect opgetreden dat mogelijk zeer duur kan uitdraaien. De wagen wordt woensdag onderzocht door de lokale VW-dealer. Hierna zou ik graag de Duitse dealer willen contacteren met de juiste info (moest ik in mijn recht zijn).
Alvast bedankt voor de hulp.