Ontevreden over horloge, wat zijn mijn rechten?

Phearle
Topic Starter

Ontevreden over horloge, wat zijn mijn rechten?

#1 , 18 sep 2014 21:21

Ik heb op 31 juli een horloge gekocht bij een juwelier. (Ik heb het kasticket nog)

Vraag 1: Nadat ik betaald had vertelde de juwelier mij dat ik geen garantie kreeg omdat dit in de solden gekocht was.
Is men niet verplicht zulke zaken te melden vóór de aankoop?
Achteraf werd mij verteld dat garantie altijd geldt, ook voor de solden. Klopt dit? Hoe lang is die garantie en wat dekt deze garantie?

Vraag 2: Ik ben absoluut niet tevreden over dit horloge.
Het bandje vertoonde al na een week veel slijtage, hoewel ik dit enkel droeg voor mijn werk (bureauwerk).
Vandaag op 18 september, nog geen 2 maanden na aankoop, werkt het horloge ook niet meer. Ik vermoed dat de batterij het begeven heeft? Heb ik garantie op die batterij en zo ja, voor hoelang?

Vraag 3: Het betreft hier dus meerdere gebreken, kan ik vragen om een terugbetaling? Kan ik vragen om een tegoedbon of enkel om een herstelling/vervanging? Moet de juwelier dit gratis doen of mag hij deze herstelling aanrekenen?

Vraag 4: Als de juwelier weigert de herstelling te doen, welke stappen kan ik ondernemen? (Ik heb al een vermoeden dat hij moeilijk kan doen, met die uitleg van solden en garantie, die hij na de aankoop begon te doen...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 sep 2014 21:28

Samengevat komt het er op neer dat de batterij van uw horloge plat is.
Om die reden kunt u geen terugbetaling van de aankoopprijs eisen.
Vraag de winkelier om de batterij gratis te vervangen omdat het uurwerk maar twee maanden in gebruik is.
Weigert hij dan laat u de batterij in een andere winkel vervangen.
Een proces voeren voor een plat uurwerkbatterijtje is buiten proportie (en misschien ook te duur).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Phearle
Topic Starter

#3 , 19 sep 2014 20:23

How maar, ik ben nog geen proces aan het voeren hé. Ik wil gewoon mijn rechten kennen, kwestie dat die persoon mij geen blaasjes probeert wijs te maken.
Ik had ook niet gedacht aan een rechtzaak, maar als ik recht in mijn schoenen sta en ergens wettelijk recht op heb, is het misschien wel interessant om eens een consumentenprogramma aan te schrijven, die krijgen misschien meer gedaan? Pers en social media zijn misschien een goed drukkingsmiddel om hem toch over de brug te laten komen, ik kan altijd proberen. Doe ik niets, dan heb ik ook niets...
Als het batterijtje gratis kan vervangen worden, dan hou ik de horloge voor in mijn vrije tijd, maar ik heb geen zin om een nieuw batterijtje te betalen voor een horloge waar het bandje al half op is.
Voor wat bureauwerk te doen vind ik die kwaliteit toch bedenkelijk voor een horloge dat 90 euro heeft gekost. Dan kan ik evengoed voor 10 euro naar de markt gaan...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2014 21:33

Iets wat u in een winkel koopt daar hebt u GEEN retourrecht op.
Op alles wat u kan zien kan u moeilijk verborgen gebrek inroepen
Dat het solden waren dat wist u.
MAAR ook op solden is er garantie zie maar op de links inzake wettelijke garantie -- onderaan.

Eens lezen:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-1541.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Phearle
Topic Starter

#5 , 20 sep 2014 09:02

Dus concreet komt het erop neer dat ik beroep kan doen op de garantie?
Ik kan dus vragen de batterij kosteloos te laten vervangen, want een batterij die na anderhalve maand plat is, is toch niet normaal?

sloeberken

#6 , 20 sep 2014 10:09

Ik kan dus vragen de batterij kosteloos te laten vervangen, want een batterij die na anderhalve maand plat is, is toch niet normaal?
Dat klopt, en zou toch ook wat goede punten opleveren van die verkoper.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#7 , 20 sep 2014 10:09

Dat klopt, en zou toch ook wat goede punten opleveren van die verkoper.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Phearle
Topic Starter

#8 , 20 sep 2014 12:50

Ok, bedankt voor de informatie!
Nu weet ik voldoende. Ik ga straks even langs.

witchqueen

#9 , 20 sep 2014 22:28

Een horloge dat met korting wordt verkocht, stond waarschijnlijk al een tijdje in de etalage.
Horloges in een etalage worden meestal stilgezet, maar na een tijdje lopen die batterijtjes toch af.
Die juwelier zou dat in deze inderdaad gratis moeten vervangen, maar het is nu ook niet dat zo'n batterijtje stukken van mensen kost.
Wat het bandje betreft, als dit leder is, en het horloge stond al lang in de etalage (in de zon ?), dan kan het best zijn dat het leder verstorven is geraakt.
Dit zou je echter moeten gezien hebben ; het leder is dan niet meer soepel en vertoont barstjes bij het rond de arm plooien.
Als het een gewoon bandje is, en de juwelier is een beetje klantvriendelijk, dan vervangt hij dat ook gratis.
Maar als het een bandje is dat specifiek voor dit model horloge is, is dit minder simpel. Dan moet de juwelier dat bestellen bij de fabrikant en als het een ouder model is, maken die zich er nogal eens van af met 'we produceren dit model niet meer'...
Ik spreek uit ervaring want ik werk in een juwelenwinkel :-)

Terug naar “Consumenten Koop”