vennootschapsgelden

ikke3
Topic Starter

vennootschapsgelden

#1 , 18 jan 2013 14:22

Beste,

ik heb een heleboel vragen omtrent de verkoop van 2 huizen door mijn schoonouders (één gedwongen verkoop en één "normale" verkoop). Het zit zo dat mijn schoonouders twee huizen bezaten die beide op naam van een NV stonden. Mijn schoonvader is de gedelegeerd bestuurder. Eén huis werd lange tijd niet afbetaald (waar wij in woonden en niets van wisten) en werd openbaar verkocht eind 2011 en wij stonden op straat.

Zeer kort nadien werd snel het tweede huis (waar schoonouders in woonden) verkocht en scheidden mijn schoonouders. Hun huis werd snel verkocht omdat kennelijk ook daar de fiscus achter zat wegens niet betalen van grote boetes. De helft van de opbrengst van het tweede huis / villa (ongeveer 300 000 Euro) werd gegeven aan mijn schoonmoeder.Mijn schoonmoeder heeft totaal geen functie in de NV en kocht er een nieuw huis mee in Belgie alsook een tweede wagen, mobilhome en zelfs een villa in spanje. Dit alles met de opbrengst van de verkoop van het huis, eigendom van de NV.
Is dit de normale gang van zaken?

Ik dacht dat de som van de verkoop in de vennootschap moest blijven of vergis ik mij ?

Ik stel deze vraag omdat wij vrezen dat er binnenkort nogal wat "lijken uit de kast zullen vallen" (lees boetes en diversen) en wij (nu we ons leven terug op de rails hebben) niet willen opdraaien voor het wanbeheer/bedriegerij van anderen. Ook is het zo dat er nog van alles verkeerd loopt mbt belastingen, niet ingediende boekhoudingen / jaarrekeningen sinds 2004 (!) enzovoort. De bedriegerij kan niet worden opgemerkt gezien men dus sinds lang geen jaarrekeninen indient....

Wanneer ik weet tot wie mij te richten zal ik alles nauwkeurig omschrijven met de nodige info en duiding.

Met achting,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 18 jan 2013 16:51

u hebt toch helemaal niks te zien met deze nv dus moet/ mag u zich daar ook geen zorgen over maken.

mblb1

#3 , 18 jan 2013 19:46

Een NV telt normaal 3 bestuurders (soms 2, als er slechtd 2 aandeelhouders zijn). Zolang u geen bestuurder bent in die vennootschap hoeft u in principe niets te vrezen. Bent u wel bestuurder dan heeft u mogelijks een zeer groot probleem.
Als u niets met de vennootschap te maken heeft, kan u niet voor de schulden van de vennootschap worden aangesproken. Het vennootschapsvermogen is een afgescheiden vermoge.indien uw vennootschap een huis heeft verkocht dan moet dit geld in principe in de vennootschap blijven (anders is er mogelijks sprake van misbruik van vennootschapsgoederen waarop strafsancties staan).

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2013 19:53

indien uw vennootschap een huis heeft verkocht dan moet dit geld in principe in de vennootschap blijven (anders is er mogelijks sprake van misbruik van vennootschapsgoederen waarop strafsancties staan).

Het kan ook zijn dat de NV maar gedeeltelijk eigenaar was en dat de moeder het andere deel privé bezat !

Ik zou niet vlug mijn conclusies treken als ik het niet zeker was.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ikke3
Topic Starter

#5 , 20 jan 2013 10:21

Ik heb er inderdaad in principe niets mee te maken. Maar ik weet dat wanneer mijn schoonouders in schulden zitten wij sowieso in de brokken gaan delen.... en wij zijn eerlijke mesnen die alles mooi op tijd betalen. Dus hoe sneller het bedrog uitkomt hoe beter. Ik scherm enkel voor mijn gezin

denlowie

#6 , 20 jan 2013 14:32

Ik kan me niet inbeelden dat een notaris die een openbaar ambtenaar is zich zou inlaten met bedrog, maar mijn handen steek ik voor niemand in het vuur.

Een notaris moet ook zijn regels volgen, misschien is het raadzaam om deze notaris eens om bij komende inlichtingen te vragen.

Wanneer je niks met deze NV te maken heeft zie ik niet in hoe je in de brokken kan delen.

mblb1

#7 , 21 jan 2013 07:03

De rechtspersoonlijkheid van de vennootschap kan in principe wel worden doorbroken als er een duidelijke vermenging is tussen het vermogen van de privé persoon en het vermogen van de vennootschap (wat mogelijks het geval is). In dergelijk geval zouden uw schoonouders volledig kunnen worden aangesproken voor de schulden van de vennootschap. U zal dan bij een eventueel overlijden goed moeten nagaan of uw schoonouders geen schulden hebben en eventueel de erfenis moeten weigeren.

dako

#8 , 21 jan 2013 09:27

indien uw vennootschap een huis heeft verkocht dan moet dit geld in principe in de vennootschap blijven (anders is er mogelijks sprake van misbruik van vennootschapsgoederen waarop strafsancties staan).

Het kan ook zijn dat de NV maar gedeeltelijk eigenaar was en dat de moeder het andere deel privé bezat !

Ik zou niet vlug mijn conclusies treken als ik het niet zeker was.
Of dat de moeder voor het grootste deel aandeelhouder was(maar geen bestuurder), en dit bedrag via een kapitaalsvermindering/dividend is legaal is uitbetaald.

