Voorschotten.

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Voorschotten.

#1 , 18 okt 2011 15:54

Ben van plan nieuwe ramen in mijn huis te plaatsen. Heb hiervoor diverse bestekken. Allen vragen ze een voorschot van 30 % maar daarbij nog eens de volledige betaling min de plaatsingskosten van het saldo, en dit 14 dagen VOOR aanvang van de werken. Het gaat om een aanzienlijk bedrag.
Persoonlijk ben ik tegen het betalen van voorschotten, en heb dat ook tot nu toe zelden of nooit gedaan.
Als ik hier toehap, heb ik 90 % van de werken en materialen betaald VOOR de ramen nog maar op de werf worden geleverd. Heb de gekozen firma begin vorige week al gevraag of ze akkoord zouden zijn met het gevraagde voorschot van 30 % bij de bestelling, en het saldo voor de ramen te betalen met een gecertifieerde bankcheque, die ik hun zal overhandigen op het moment dat de vrachtwagen met de ramen voor mijn deur staat. De plaatsingskosten zou ik dan betalen binnen de 5 dagen na het ontvangen van hun eindafaktuur. Heb nog geen antwoord mogen ontvangen, en als ik bel zegt de secretaresse me dat de direktie de zaak nog bespreekt. Ik heb zo men vermoedens dat ze gaan weigeren.
Is hierover ooit iets wettelijks vastgelegd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 okt 2011 16:17

Neen, ik dacht niet dat daar een of andere wettelijke basis voor bestaat. Voorschotten en andere afkortingen zijn nooit verplicht. Het is een manier van zakendoen waar je wel of niet aan deelneemt. Maar toch zeer gangbaar bij aannemers.

ganapathi tantra

#3 , 18 okt 2011 20:40

de aannemer kan u wettelijk geen verplichting inzake het voorschot opleggen
u kan de aannemer niet wettelijk verplichten te starten zonder akkoord te gaan met de voorwaarden

misschien kan u beter het volledige bedrag storten op een geblokkeerde rekening en vrijgeven bij
afwerking. Zo is de aannemer zeker dat de centen er zijn en bent u nog niks kwijt.

het alsmaar meer en meer vooraf incasseren is een gevolg van de spelletjes die particulieren spelen
het alsmaar minder en minder geneigd zijn grote voorschotten te betalen is gevolg van de onmacht
tov aannemers om een uitbesteed werk goed uitgevoerd te krijgen.

elkaar in het midden ontmoeten is veelal de enige oplossing.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Gebruiker21

#4 , 19 okt 2011 13:55

Gouden tip in verband met die offertes: laat zeker vermelden wat hun maximale afwijkingspercentage is op de offerte en laat dit tekenen! Je zou de eerste niet zijn waarbij de uiteindelijke factuur 30% of 40% duurder is dan de offerte omdat ze één en ander "vergeten" waren of "verkeerd berekend" hadden. Er zijn gelukkig nog héél wat eerlijke aannemers die akkoord gaan met een maximale afwijking van 10% (en reken er dan in veel gevallen ook op dat die 10% er bij komt op de factuur. Als je je maximale factuur niet meer mag zijn dan 5500 €, zorg dan dat de bestelbon niet hoger is dan 5000 € met maximaal afwijkingspercentage van 10%). Ik ga niet meer in zee met aannemers die dergelijke clausule op de offerte weigeren. Dit is immers een teken dat ze zelf niet zeker zijn dat hun offerte correct is.

Wat de voorschotten betreft: daar zijn ze inderdaad vrij in. Jij bent ook vrij om niet in zee te gaan als een aannemer een te hoog voorschot vraagt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Topic Starter

#5 , 19 okt 2011 16:23

Heb aan deze aannemer besteld onder voorbehoud dat hij de betalingswijze aanpast. Gewoon voorschot bij bestelling, gewaarborgde bankcheque bij aanvang van de werken, en saldo na ontvangen van de eindfaktuur, voor zover er geen problemen meer zijn.
Heb dat ook zo onderaan de bestelbon geschreven. Telefonisch was de vertegenwoordiger hiermede akkoord. Nu afwachten wat zijn bazen hiervan zullen zeggen. Probleem is dat de anderen, waarvan ik offertes heb, bijna gelijkaardige betalingsvoorwaarden stellen.

ganapathi tantra

#6 , 20 okt 2011 15:44

Gouden tip in verband met die offertes: laat zeker vermelden wat hun maximale afwijkingspercentage is op de offerte en laat dit tekenen! Je zou de eerste niet zijn waarbij de uiteindelijke factuur 30% of 40% duurder is dan de offerte omdat ze één en ander "vergeten" waren of "verkeerd berekend" hadden. Er zijn gelukkig nog héél wat eerlijke aannemers die akkoord gaan met een maximale afwijking van 10% (en reken er dan in veel gevallen ook op dat die 10% er bij komt op de factuur. Als je je maximale factuur niet meer mag zijn dan 5500 €, zorg dan dat de bestelbon niet hoger is dan 5000 € met maximaal afwijkingspercentage van 10%). Ik ga niet meer in zee met aannemers die dergelijke clausule op de offerte weigeren. Dit is immers een teken dat ze zelf niet zeker zijn dat hun offerte correct is.

