Klopt Niet.Normale slijtage door intens gebruik valt niet onder garantie
Eerste 6 maand zal verkoper dit moeten bewijzen.Schade of slijtage door onjuist gebruik van een product valt niet onder garantie
Een professioneel heeft de commerciële garantie, welke ook dikwijls 2 jaar is.Daarom dat de garantiewetgeving ook enkel voor particulieren geldt. Bij professioneel gebruik gaat de slijtage veel groter zijn.
Maar ook 0 jaar mag zijn, contractueel te bepalen. Bv. een mixer in een privékeuken of in een restaurantkeuken gaat een enorm verschil zijn.Een professioneel heeft de commerciële garantie, welke ook dikwijls 2 jaar is.Daarom dat de garantiewetgeving ook enkel voor particulieren geldt. Bij professioneel gebruik gaat de slijtage veel groter zijn.
Het is toch niet aan een fabrikant om te zeggen hoeveel we dat toestel mogen gebruiken?Dit is toch kort door de bocht, als je een wagen koopt zal ook op de garantie staan 2 jaar of xxxx km, het gaat toch niet op dat iemand 100.000 km per jaar doet, en iemand die maar 15.000 km op het zelfde recht zouden hebben..
Dit is ook zo met toestellen en machines, een wasmachine die elke dag 3 a 4 maal draait, of één maal per week dat men bij de garantie daar rekening mee gaat houden.
Mijn vrouw 74 jaar die wast nu éénmaal graag en zij doet de was voor ons, voor de twee zonen en voor de twee kleinkinderen die alleen wonen, die wast elke dag minstens 2 maal, de wasmachine gaat ook maar een twee a drie jaar mee, die is versleten!
En zo wordt de garantiewetgeving een volledige lege doos, wat volgens mij nu zo al is na 6 maand. Iedre voorwerp dat gebruikt wordt vertoont slijtage .....Hou er wel rekening mee dat u wel dient te bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering.
Als het duidelijk is dat de schade het gevolg is van slijtage, hebt u niets aan de garantie.
Dat is hoegenaamd niet wat blijkt uit de garantiewetgeving, zoals u het stelt.Dit versta ik ook uit de consumenten wetgeving.Slijtage binnen de garantieperiode?
Een garantieperiode dient toch net dat de fabrikant moet garanderen dat het toestel minstens gedurende de garantieperiode functioneert?
Verkeerd gebruik ok, maar hoe gaat een verkoper ooit kunnen bewijzen dat je iets intens hebt gebruikt, buiten auto en dergelijke waar het niet moeilijk is door de kilometers.Dat is hoegenaamd niet wat blijkt uit de garantiewetgeving, zoals u het stelt.Dit versta ik ook uit de consumenten wetgeving.Slijtage binnen de garantieperiode?
Een garantieperiode dient toch net dat de fabrikant moet garanderen dat het toestel minstens gedurende de garantieperiode functioneert?
De eerste zes maanden gaat men ervan uit dat gebreken al bij de aankoop aanwezig waren. Als de verkoper kan bewijzen dat dat niet het geval is (bijvoorbeeld door zeer intens of verkeerd gebruik), dan is hij niet gehouden tot garantie.
Dan versta je dat verkeerd. De wettelijke garantie gaat zeer expliciet over een 'gebrek aan overeenkomst bij levering van de goederen' dat zich dan tijdens de beruchte periode van 2 jaar manifesteert. Het moge duidelijk zijn dat slijtage daar strikt genomen nooit onder kan vallen, want slijtage bestaat doorgaans niet 'bij levering'. De 6-maanden-periode maakt natuurlijk dat de verkoper dat moet bewijzen, wat niet altijd evident is.Dit versta ik ook uit de consumenten wetgeving.Slijtage binnen de garantieperiode?
Dus als ze minderwaardige onderdelen gebruiken en die zijn na de 6 maand versleten, ben ik de dupe. Of we kunnen het ook anders stellen, ik heb 2 jaar garantie op mijn wagen OF 100.000km, ik doe 10.000km per jaar dan heb ik 10 jaar garantie.Dan versta je dat verkeerd. De wettelijke garantie gaat zeer expliciet over een 'gebrek aan overeenkomst bij levering van de goederen' dat zich dan tijdens de beruchte periode van 2 jaar manifesteert. Het moge duidelijk zijn dat slijtage daar strikt genomen nooit onder kan vallen, want slijtage bestaat doorgaans niet 'bij levering'. De 6-maanden-periode maakt natuurlijk dat de verkoper dat moet bewijzen, wat niet altijd evident is.Dit versta ik ook uit de consumenten wetgeving.Slijtage binnen de garantieperiode?
Maar de wettelijke garantie is geen paraplu-wet die zegt dat alles wat je koopt twee jaar zonder probleem moet werken, zelfs al maak je het zelf stuk, hoe graag velen dat ook zouden willen.