facturings/betalings dilemma met hovenier - help!!!!

bras4real
Topic Starter

facturings/betalings dilemma met hovenier - help!!!!

#1 , 14 dec 2010 22:56

Beste rechten Forum,

Ik hoop dat een/aantal van u met uw juridische kwaliteiten mij advies kan verschaffen inzake een pijnlijke financiele kwestie inzake onze tuinman van ons buitenhuis. Ikzelf heb een bancaire achtergrond en ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Deze tuinman is zo n 15 jaar in dienst, maar er is nooit gefactureerd sinds 2001. Mondeling was wel de impliciete afspraak dat er betaaldt moet worden maar hij kwam nooit met rekeningen. Nu komt hij met een giga-rekening.

Na een jaar druk te hebben gezet is hij nu eindelijk met een handgeschreven nota gekomen over 9 jaar (2001-2010) van meer dan EUR 80000, geen uren specificatie en geen uurloon indicatie. Gewoon handgeschreven bedragen. Wij denken dat hij de boel oplicht en we kunnnen niet meer nagaan of de bedragen kloppen ook omdat we niet vaak in het buitenhuis zijn en wij geen idee hebben hoeveel hij gewerkt zou hebben in al die jaren, soms zie je hem en soms niet.

Mijn vraag is, is er mischien een bepaalde geldigheidsduur voor facturingen? Kan hij wel een factuur sturen van bijna 9 jaar geleden, had hij niet een wettelijke verplichting veel eerder om betaling te vragen??

En wat voor stappen zouden wij nu kunnen ondernemen??? Nogmaals wij vertrouwen het niet, de jaarlijkse arbeidskosten zijn voor sommige jaren zo hoog (in de zin dat hij in een jaar 7 weken fulltime gewerkt zou moeten hebben en zo groot is de tuin nou ook weer niet) en ook al zouden wij om een urenspecificatie vragen, deze kan hij dan gewoon verzinnen........

veel dank bij voorbaat voor advies of enige tips!!

met vriendelijke groeten

Daan Sanders

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 dec 2010 23:16

In het algemeen is er verjaring na 10 jaar.
U schrijft dat deze man bij u in dienst is. Moest u hem dan geen loon betalen? Of wat is zijn statuut?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bras4real
Topic Starter

#3 , 15 dec 2010 00:05

dank voor de reactie. in principe werkt hij op opdrachtbasis, we betalen hem geen vast uurloon maar zijn algemene opdracht is het uitvoeren van tuinwerkzaamheden (ie gras bladvrij houden, bomen snoeien, etc) hij is in die 10 jaar wel een aantal bedragen betaald maar hij komt dus nu met name 'arbeidskosten', dus uurloon waar wij niet zeker van weten of hij dezen daadwerkelijk gemaakt heeft. verder zijn er alleen mondelinge afspraken gemaakt en dat is het 'algemeen' onerhouden van de tuin, maar limieten wat betreft werkuren en specifieke bedragen zijn nooit doorgesproken. het begon eigenlijk op basis van goed vertrouwen met kleinere bedragen en werkzaamheden maar nu dus deze rekening......

Reclame

Terug naar “Andere”