als de dokter op vraag van een werkgever info moet geven over een operatie...
Als de werkgever een document eist van de werknemer...
We hadden het niet over documenten die de werkgever ter beschikking stelt. We hadden het over documenten die een ziekenhuis gebruikt om in te vullen.
Ons zoontje heeft bijvoorbeeld ernstige gezondheidsproblemen. Als wij naar het UZ Leuven gaan, en ik vraag een document voor sociaal verlof, dan staat daar bijvoorbeeld ook op over welk van mijn kinderen het gaat, welke dokter de behandelende arts is, hoe lang de ingreep / onderzoek duurde (of toch op zijn minst de duur van de opname in het dagziekenhuis). Allemaal "schending van mijn privacy"? Ik zou een document moeten eisen waar enkel op staat: "Het UZ Leuven verklaar dat Gebruiker21 recht heeft op sociaal verlof op deze dag."? Beetje serieus blijven, hé... Als ik met zo'n document naar mijn werkgever stap, gaat die de wenkbrouwen eens fronsen, en als ik dit te veel doe, zou het wel eens kunnen dat hij me vriendelijk vraagt om naar een andere job uit te beginnen kijken.
Werkgever moet wat redelijkheid aan de dag leggen, maar dan mag je dit van de werknemer ook verwachten. Het mes snijdt aan twee kanten...
Je moet de zaken niet met elkaar verwarren:
- voor sociaal verlof (verlof om dwingende reden) mag een werkgever meer info eisen, gezien hij een aantal elementen zélf moet aftoetsen voor hij het sociaal verlof mag weigeren. Het UZ KAN niet bepalen of je recht hebt op verlof om dwingende redenen. Het ziekenhuis zal, als je dus vraagt voor een attest sociaal verlof, wel degelijk deze info meegeven. Als het over je kinderen gaat, zal dat direct gebeuren, als het over volwassen familieleden gaat, zal dat in theorie enkel na (impliciete/expliciete) toestemming van de patiënt gebeuren. Of je recht hebt, is dan aan de werkgever te bepalen. Het kan zijn dat je een attest mee hebt dat als alleenstaande vader je zoon met spoed opgenomen is voor een dringende operatie voor een levensbedreigende ziekte, maar dat je juridisch toch geen recht hebt op sociaal verlof.
- voor betaald ziekteverlof is een attest van een arts waarin deze verklaart dat persoon X/Y opgenomen is of arbeidsongeschikt is van dag A tot dag B, voldoende. Daar mag een dokter verder niet op ingaan. Het ziekenhuis zal ook geen verdere gedetailleerde documenten afleveren ten behoeve van de werkgever, tenzij op uitdrukkelijke vraag van de werknemer. En de vraag om een attest arbeidsongeschiktheid ("ziektebriefje") zal een arts/ziekenhuis nooit als een dergelijke vraag beschouwen.
Je vergelijkt hier appels met peren om toch maar gelijk te krijgen, Gebruiker21.