bancontactbetaling te hoog, kasticket kwijt

engeltje2550
Topic Starter

bancontactbetaling te hoog, kasticket kwijt

#1 , 28 jul 2013 12:26

mijn moeder heeft hetvolgende voor:
2 weken geleden deed ze haar boodschappen bij Aldi, ze is alleenstaande, 70 jaar, en gaat 2 x per week voor de kleine boodschappen naar de lokale aldi hier. Ze betaald nagenoeg steeds met bancontact. Gisteren haalt ze haar afrekeningen af en ziet dat er op 17 juli 267,x euro is betaald bij Aldi via bancontact. Ze is er die dag geweest, maar heeft nooit voor dat bedrag gekocht, noch geld opgevraagd. Ze heeft ondertussen al haar papiermanden omgedraaid, uiteraard geen kasticket meer te vinden van 2 weken geleden.
Morgen gaat ze naar Aldi, maar ik vrees het ergste. Bewijs maar zonder kasticket dat je dat bedrag niet hebt gekocht. Is er een manier om zonder kasticket te bewijzen dat je dat helemaal niet hebt gekocht? Het menske is helemaal overstuur nu, haar pensioentje is al niet groot, en nu moet ze zomaar ineens onverwacht 267 euro ophoesten die ze niet heeft besteed. Ben ondertussen al eens op de Aldi site gaan kijken, maar zie daar weinig mogelijkheden om een klacht in te dienen in geval de winkel moeilijk doet?
iemand al zoiets meegemaakt? Ik heb het zelf ook al meegemaakt bij een ander aldi filiaal, maar zag het net na het intikken vd code dat er iets niet juist was. Uiteraard geld weer gehad, maar ik had het ter plaatste gezien. Vergissen is menselijk uiteraard, maar een betaling van 26.7 ipv 267 is wel een serieus verschil uiteraard!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 28 jul 2013 12:37

Verwondert me een beetje dat zoiets hoegenaamd kan gebeuren.
Bij Aldi zijn de BCC terminals verbonden met de kassa, en wordt het bedrag automatisch van de kassa naar de terminal gestuurd.

Bij manuele terminals zijn zo'n fouten snel gemaakt.

Anderzijds is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de klant van het wisselgeld na te kijken, net zoals het de verantwoordelijkheid is van de klant om het bedrag dat op de terminal verschijnt te checken alvorens de code in te toetsen.

Zonder kasticket zal het inderdaad zéér moeilijk zijn om iets te bewijzen.

Ga met het rekeninguittreksel van de betreffende betaling naar het filiaal. Zij kunnen wellicht op basis van datum, uur en referentie in hun systeem de betreffende aankoop terugvinden.
Mocht het nu zijn dat het kasticket//de aankoop wel degelijk €267 vertoont (bv. door een vergissing bij het inscannen) vrees ik dat er niet veel meer recht te zetten zal zijn.

Jammer genoeg zijn zulke zaken bij ons ook al gebeurd. Na 3 weken komt een klant klagen dat het bedrag op het rekeninguittreksel helemaal niet mogelijk is. Ook geen kasticket meer. Hoewel we hiertoe niet verplicht zijn, gaan we alsnog in de archieven de betreffende aankoop zoeken. Blijkt dat het totaal van het kasticket wel degelijk het, volgens de klant, te hoge bedrag is. Het bedrag was zeker niet uitzonderlijk hoog, maar klant bleef bij hoog en bij laag beweren dat het niet mogelijk was dat hij zoveel gekocht had. Klant heeft er een zaak van gemaakt, en heeft verloren... Het bedrag op de rekeninguittreksel kwam immers overeen met het bedrag op het teruggevonden kasticket. De klant had z'n code ingedrukt en was bijgevolg akkoord met het bedrag.
Als zoiets na een dag gebeurd, kan je nog met de betreffende kassier(ster) proberen te achterhalen of er geen vergissing gebeurd is (bv 20x ipv 2x een bepaald product), en er eventueel de camerabeelden bijhalen. Maar na 2 of 3 weken kan je niet verwachten dat een kassier(ster) nog weet wat iedere klant gekocht heeft...

Greetz,

P.

engeltje2550
Topic Starter

#3 , 28 jul 2013 16:13

Ik heb het zelf bij aldi meegemaakt, ik weet dus dat het idd kan. Ik had het toen net op tijd gezien, denk dat veel mensen niet eens kijken naar het bedrag dat er op de terminal staat. Ik vrees er idd ook wat voor als ze haar ticket niet meer heeft, de kans dat het al verkeerd in de kassa staat is mss mogelijk, al denk ik dat wanneer ze het bedrag zou genoemd hebben, mijn moeder wel zou gereageerd hebben, zo pienter is ze nog wel... Hoop voor haar dat het goed uitdraaid morgen...

Reclame

Vandebos

#4 , 28 jul 2013 17:19

Vanwege het feit dat dit bij deze keten een gekend probleem is laat ik de naam staan.

Vandebos

ganapathi tantre

#5 , 28 jul 2013 18:38

Beschikt u dan over nog meerdere getuigenissen die dit staven ? Voor maar 2 berichten te zijn vind ik dit toch wel stigmatiserend net alsof het echt wel een probleem is.
Zou dit eerder willen getoetst zien aan het aantal betalingen per dag bij Aldi Belgie en er dan pas een ticket durven op kleven.

Vandebos

#6 , 28 jul 2013 19:50

Vraag is hier in het verleden nog al voorgekomen. Toen werd de naam wel geanonimiseerd.

engeltje2550
Topic Starter

#7 , 29 jul 2013 19:59

Even de afloop melden. Mijn moeder is zeer vriendelijk onthaald in het aldi filiaal waar ze op de hoogte waren van het voorval. De kassa was die dag nl 250 euro te hoog voor de inkomsten. Ze zijn gaan nakijken en hebben ontdekt wat er was voorgevallen. Ze hadden alles mooi uitgeprint en toen mijn ma met haar rekeninguittreksel kwam hebben ze alles bovengehaald. Ze heeft netjes meer dan 240 euro weer gehad, zonder morren. Mooi afgehandeld zou ik zeggen...

Vandebos

#8 , 29 jul 2013 21:39

Prachtig resultaat.

ganapathi tantre

#9 , 29 jul 2013 21:45

idd mooi afgehandeld maar dat zal dan mi alleen kunnen omdat men dan bij deze en andere ketens sterk geinformatiseerd is.
Stel je voor dat dit bij een kleinere zaak gebeurt waar dit niet allemaal zo is.
Vraag is dan eigenlijk of dat daarmee een consumentenrecht op één of ander niveau is geschonden. Ik volg putteman zijn visie daar over toch wel
En wat zo men doen in een omgekeerde situatie. Want in beide situaties heeft geen enkele verplichitngen

Terug naar “Consumenten Koop”