cadeubon

Framo
Topic Starter

cadeubon

#1 , 30 aug 2011 14:34

ik heb een cadeaubon gekregen, voor een bedrag van 123,00€
Nu wou ik daar wat inox vijsjes halen en dergelijke meer en ik wou dit van de cadeaubon kopen, want ik heb op regelmatige basis wel iets nodig, nu werd mij dit geweigerd en dit wel met de volgende mededeling"wij gaan niet iedere keer een andere bon ( stukje karton ) schrijven voor het bedrag dat u aankoopt"
Toen ik vroeg hoe het dan moest kreeg ik de volgende uitleg " U moet maar voor het bedrag kopen dat op de bon staat met een verschil van ongeveer 1à2 euro
Mijn vraag is kan dit zou maar????
Deze firma heeft ondertussen wel het bedrag van 123,00€ in zijn zakken zitten.

[geen namen bedrijven, lees regels forum:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 31 aug 2011 00:10

Is het een teruggave van een aankoop onder de vorm van cadeaubon ? Of is het gewoon een echte cadeaubon die u van iemand gekregen heeft ? In het eerste geval is het al om te beginnen volkomen onwettellijk (de 2 grote electronica - media ketens van Belgie bezondigen zich daaraan) en in het tweede geval neem ik aan dat u toch verplicht kan worden om bijna het volledige bedrag te besteden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

puttemanp

#3 , 31 aug 2011 19:19

@Johdn: Niemand noch enige wet verplicht een winkel gekochte goederen terug te nemen. De bedenktijd is enkel geldig voor verkoop op afstand. Indien in een winkel iets terug gebracht wordt, is het een gunst van de winkelier van toch een aankoopbon te geven.

Greetz,

P.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2011 22:11

@Johdn: Niemand noch enige wet verplicht een winkel gekochte goederen terug te nemen.
BW art 1649 quinquies misschien toch maar eens lezen.

puttemanp

#5 , 01 sep 2011 06:56

BW art 1649 quinquies is geldig in geval van (verborgen) gebrek aan het gekochte goed.... Maw: garantie
Ik zie nog steeds niet welke wet me verplicht iets terug te nemen indien de klant iets koopt dat 'te klein', 'te groot',... is of gewoon z'n aankoop betreurt.

Greetz,

P.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2011 10:02

Ik zie nog steeds niet welke wet me verplicht iets terug te nemen indien de klant iets koopt dat 'te klein', 'te groot',... is of gewoon z'n aankoop betreurt.
Een nuance die U in Uw eerdere post niet maakte.

Framo
Topic Starter

#7 , 01 sep 2011 14:21

De cadeaubon was een vervanging van een terug gebracht item waar dat ik mij aan miskocht had, ik had het item ook na 2 dagen en ongebruikt terug gebracht, met kasticket.
Ik heb het nog in een andere winkel voor gehad en daar was het geen probleem, ik heb toen de tegoedbon in 3 keer opgekocht zonder problemen.

puttemanp

#8 , 01 sep 2011 15:11

Framo: de cadeaubon was dus een gunst. Uiteindelijk hoefde de winkelier je gekochte artikel niet terug te nemen, en had hij je evengoed naar Ebay kunnen verwijzen om het 2de hands te verkopen.
Commercieel gezien een correcte geste van de winkelier. Ik kan echter begrijpen dat hij er 'moeilijk' over doet als je zeg maar 50€ cadeaubon in 3-4 keer wil opkopen. Dit kan, afhankelijk van het kassasysteem, heel wat administratie vragen.

Indien iedereen z'n 'miskopen' komt terug brengen, kan de winkelier misschien beter een verhuurdienst beginnen :)

JohnD

#9 , 01 sep 2011 16:51

@Johdn: Niemand noch enige wet verplicht een winkel gekochte goederen terug te nemen.
BW art 1649 quinquies misschien toch maar eens lezen.
Ja dacht ik ook beste Lanox, zo zie je maar weer hoe sommige consumenten toch gemakkelijk bedrogen kunnen worden. Op de onwetendheid van de consumenten dat is het waar sommige winkelketens op parasiteren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#10 , 01 sep 2011 16:59

BW art 1649 quinquies is geldig in geval van (verborgen) gebrek aan het gekochte goed.... Maw: garantie
Dat is al iets anders dan wat je vlak daarvoor beweerde. Als iets te klein ... enz.. of zijn aankoop btreurt is de winkelier niet verplicht de aankoop terug te geven, maar dat beweerde je niet. Feit is anderzijds dat als er een verborgen gebrek of een duidelijk mankement of een toestel niet beantwoord aan de specifikaties, binnen een bepaalde periode (ik dacht 6m), is de winkelier verplicht uw geld terug te geven. Maar die ketens doen dat nooit, en geven zowel in het eerste als in het 2e geval een cadeaubon, terwijl ze dat in het 2e geval niet mogen, maar baar geld moeten geven

puttemanp

#11 , 01 sep 2011 18:39

@Johdn: Niemand noch enige wet verplicht een winkel gekochte goederen terug te nemen. De bedenktijd is enkel geldig voor verkoop op afstand. Indien in een winkel iets terug gebracht wordt, is het een gunst van de winkelier van toch een aankoopbon te geven.

Greetz,

P.
Johnd en Lannox staan er blijkbaar op door 'onbegrijpend' lezen hun gelijk te halen. Waar heb ik iets anders beweerd dan dat bedenktijd enkel geldig is voor verkoop op afstand en in die zin de winkelier onder geen beding verplicht is een gekocht (miskocht) product terug te nemen?

Greetz,

P.
(de parasiterende winkelier)

JohnD

#12 , 01 sep 2011 22:07

Ja zeg, nu niet rond de pot draaien.

Je hebt gezegd "Niemand noch enige wet verplicht een winkel gekochte goederen terug te nemen". Dat is toch duidelijk genoeg zoals je dat stelt. En dan beweren Lanox en ik dat dat geenszins klopt. En in de volgende zin zeg je "De bedenktijd is enkel geldig voor verkoop op afstand". Wat heeft bedenktijd daar nu mee te maken ? En dan de derde zin in die post.. "Indien in een winkel iets terug gebracht wordt, is het een gunst van de winkelier van toch een aankoopbon te geven.". Dat is ook pertinent onjuist omdat dat nu juist afhangt van de reden waarom je iets terugbrengt, of dat kan beschouwd worden als een gunst of niet.

Amen. Moderator ? Slotje please .... voor ik hier gek word.

Terug naar “Consumenten Koop”