Basic-fit ! surprise domiciliering

grishmal
Topic Starter

Basic-fit ! surprise domiciliering

#1 , 13 mei 2015 14:07

Hallo, op de vage hoop dat hier een oplossing voor is:

Ongeveer een maand geleden probeerde ik online mij in te schrijven bij Basic Fit. Hierbij vulde ik mijn bankrekeningnummer en BIC-code in, maar kreeg de melding dat het geweigerd werd/mislukte of iets in die aard.
Ik probeerde dit enkele keren en gaf uiteindelijk op. Wel kreeg ik 2 emails met een ’’bevestiging‘‘ van mijn inschrijving maar door de foutmeldingen ging ik ervan uit dat dit een foutje was.
Ongeveer een week later krijg ik maar liefst 3 maal dezelfde envelop met bijgesloten lidkaart, algemene voorwaarden, ‘‘mandaat SEPA europese domiciliering’’ en een welkomstbrief waarop onder andere staat dat ik de kaart meteen kan gebruiken maar om hun administratie te vervolledigen ik alles nog hoor in te vullen en/of ondertekenen en op te sturen of af te geven in de club.
Ik vond dit uiteraard vreemd en besloot enkele dagen later in persoon naar de club tegaan en dit recht te zetten en daar een lidmaatschap aan te schaffen via bancontact. De basic fit in mijn buurt is 24 uur open en ik werk snachts dus vertrek ik rond middernachtrichting de zaak...

Tja wat een moment om door 3 gasten met een mes tegen uw buik beroofd te worden van uw portemonee !
Na een bezoekje aan het politiebureau druip ik maar af naar huis en laat meteen mijn kaarten blokeren. Nogal aangedaan door het voorval en een flinke som cash geld en bankkaart lichter besluit ik een fitnessabonnement nog even uit te stellen.

In de algemene voorwerpen las ik dan ook het volgende:
[b]2.3 Inschrijving (tevens voor Add-ons) vindt plaats door:
a. het inschrijfformulier op de website volledig in te vullen en te verzenden;
b. telefonische aanmelding;
c. het papieren inschrijfformulier volledig in te vullen en te ondertekenen.
2.4 Na online of telefonische inschrijving ontvangt het Lid op zijn postadres een overeenkomst die hij ondertekent terug dient te zenden. Hiermee wordt de overeenkomst definitief gemaakt. Indien de getekende overeenkomst niet binnen veertien (14) dagen in het bezit van Basic-Fit is, wordt de inschrijving als niet ontvangen beschouwd.

[/b]

Vandaag raadpleeg ik via online banking mijn rekeningsoverzicht en ziedaar: Gisteren werd mij via domiciliering 2 maal 258,86 euro afgetrokken.
Nochtans dacht ik ook dat er op het SEPA formulier stond dat ik hoorde te tekenen om toestemming te geven terwijl ik dit dus niet gedaan heb.\

Volgens mij klopt er iets niet. Wat denken jullie ?

Alvast bedankt !
Liefs ~ Giovany

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Loyergirl

#2 , 13 mei 2015 15:56

naar de bank stappen en die domiciliëring stop zetten (stap 1), een mails sturen naar basic fit met alle mails in bijlage (van de foutemelding mails).
en u deftig inschrijven en niet via mail maar ter plaatse. succes ermee

giserke

#3 , 13 mei 2015 16:35

Bank kan geen Sepa domiciliering stopzetten basis Fit moet dat doen.

Reclame

grishmal
Topic Starter

#4 , 13 mei 2015 21:45

Ik heb van de foutmeldingen geen bewijs. Dit werd via de browser medegedeeld niet via email.
Kunnen ze dan zomaar zonder mijn handtekening een domiciliering laten uitvoeren ?

LeenW

#5 , 13 mei 2015 23:33

Een online overeenkomst kan ook rechtsgeldig zijn.

grishmal
Topic Starter

#6 , 14 mei 2015 01:16

Ook al staat er in de algemene voorwaarden dat er een overeenkomst opgestuurd word die ondertekend en afgegeven moet worden en indien dit niet gebeurd de inschrijving niet telt ? Ben ik hier iets mee ?

sloeberken

#7 , 14 mei 2015 08:58

Wat in hun algemene voorwaarden staat is van kracht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BrunoS

#8 , 14 mei 2015 16:31

Hallo,

Ik werk voor Basic-Fit en ken de procedures vrij goed. Je kan het best een e-mail sturen naar klantenservice@basic-fit.be en uitleggen wat er gebeurd is. Je zal de te veel betaalde bedragen teruggestort krijgen. Houd er rekening mee dat dat 2-3 weken kan duren.

Het lidmaatschap dat je afsloot in de club zal als enige overblijven.

Veel sportplezier!

ongelukbelaagd

#9 , 15 mei 2015 09:54

Na online of telefonische inschrijving ontvangt het Lid op zijn postadres een overeenkomst die hij ondertekent terug dient te zenden. Hiermee wordt de overeenkomst definitief gemaakt. Indien de getekende overeenkomst niet binnen veertien (14) dagen in het bezit van Basic-Fit is, wordt de inschrijving als niet ontvangen beschouwd.

Is dit ondertussen gebeurd? Anders ben je niet ingeschreven volgens hun algeme voorwaarden.

twikey

#10 , 15 mei 2015 13:35

Beste,

U kan uw toestemming voor domiciliëring blokkeren bij uw bank. Zo kan u alvast vermijden dat er toekomstige bedragen van uw rekening gaan.
Daarnaast kunt u zonder enig probleem aan uw bank ook vragen om gedurende 8 weken het geld terug te storten. U hoeft u zelfs niet te rechtvaardigen hiervoor. Dit hoeft u niet te regelen met basic-fit. 84 % van de Belgische bevolking weet dit niet.

Aangezien u ook géén mandaat hebt ondertekend, zowel online als offline kunt u tot 13 maanden gaan. Dit kan u ook aan uw bank vragen. Boven een periode van 8 weken zal de bank dan wel een extra vraag stellen aan u waarom u uw geld terugvraagt. Ook als u maar een eenvoudig "vinkje" gezet hebt op de website hebt u ook géén mandaat ondertekent.

(Wij hebben zelf een systeem die al door fitnessketens wordt gebruikt om online mandaten goed te laten keuren en die ook te annuleren zonder de bank of uw leverancier. Zo behouden de klanten van die fitness ten alle tijde controle over hun domiciliëringen. Wij werken ook met het merendeel van Belgische banken samen en vermijden zo al deze bovenstaande problemen.)

Succes !

grishmal
Topic Starter

#11 , 15 mei 2015 22:42

Alvast bedankt iedereen die geantwoord heeft !
Ik heb helemaal niks ondertekend en/of afgegeven alleszinds en had ook al opgezocht dat het inderdaad mogelijk is om onvoorwaardelijk het bedrag terug te laten vorderen. Kan ik er van uitgaan dat aangezien zij geen (wat ik denk) geldig Mandaat kunnen voorleggen dat daarmee de kous ook af is ? Of Moet ik nog wat problemen verwachten in de toekomst ?

Terug naar “Consumenten Koop”