Of dat ze een groot R/C tegoed had op de vennootschap, en dit hiervan een (gedeeltelijke) terugbetaling was...

Mogelijkheden genoeg dus waarop het perfect in orde kan gebeurd zijn, maar je bezorgdheid kan wel terecht zijn(geen jaarrekeningen,...). In principe zou dit echter geen invloed op jullie kunnen hebben(niet te maken met vennootschap), buiten dan eventueel voor de erfenis.

Verder ga ik er wel vanuit dat jullie steeds, en voor de hele periode een correcte huurprijs betaald hebben. Mogelijk zal, bij faillisement, dit wel gevorderd worden indien dit niet betaald zou zijn (gratis woonst van nv waar je niets mee te maken hebt...)

Ook zal je wel geweten hebben dat het huis op naam van een NV stond (brief onroerende voorheffing/gemeentebelasting/... ) Als je de naam hebt kan je online al heel wat opvragen (ondernemingsnummer, en op basis daarvan publicaties/jaarrekeningen) Dan kon je zien dat al verschillende jaren geen jaarrekening was neergelegd, en eventueel toch al eens voorzichtig luisteren (via je partner) bij je schoonouders. Ik denk ook dat de enige die je over de huidige toestand van de vennootschap kunnen informeren je schoonouders zijn(of hun boekhouder als ze die hebben). Je kans als "wildvreemde" onmogelijk alle informatie van een willekeurige onderneming opvragen.

ikke3
Topic Starter

#9 , 21 jan 2013 14:50

dako en anderen, bedankt voor de duiding.
Ik heb vroeger al opzoekwerk verricht mbt jaarrekeningen (kbo public search en opvraging via NBB) en sinds 2004 niets meer ingediend... en erover praten met mijn schoonouders neen dank je.
Ze doen vrolijk voort en "ze maken nooit fouten en wij moeten zwijgen" ook al betaalden ze de hypotheek 2 jaar niet af en werd het huis dan openbaar verkocht en stonden wij met 2 kleine kindjes op straat...nooit een sorry, sms'je, greintje schaamte of spijt. Je kan het niet geloven...... en nu zal de geschiedenis zich herhalen met dat verschil dat er een tweetal jaar geleden nog geld in vorm van eigendom was maar nu quasi niets meer.

En dit kan allemaal blijkbaar ongestraft of vergis ik mij ?

ikke3
Topic Starter

#10 , 21 jan 2013 15:13

En hoe zit het met de btw gezien de boekhouding sinds 2004 niet meer is ingediend ?? Kan deze nadien nog gerecupereerd / geind worden door de belastingsdienst of hoe gaat dat in zijn werk ??

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 jan 2013 15:34

het is niet omdat er een jaarrekening niet meer gepubliceerd is, dat er geen btw-aangifte zou zijn. beide staan volledig los van elkaar.

denlowie

#12 , 21 jan 2013 15:54

Vroeger vond men meer vennootschappen die geen of veel te laat jaarrekeningen indienden, maar nu word daar toch jacht opgemaakt en na drie boekjaren mag je al naar de handelsrechtbank trekken, en men kan je zelfs ambtshalve failliet verklaren wat ook word gedaan, als je aanwezig bent krijg je de kans om een bewijs van neerlegging te tonen aan de voorzitter, of om een onmiddellijke vereffening te doen, zeker in Gent.
Zelfs slapende vennootschappen moeten een nihil jaarrekening indienen.

ikke3
Topic Starter

#13 , 23 jan 2013 14:40

heb mij geinformeerd bij de nbb en zij raden mij aan om een advocaat onder de arm te nemen omdat het een complex dossier is . :( .

Dus had ik liefst zo snel mogelijk de bevoegde diensten ingelicht maar wie is dit in deze ???

dako

#14 , 23 jan 2013 14:58

Ook niet alle vennootschappen zijn BTW-plichtig. Vaak zijn vastgoedvennootschappen dit zelfs niet , en moeten er dus ook geen BTW-aangiftes ingediend worden.

Wat me verder nog niet duidelijk is, wat is jullie "relatie" met de vennootschap? Indien jullie niets te maken hebben met de vennootschap kunnen ze jullie normaal ook niets maken en hebben jullie niets te winnen/verliezen. Waarom zou je dan een advocaat onder de arm nemen/zoveel moeite doen? Volgens mij zal jij/je advocaat zelfs geen informatie krijgen over deze vennootschap(geen belanghebbende partij)

Dat je je zorgen maakt is wel duidelijk, en waarschijnlijk terecht, maar als ze alles wegwuiven, niet "geholpen willen worden" is dat hun zaak. Je kan ze niet verplichten jou inzage te geven in hun boekhouding/vennootschap en hoe zij hun geld/vennootschap beheren mogen ze volgens mij nog steeds zelf bepalen. Natuurlijk is het geen gezonde situatie, maar je kan je schoonouders tot niets verplichten.

ikke3
Topic Starter

#15 , 23 jan 2013 15:18

Ik wil mijn schoonouders ook tot niets verplichten / dwingen. Maar als het verkeerd afloopt hebben zij niets meer, letterlijk niets. En dan zal mijn vrouw ze wel steunen financieel en dat wil ik ten alle tijde vermijden. Voor mijn part krijgen ze geen cent van mij maar ik beslis daa rdus niet alleen over. En hoe langer alles niet wordt opgemerkt door de bevoegde diensten hoe meer schulden gemaakt worden en hoe groter de schuldenput zal zijn. Vandaar mijn bezorgdheid.

Terug naar “Andere”