Opeisen van achterstallige facturen via incasso

Vespertine
Topic Starter

Opeisen van achterstallige facturen via incasso

#1 , 05 apr 2011 23:57

Beste,

Ik heb een aantal weken terug aangename post ontvangen van een incassobureau, dewelke voor rekening van "een" internet- & kabelleverancier een achterstallige factuur wenste te laten vereffenen.
Na enige rondvraag bleek dat het om een kabelabonnement ging, dat zogezegd nooit opgezegd was, en na mijn verhuis was blijven doorlopen.

a) Volgende acties had ik ondernomen:
Aangetekend schrijven voor opzeg, gedateerd op meer dan één maand voor gewenste opzegdatum. Hier is van mijnentwege een slordigheid ingekropen: Subject vermeldde opzeg teledistributie en in inhoud haalde ik internetabonnement aan. Doch staan beide opzeggingen dus in de brief vermeld; waarop zij dadelijk incassobedrijf ingeschakeld hebben.
Citaat uit aangetekend schrijven:
Betreft: opzegging contract voor teledistributie – klantnummer: x

Geachte mevrouw, geachte heer,

Hierbij wens ik een einde te stellen aan het contract voor internet dat ik met uw maatschappij heb afgesloten. De datum waarop ik wens dat deze opzegging wordt uitgevoerd, is 31/05/2010. Mijn contractuele gegevens zijn de volgende:
Naam: x
Aansluitingsadres: x
Klantnummer: x
Graag ontvang ik van u een schriftelijke bevestiging van de beëindiging van de overeenkomst.
Contract voor internet was dus beëindigd zoals het hoorde, televisie heeft men laten doorlopen.

:?: Tot in hoeverre is deze opzeg geldig van mijn zijde voor beide diensten?

b) Volgende acties heeft de leverancier ondernomen:
Na in de loop van februari een storing te melden op mijn andere adres (hierop ben ik reeds 9j klant), krijg ik enkele weken later brief van incassobedrijf in de bus over de zogenaamde achterstallige factuur op het oude adres.
Nooit een bevestiging gekregen van opzeg, nooit aanmaningen gekregen (hoewel ik op 2 adressen in hun bestand sta), tot ze mij wellicht door de support bij de storing "terugvinden" in hun systeem.

:?: Kan een incassobedrijf ingeschakeld worden zonder aanmaningen te hebben ontvangen?

Ik heb ondertussen alle bewijsmateriaal (aangetekend schrijven) naar incassobedrijf gestuurd, waarop zij repliceren dat enkel internet via schrijven opgezegd werd.
:?: Kan ik nog acties ondernemen?

Alvast bedankt voor de feedback!
Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 apr 2011 08:13

Uw opzeg voor uw kabelabbonement is wellicht niet correct verlopen, door die onduidelijkheid in uw brief. U betaalt NIET aan de incasso, u betaalt enkel wat u verschuldigd bent aan uw leverancier (kijk de algemene voorwaarden na voor eventuele bijkomende kosten die u zou moeten), en doet meteen een correcte opzeg van uw kabel. U vraagt ook om de nog navolgende rekeningen naar uw huidig adres te sturen.

Vespertine
Topic Starter

#3 , 06 apr 2011 20:44

Bedankt voor de snelle feedback.

Kan ik, gezien beide opzeggingen wel vermeld zijn in de brief, op enige manier toch van deze kosten af geraken?
Bijkomend, hoe zit het bovendien wanneer de volgende huurder op dat adres een contract bij dezelfde leverancier gesloten zou hebben voor teledistributie? Kan men überhaupt 2x op éénzelfde adres aangesloten zijn?

Met vriendelijke groeten.

Reclame

Turaki

#4 , 06 apr 2011 22:07

Uit uw brief kan enkel gehaald worden dat u uw internet opzegt. Vermoed kan worden dat u ook uw kabel bedoelde, maar ik betwijfel of dit voldoende zal zijn.
U kan idd aanhalen dat de volgende huurder op dezelfde aansluiting zat als diegeen die u nu nog moet betalen. Best eens bellen naar de klantendienst om te vragen of dit feitelijk wel kan.

Terug naar “Consumenten Koop”