Hallo,
Ik heb in december 2009 één jaar webhosting met visa betaald. Ik moest mijn facturatieadres (thuisadres) geven + emailadres, zijnde een hotmail-adres.
Na ontvangst van de betaling kreeg ik een mail van het hostingbedrijf met link naar de factuur.
Nu, maart 2011, krijg ik een brief van een incassobedrijf dat verwijst naar een onbetaalde factuur van het webhosting-bedrijf, daterende van januari 2011.
Ik ben gaan snuisteren in mijn hotmail en heb inderdaad een factuur + betalingsherinnering gevonden voor een extra hosting jaar.
In de algemene voorwaarden van het hostingbedrijf staat dat ze de hosting automatisch verlengen. Ok, begrijpelijk. Maar ze hebben hun factuur alweer per mail opgestuurd. (En dit staat niet in hun algemene voorwaarden).
Ik gebruik mijn hotmail-adres quasi uitsluitend voor inschrijvingen op websites en fora om spam te vermijden op mijn ander adres. Dit is dus geen adres dat ik wekelijks controleer.
Het hosting-bedrijf heeft nooit vermeld dat het email-adres gebruikt wordt om facturen op te sturen. Er werd mij trouwens expliciet gevraagd naar een facturatie-adres. Ik verwachtte de facturen dus per post.
Mijn vragen:
Is deze manier van werken rechtsgeldig? Kan een bedrijf een dienst automatisch verlengen en dit enkel via een mail-adres laten weten alsook de facturen per mail sturen en bij niet-ontvangst een incassobedrijf inschakelen?
Hoe kan ik de procedure van het incassobureau stopzetten?
Hopelijk heeft iemand raad.
Elise