“Art.1649quinquies...§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn...§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht. In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is. Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.”(Burgerlijk Wetboek).
‘Het liefst zou ik een aankoopbon krijgen voor dezelfde waarde om een ander toestel te kunnen kopen’
Ontbinding van de koopovereenkomst vereist dus voorafgaandelijk aanspraak maken op kosteloze herstelling of vervanging.
Ik denk dat ik het nu toch begrepen heb. Eerst herstellen of vervangen.
Ik wens de koopovereenkomst niet echt te ontbinden. Het was het laatste model in de winkel en ook de laatste dag van de promotie. Ik hoop dat dit model nog ergens in stock is en het is daarom dat ik een aankoopbon, (noem het de mogelijkheid om te ruilen) suggereerde, zodanig dat ik toch een ander toestel kan aanschaffen en .... gebruiken.
Enfin we zien morgen wel.