Wat de voorschotten betreft: daar zijn ze inderdaad vrij in. Jij bent ook vrij om niet in zee te gaan als een aannemer een te hoog voorschot vraagt.

Dat doet helemaal niks ter zake Tom. Een aannemer dient zich onder alle omstandigheden te houden aan de door hem gemaakte offerte. Het is tijdens de bespreking van zo'n offerte dat je alles binnen het juiste kader moet zien te plaatsen maw is alles inbegrepen wat je wenst.
Een aannemer kan wel vragen om tot een vergelijk te komen maar als u daar als consument niet wenst op in te gaan dan zal hij/zij zelf op de blaren moeten zitten. De enige reden waarom een aannemer zich niet aan een offerte moet houden is als er bewijs kan worden geleverd van een verschoon-
bare fout maar dat wordt door een rechtbank bepaald. Nu als u natuurlijk ziet als consument dat de aannemer in kwestie open en eerlijk is dan moet je
dat als consument ook zijn. Maar ik vind dat je zoiets wel degelijk kan aftoetsen op het moent van de offerte, voor het uitvoeren van de werken
De andere toelatbare afwijkingen is als er gewerkt wordt met vermoedelijke hoeveelheden en eenheidsprijzen die slaan op die hoeveelheden
Een aannemer die niet weet hoe zijn offerte in elkaar steekt of hoeveel ze uiteindelijk zal bedragen doet afbreuk aan zijn voorbereiding en of inschatting
waarvan de basis dan toch wel zijn vakmanschap moet zijn.
Een aannemer die over het juiste vakmanschap beschikt zal je dan ook direct kunnen zeggen wat wel te voorzien is en wat niet te voorzien is.
bvb vervangen van afvoeren die onder de grond zitten of te vervangen houten gebintes van bepleisterde zolderingen.

Gebruiker21

#7 , 20 okt 2011 16:36

Da's héél mooi in theorie. Jij zal wel weten dat de praktijk héél dikwijls anders is. Als we hier een poll organiseren met de vraag: "Hoe verhield de factuur zich ten opzichte van de offerte bij de laatste werken die u liet uitvoeren"? Met daaronder de mogelijkheden:
1. Factuur was lager dan de offerte.
2. Factuur was (min of meer) gelijk aan de offerte.
3. Factuur was meer dan de offerte.

Dan weet je ook wel dat bij nummer 1 zeer weinig gaat staan, bij 2 een stuk meer, maar dat 3 ook met héél wat zal gaan lopen (ik durf zelfs schatten: meer dan 50%). En de aannemers zullen altijd wel een reden verzinnen voor het derde geval, wees maar zeker. Om jezelf veilig te stellen kan je dus best de clausule invoegen die ik gebruik. Sommige annemers gaan hier niet mee akkoord. Mij best, even goede vrienden. Maar ik kom wel nooit meer voor verrassingen te staan. Het is een tip. Iedereen doet ermee wat hij wil, maar ik doe het niet meer anders...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#8 , 20 okt 2011 16:41

Ik zal dan maar hout beginnen vast houden want bij mij is het tot nu toe optie 2 geweest en dit voor alle offertes die ik gekregen heb.

ganapathi tantra

#9 , 20 okt 2011 17:40

nog maar eens het bewijs hoe sterk u zich in mij vergist Tom want die regels zoals ik u voorstelde worden bij mij wel strikt toegepast in beide richtingen.
een klant die zich niet wil houden aan de offerte waarmee hij/zij akkoord ging en nadien allerlei drogredenen aanhaald om minder te moeten betalen
krijgt met een zeer rancuneuze middenstander te doen.

Gebruiker21

#10 , 21 okt 2011 10:10

Ik zeg niet dat jij bij groep 3 hoort, maar mijn ervaring leert dat er zeer veel aannemers in groep 3 zitten. Ofwel woon ik in een buurt waar er toevallig veel aannemers in die groep zitten, of pik ik er telkens de verkeerde uit? In ieder geval, sinds ik een clausule over afwijking op de offerte laat ondertekenen heb ik nooit meer voor verrassingen gestaan...

Terug naar “Consumenten Koop”